Lehdistötiedote

Maksuton avoimen lähdekoodin materiaali ESO Supernova -planetaariosta ja -vierailijakeskuksesta

Laaja maksuton materiaali tähtitieteen popularisoijille on asetettu saataville maailman ensimmäisessä avoimen lähdekoodin planetaariossa

11. tammikuuta 2019

Avautumisestaan huhtikuussa 2018 lähtien ESO Supernova -planetaariosta ja -vierailijakeskus on jakanut maailmankaikkeuden ihmeitä yli 55 000 vierailijalle ja kaapannut yleisöjen huomion kautta koko maailman. Nyt ESO Supernovan korkearesoluutioisten kuvien, häikäisevien videoiden, opetuksellisten tekstien ja planetaarioresurssien laaja kirjasto, sekä sen huippuluokan tähtitieteellisten näyttelyiden digitaalinen versio, on asetettu vapaasti saataville verkossa.

ESO Supernova -planetaario ja -vierailijakeskus on maailman ensimmäinen avoimen lähdekoodin planetaario ja osana sen toimintaa on kehittää ja jakaa kuvia, tekstejä ja materiaalia sekä suuren yleisön että tähtitieteen popularisoijien käyttöön. Nyt kun ESO Supernova on auki yleisölle, sen näyttelyiden laaja sisältö, valikoima sen valloittavia planetaario-ohjelmia ja monia muita korkeatasoisia viestintämateriaaleja on saatavilla verkossa vapaasti käyttäväksi Creative Commons 4.0 -lisenssin kautta. Erityisenä kokokohtana ESO Supernovan avoimen lähdekoodin materiaalissa on ESO Supernovan pysyvä näyttely The Living Universe, joka kattaa aiheen elämästä maailmankaikkeudessa sen laajimmassa merkityksessä. Se yhdistää vierailijat tähtitieteellisiin aiheisiin keskittymällä yhteyteen ihmisen ja maailmankaikkeuden välillä ja siihen kuinka havaitsemme maailmankaikkeutta — korostaen ESO:n tutkimuslaitteita. Tämän 2200 m2:n näyttelyn koostavien seinätaulujen, kuvien, lattiatulosteiden ja kosketusnäyttöjen tekstit ja kuvat ovat vapaasti saatavilla (ks. yhteenveto alla).

Seinäpaneelit, jotka on suunnitellut ja koostanut design und mehr, voi katsoa joko HTML-muotoisina WWW-sivulla tai PDF-tiedostoina, tai jopa InDesign-tiedostoina, joiden ansiosta paneeleita voi muokata mihin tahansa tarvittavaan käyttöön. Ne vastaavat erilaisiin tähtitieteelllisiin kysymyksiin kolmella eri tasolla: hyvin lyhyesti tieto- ja viihdetasolla, syvemmin opetuksellisella tasolla ja helpolla, lapsille suunnatulla tasolla. Jokaisessa paneelissa on korkean resoluution vaikuttavia kuvia ja helposti ymmärrettävää grafiikkaa.

Paneelien lisäksi uusi verkkoarkisto käsittää myös yli 100 kioskisovellutusta, jotka välittävät interaktiivista ja epäinteraktiivista sisältöä erilaisista tähtitieteellisistä aiheista syvällisellä tasolla. Paneelien tavoin nämä sovellutukset ovat kaikki kaksikielisiä. Sovellutuksia päivitetään säännöllisesti uuden sisällön lisäämiseksi ja tuoreimpien tähtitieteellisten tutkimustulosten heijastamiseksi. Sovellutukset toimivat millä tahansa Internetissä toimivalla tietokoneella, joka käyttää kokoruudun tilassa toimivaa Chrome-selainta, mutta voidaan optimoida näkymään ruuduilla 16:9-formaatissa (esim. 1920×1080 pikseliä) [1].

Sekä tähtitieteestä kiinnostuneet että tiedekeskuksissa työskentelevät ammattilaiset voivat myös selata ESO Supernovaan koottua korkearesoluutioisten, korkealaatuisten tähtitieteellisten kuvien ja videoiden laajaa tietokantaa. Nämä arkistot esittelevät häikäiseviä tähtitieteellisiä kuvia, jotka on koottu teleskoopeilta eri puolilta maailmaa, opetuksellisia videoleikkeitä, tähtitieteellisiä ilmiöitä selittävää helposti ymmärrettävää grafiikkaa, taiteilijoiden näkemyksiä ja häikäiseviä kuvia yötaivaasta.

Tämä arkisto tulee ESO:n varsinaisilla WWW-sivuilla olevan kuvien ja videoiden tietokannan lisäksi. ESO:n arkiston videot käsittävät myös 360x180 asteen mukaansatempaavia elokuvia, joita voi katsoa Zeiss VR One:n, Oculus Rift:n, HTC Vive:n tai Google Cardboard:n kaltaisten virtuaalitodellisuuslasien kanssa. Kolmas kuva- ja videoarkisto on saatavilla ESA/Hubble -WWW-sivuilla, jota myös hallinnoi ESO. Kaikki materiaali on käytettävissä Creative Commons 4.0 -lisenssien kautta.

Tämän silmäänpistävän materiaalivalikoiman lisäksi ESO jakaa myös musiikkiarkistoa, joka käsittää lähes 500 maksutonta musiikkiraitaa, jotka ovat säveltäneet ESO:n musiikkilähettiläät, mukaanlukien Jennifer Galatis, Johan B. Monell, tonelabs, John Dyson, STAN DART ja Steve Buick. Saatavilla on myös 3D-malleja kaikista ESO:n teleskoopeista Linnunratojen tähtien kiertoratoihin.

ESO on jo julkaissut häikäisevää visuaalista materiaalia planetaarioille ja jatkaa resurssien lisäämistä verkkoon saataville. Maksutta saatavilla olevan materiaalin joukossa on kaksi kokopitkää elokuvaa: Europe to the Stars ja The Sun, Our Living Star. Supernovan jatkaessa yleisöjen kiehtomista, ESO jatkaa materiaalien ja varantojen kehittämistä julkiseen tähtitieteen viestintään.

Sisällön yhteenveto

147

täysin valmisteltua näyttelypaneelia PDF- ja InDesign-tiedostoina

147

HTML-paneelia

104

kioskisovellutusta (jotka toimivat millä tahansa tietokoneella, jossa on näyttö ja Chrome-selain sekä yhteys Internetiin)

18 500

korkearesoluutioista näyttelykuvaa, kaikki sisältyen CC:iin (leveydeltään enintään 50 000 pikseliä)

5000

videota (animaatioita ja vodcasteja), kaikki sisältyen CC:iin (enintään UHD-resoluutioon)

10

virtuaalitodellisuusvideota

460

musiikkiarkistoa

13

3D-mallia

11

lähdekoodikokoelmaa HITS:n kehittämiin interaktiivisiin sovellutuksiin

26

verkkokameraa, mukaanlukien kalansilmäkuvat Paranalilta ja ALMA:lta käytettäväksi planetaarioissa

[1] Sovellutukset on julkaistu sellaisenaan eikä ESO, valitettavasti, pysty antamaan minkäänlaista teknistä tukea. Huomaa, että kuvien ja videoiden lataamiseen ja tallentamiseen menee joitakin minuutteja ensimmäisellä kerralla, kun sovellutus käynnistetään. Käytä tuoreinta Chrome-selainta kioskitilassa. (google-chrome --no-first-run --touch-events=enabled --disable-infobars --disable-session-crashed-bubble --disable-tab-switcher --disable-translate --kiosk URL )
Älä käytä Incognito-tilassa. Varmista, että levytilaa on riittävästi. Sovellutukset ovat saatavilla vain englanniksi ja saksaksi.

ESO Supernova -planetaario ja -vierailijakeskus

ESO Supernova -planetaario ja -vierailijakeskus on suurelle yleisölle tarkoitettu huippuluokan tähtitiedekeskus sekä koulutuslaitos, joka sijaitsee ESO:n päämajan yhteydessä Garchingissa, Münchenin lähellä. Keskuksessa on Saksan, Itävallan ja Sveitsin alueen suurin kallistettu planetaario ja interaktiivinen näyttely, joka jakaa tähtitieteen ja ESO:n ihmeellistä maailmaa innostaakseen tulevia sukupolvia arvostamaan ja ymmärtämään maailmankaikkeutta ympärillämme. Kaikki sisältö on tarjolla englanniksi ja saksaksi ja sisäänpääsy on maksuton, mutta edellyttää ennakkovarauksen. Lisätietoja saat osoitteesta: supernova.eso.org.

ESO Supernova -planetaario ja -vierailijakeskus on Euroopan eteläisen observatorion (ESO) ja Heidelbergin teoreettisen tutkimuksen instituutin (HITS) yhteistyöhanke. Rakennuksen on lahjoittanut saksalainen Klaus Tschiran säätiö (KTS) ja ESO huolehtii sen toiminnasta.

ESO Supernovaa ylpeänä tukevat LOR-säätiö, Evans & Sutherland, Sky-Skan ja Energie-Wende-Garching.

Fyysikko ja yksi SAP:n perustajista Klaus Tschira (1940–2015) loi säätiön Klaus Tschira Stiftung (KTS) vuonna 1995. Se on yksi Euroopan suurimmista yksityisesti rahoitetuista voittoa tavoittelemattomista säätiöistä. Säätiö tukee luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteiden edistämistä sekä pyrkii kohottamaan näiden alojen arvostusta. Säätiön tukitoiminta alkaa lastentarhoista ja jatkuu kouluihin, yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin. Säätiö taistelee uusien tieteellisen tiedon siirtomenetelmien puolesta ja tukee tieteen tulosten sekä kehittämistä että ymmärrettävää julkistamista. ESO Supernova on KTS:n lahjoitus ja ESO vastaa sen toiminnasta.

Fyysikko ja yksi SAP:n perustajista Klaus Tschira (1940–2015) sekä Klaus Tschira -säätiö perustivat yksityisen ja voittoa tavoittelemattoman tutkimuslaitoksen Heidelberger Institut für Theoretische Studien (HITS gGmbH) vuonna 2010. HITS tekee luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteiden perustutkimusta keskittyen suurten tietomäärien käsittelyyn, luokitteluun ja analysointiin. Tutkimusalueet ulottuvat molekyylibiologiasta astrofysiikkaan. HITS:n osakkaat ovat Klaus Tschira -säätiön alainen HITS-säätiö, Heidelbergin yliopisto ja Karlsruhen teknologinen korkeakoulu. HITS tekee myös yhteistyötä muiden yliopistojen ja tutkimuslaitosten sekä teollisuuskumppanien kanssa. HITS:n perusrahoitus tulee HITS-säätiöltä, jota rahoittaa Klaus Tschira -säätiö. Pääasialliset ulkoiset rahoitustahot ovat Saksan opetus- ja tutkimusministeriö, Saksan tutkimussäätiö ja Euroopan unioni.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja ylivoimaisesti maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta, joiden lisäksi Chile toimii laitteistojen sijoitusmaana ja Australia strategisena kumppanina. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) ja siihen liittyvä, maailmanlaajuisesti johtava VLTI-interferometri, sekä kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja VST-teleskooppi näkyvän valon aallonpituuksilla. ESO on myös merkittävä kumppani kahdessa Chajnantorin laitteistossa, APEX-teleskoopissa ja ALMA-teleskoopissa, joka on maailman suurin tähtitieteellinen projekti. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Matkapuhelin: +49 176 6239700
Sähköposti: mjaeger@partner.eso.org

Sähköposti: tjohnsto@eso.org

Sähköposti: lars@eso.org

Tämä on ESO:n lehdistötiedotteen käännös eso1901.

Tiedote nr.:eso1901fi