Pressmeddelande

Kostnadsfritt informationsmaterial från Supernova, ESO:s planetarium och besökscenter

Mängder av gratismaterial för att kommunicera astronomi finns nu tillgängligt i världens första helt öppna planetarium

11 januari 2019

Sedan invigningen i april 2018 har ESO:s Supernova planetarium och besökscenter spridit information om universum till mer än 55 000 besökare och fångat det astronomiska intresset hos en världsvid publik. Nu har ESO Supernova gjort hela sitt digitala material tillgängligt online utan kostnad. Materialet omfattar högupplösta foton, filmer, informativa texter och planetariematerial samt en digital version av den förstklassiga astronomiska utställningen.

ESO Supernova planetarium och besökscenter är världens första helt öppna planetarium. En del av dess syfte är att utveckla och sprida bilder, texter och annat material till allmänheten och astronomikommunikatörer. Allt material är tillgängligt online under Creative Commons 4.0-licensen.

En av höjdpunkterna i den nyligen öppnade anläggningen är den 2 200 m2 stora permanenta utställningen, The Living Universe (Det levande universum), som berör liv i universum i dess vidaste mening. Utställningen belyser astronomiska frågeställningar genom att fokusera dels på kopplingen mellan människan och universum, dels på hur vi studerar universum med tonvikt på ESO:s anläggningar. I det digitala materialet ingår utställningens alla bild- och textpaneler, vägg- och golvillustrationer samt informationen på de tryckkänsliga skärmarna.

Panelerna, designade av design und mehr, kan laddas ner som webbsidor i HTLM-format eller som PDF- och InDesign-filer vilket gör det möjligt att använda dem i många olika sammanhang. De besvarar astronomiska frågeställningar på tre kunskapsnivåer: lättsmält och kortfattat, mer på djupet för de särskilt intresserade samt med ett enkelt språk för de yngsta besökarna. Varje panel visar både högupplösta bilder och lättförståelig grafik.

Onlinearkivet omfattar också innehållet från över hundra appar med både interaktiv och icke-interaktiv information som utforskar olika astronomiska teman. Likt panelerna är apparna tvåspråkiga. Apparna kommer att uppdateras kontinuerligt för att reflektera den senaste forskningen. Apparna fungerar på alla internetupppkopplade datorer med Chromewebbläsare och är optimerade för skärmar i 16:9 format (till exempel 1920x1080 pixlar) [1].

Supernovaarkivet kompletteras sedan tidigare av databasen med bilder och filmer på ESO:s webbsida. Bland filmerna i ESO:s arkiv finns vidvinkelfilmer i 360x180 graders synfält för immersiva upplevelser som kan användas med VR-glasögon som Zeiis VR One, Oculus Rift, HTC Vive och Google Cardboard. Ett tredje källa för bilder och filmer är ESA/Hubble-arkivet som också handhas av ESO. Allt detta material kan användas under Creative Commons 4.0-licenser.

Utöver detta visuella material finns även ett musikarkiv med närmare 500 kostnadsfria musikaliska kompositioner av ESO:s musikambassadörer inklusive Jennifer Galatis, Johan B. Monell, tonelabs, John Dyson, STAN DART och Steve Buick. Här finns även 3D-modeller av all från ESO-teleskop till banorna för Vintergatans stjärnor.

Sedan tidigare har ESO gett ut visuella produktioner för planetarier och fortsätter att släppa sådant material online. Bland dessa finns två kostnadsfria långfilmer: Europe to the Stars (Med Europa mot stjärnorna) och The Sun, Our Living Star (Solen, vår levande stjärna). ESO kommer långsiktigt att utveckla nya resurser till Supernova för att sprida astronomisk kunskap till allmänheten.

Sammanfattning av utställningens innehåll

147

utställningspaneler i PDF- och InDesignformat

147

utställningspaneler i HTML-format

104

kioskappar (fungerar på PC med internetuppkopplad Chromewebbläsare)

18 500

högupplösta utställningsbilder upp till 50 000 pixlar i bredd (samtliga under Creative Commonslicens)

5000

filmer (animeringar och videopoddar) upp till UHD-upplösning (samtliga under Creative Commonslicens

10

virtual reality-filmer

460

kompositoner i musikarkivet

13

3D-modeller

11

källkodsarkiv för interaktiva applikationer framställda av HITS

26

webbkameror, inklusive fish eye-vyer över Paranal och ALMA för användning i planetarier

[1] Tyvärr kan ESO inte erbjuda teknisk support för ta del av materialet. Bilder och filmer kan ta några minuter att ladda ner första gången som appen startas och data sparas i cachen. För bästa upplevelse, använd senaste Chrome-versionen i kioskläge (google-chrome --no-first-run --touch-events=enabled --disable-infobars --disable-session-crashed-bubble --disable-tab-switcher --disable-translate --kiosk URL). Använd inte Incognitoläge. Apparna finns tillgängliga på engelska och tyska.

ESO Supernova planetarium och besökscenter

ESO Supernova planetarium och besökscenter är ett hypermodernt astronomicentrum för allmänhet och undervisning vid ESO:s huvudkontor i Garching bei München. Vid centret finns det största planetariet i Tyskland, Österrike och Schweiz samt en interaktiv utställning som berättar om ESO och astronomins fascinerande värld. Allt material presenteras på engelska och tyska. Alla utbildningsprogram är kostnadsfria. För mer information, besök supernova.eso.org.

ESO Supernova planetarium och besökscenter är ett samarbete mellan Europeiska Sydobservatoriet (ESO) och Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS). Byggnaden är en donation från den tyska stiftelsen Klaus Tschira Stiftung (KTS) som också driver verksamheten.

ESO Supernova stöds av LOR Foundation, Evans & Sutherland, Sky-Skan and Energie-Wende-Garching.

Klaus Tschira-stiftelsen grundades 1995 av fysikern och SAP:s medgrundare Klaus Tschira (1940-2015). Det är en av Europas största privatfinansierade ideella stiftelser. Stiftelsen främjar forskningen inom naturvetenskap, matematik och datavetenskap och strävar efter att förbättra förståelsen för dessa områden. Stiftelsens åtagande börjar i dagis och fortsätter i grundskolan, universitet och forskningsanläggningar. Stiftelsen bemästrar nya metoder för vetenskaplig kunskapsöverföring och stöder lättförståeliga presentationer av forskningsresultat. ESO Supernova är en donation från KTS, och ESO kommer att driva anläggningen.

Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS GmbH) grundades 2010 av fysiker och SAP:s medgrundare Klaus Tschira (1940-2015) och Klaus Tschira Foundation som ett privat, ideellt forskningsinstitut. HITS bedriver grundforskning inom naturvetenskap, matematik och datavetenskap med fokus på bearbetning, strukturering och analys av stora mängder data. Forskningsfälten sträcker sig från molekylärbiologi till astrofysik. Aktieägarna i HITS är HITS-stiftelsen, som är ett dotterbolag till Klaus Tschira Foundation, Heidelberg University och Karlsruhe Institute of Technology (KIT). HITS samarbetar också med andra universitet och forskningsinstitut och med industriella partners. Basfinansieringen av HITS tillhandahålls av HITS-stiftelsen med medel från Klaus Tschira Foundation. De främsta externa finansieringsorganen är federala ministeriet för utbildning och forskning (BMBF), den tyska forskningsstiftelsen (DFG) och Europeiska unionen.

ESO är Europas främsta mellanstatliga samarbetsorgan för astronomisk forskning och med råge världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det har 15 medlemsländer: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop. VISTA arbetar i infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop och VST (VLT Survey Telescope) är det största teleskopet som konstruerats enbart för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO är en huvudpartner i ALMA, världens hittills största astronomiska projekt. Och på Cerro Armazones, nära Paranal, bygger ESO det extremt stora 39-metersteleskopet för synligt och infrarött ljus, ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.

ESO Supernova:s material för planetarier and vetenskapscentra