Tiedote

Sopimus allekirjoitettu ALMA:n uusista vastaanottimista

ALMA parantaa mahdollisuuksiaan Universumin molekyylien tutkimisessa

24. huhtikuuta 2020

Sopimus Atacama Large Millimeter/submillimeter Array-teleskooppiin eli ALMA:aan asennettavien vastaanottimien valmistamiseksi on allekirjoitettu. ALMA, missä ESO on yhtenä kumppanina, havaitsee Universumia sähkömagneettisen säteilyn millimetri- ja alimillimetri aallonpituuksilla. Jokainen ALMA:n 66:sta antennista on varustettu useilla äärimmäisen herkillä radioaaltojen vastaanottimilla, joista jokainen on herkkä tietylle aallonpituusvälille. Uudet vastaanottimet nimeltään Band 2 vastaanotinkasetit 'Band 2 receiver cartridges' mahdollistavat ALMA:lle havaintojen tekemisen 2.6-4.5 mm aallonpituusvälillä.

Band 2 prototyyppivastaanotinkasettien testaamisen jälkeen ohjausryhmä on nyt hyväksynyt tuotannon valmisteluvaiheen. Tämä koskee kuuden kasetin valmistusta ja määränpäätä kohti lopullista tuotetta, joita tulee lopulta yksi jokaiseen ALMA-antenniin. Tämä riippuu laitteiden toiminnan suoriutumisen arvioinnista ja sarjatuotannon mahdollisuuksista perustuen tuotannon esivaiheen vastaanotinkasetteihin.

Näiden uusien vastaanotinkasettien avulla ALMA:sta tulee vieläkin monipuolisempi tutkimuslaite. Niiden avulla kylmästä tähtienvälisestä aineesta pystytään tekemään tärkeitä mittauksia. Tämä aine on harvaa aineen ja säteilyn sekoitusta, mitä on tähtien välissä sijaitsevassa avaruudessa. Band 2:n avulla ALMA pystyy myös tutkimaan useita eri kohteita, kuten planeettoja muodostavia kiekkomaisia alueita, sekä galakseja ja erityisesti näissä olevan pölyn ominaisuuksia. Tämä laajentaa myös ALMA:n mahdollisuuksia havaita suuren punasiirtymän Universumia. Lähempänä kotiplaneettaamme Band 2 mahdollistaa monimutkaisten raskaiden molekyylien tutkimisen paikallisessa Universumissa.

Band 2 vastaanottokasettien valmistamisesta huolehtii konsortio, jossa mukana on Netherlands Research School for Astronomy (NOVA), Chalmers University (Göteborg, Ruotsi) ja National Institute for Astrophysics (INAF) (Bologna, Italia). National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ) tulee olemaan mukana vastaanottimien optiikan valmistamisessa ja testaamisessa osana Itä-Aasian ALMA:n kehitysohjelmaa. National Radio Astronomy Observatory (NRAO) ja Chilen yliopisto ovat olleet mukana vastaanotinten joidenkin komponenttien kehityksessä ja valmistuksessa, jotka lähetetään ESO:lle testattavaksi ja liitettäviksi laitteisiin.

ALMA on kansainvälinen täthtitieteen tutkimusyksikkö. Se on ESO:n, U.S. National Science Foundation of Japan:in eli NSF:n kumppanuushanke yhteistyössä Chilen tasavallan kanssa.

S-posti: pio@eso.org