Lehdistötiedote

Trilogia valmis – GigaGalaxy Zoom -projektin vaihe 3

Yhteyshenkilöt

28. syyskuuta 2009

Euroopan eteläisen observatorion ESOn GigaGalaxy Zoom -projektin kolmas kuva on juuri äskettäin julkaistu Internetissä. Hankkeen nyt valmistuttua pääsemme kurkistamaan entistäkin syvemmälle oman linnunratamme ihmeisiin. Uusin kuva on entistä tarkempi zoomaus edellisen kahden viikon aikana julkaistuista näkymistä, joissa taivaankansi näkyy paljain silmin ja harrastajateleskoopilla katsottuna. Nyt koostettu kolmas kuva tuo esiin uuden, henkeäsalpaavaan näkymän tähtitaivaan keskellä sijaitsevaan kohteeseen. Laguunisumusta muodostettu 370 miljoonan kuvapisteen panoraamakuva on laadultaan ja syvyydeltään tähtitieteilijöidenkin tarpeisiin sopiva.

Nyt julkaistu kuva kattaa yli puolentoista neliöasteen suuruisen näkymän. Se vastaa taivaanaluetta, joka on kahdeksan kertaa täysikuuta suurempi. Kuva otettiin La Sillan observatoriossa Chilessä WFI-kuvausjärjestelmällä (Wide Field Imager, laajakuvakulmainen kuvausjärjestelmä), joka on yhdistetty 2,2 metriseen MPG/ESO-kaukoputkeen. Monet ESOn maineikkaista kuvista on otettu juuri tällä 67 miljoonan kuvapisteen kameralla.

Kuvassa näkyvä Laguunisumu sijaitsee 4 000–5 000 valovuoden päässä Jousimiehen tähtikuviossa. Tähtisumu on nimensä mukaisesti jättimäinen, halkaisijaltaan 100 valovuotta leveä tähtienvälinen kaasupilvi, josta uudet tähdet syntyvät. Tähtisumua täplittävät tummat laikut ovat valtavan suuria kaasu- ja pölypilviä, jotka luhistuvat oman painovoimansa vaikutuksesta ja synnyttävät uusien, hehkuvien tähtien muodostamia tähtijoukkoja. Osa pienimmistä pilvistä tunnetaan globuleina, joista merkittävimmät on luetteloinut tähtitieteilijä Edward Emerson Barnard.

Laguunisumun keskellä sijaitsee nuori avonainen tähtijoukko NGC 6530. Siihen kuuluu 50–100 tähteä, ja se tuikkii tähtisumun vasemmassa alaosassa. Havaintojen perusteella voidaan olettaa, että tähtijoukko sijaitsee hieman varsinaisen tähtisumun edessä, vaikkakin se on yhä pölyn ympäröimä. Tämä käy ilmi tähtien valon punertumisesta, mikä johtuu pienten valohiukkasten aiheuttamasta valon sironnasta.

Laguunisumu on saanut nimensä kohteen keskellä kulkevasta laguuninmuotoisesta tummasta vanasta, joka jakaa sen kahteen kirkkaana loistavaan osaa.

Tämä vaikuttava tähtitaivaan panoraama on viimeisin ESOn kansainvälisen tähtitieteen vuoden 2009 kunniaksi käynnistämän GigaGalaxy Zoom -projektin tuottamista kolmesta jättikuvasta. GigaGalaxy Zoom -projekti näyttää näiden kolmen panoraamakuvan avulla ensin koko taivaankannen sellaisena kuin ne näkyy paljain silmin yhdestä maapallon pimeimmistä erämaista katsottuna. Tämän jälkeen zoomataan harrastajateleskoopilla yhteen linnunradan rikkaimmista kohteista, ja lopuksi sukelletaan tunnetun tähtisumun syvyyksiin tehokkaan ammattikäyttöön tarkoitetun teleskoopin avulla. Projekti kuljettaa meidät tutulta tähtitaivaalta syvälle paljaalta silmältä kätkettyyn kosmokseen, jota tähtitieteilijät päivittäin tutkivat. Erinomainen kuvalaatu johtuu kirkkaudesta, joka Chilen observatorioalueilla vallitsee. Alueella sijaitsevat ESOn observatoriot ovatkin maailman tuotteliaimpia.

GigaGalaxy Zoom -projektin verkkosivusto on ollut erittäin suosittu. Vierailijoita on ollut satoja tuhansia. Kun trilogia on nyt saatu valmiiksi, katsojat voivat tutkia avaruutta ällistyttävän yksityiskohtaisesti monin erilaisin suurennoksin ja tehdä henkeäsalpaavan sukelluksen linnunratamme syvyyksiin”, projektikoordinaattori Henri Boffin kertoo.

Johtavana tähtitieteen alan organisaationa ESO osallistuu kansainvälisenä tähtitieteen vuonna 2009 (IYA2009) useisiin merkittäviin suurelle yleisölle suunnattuihin hankkeisiin. ESO isännöi kansainvälisen tähtitieteen unionin IYA2009-sihteeristöä, joka koordinoi vuoden tapahtumia maailmanlaajuisesti. ESO on yksi IYA2009-järjestäjäorganisaatioista. Se vaikutti myös aktiivisesti Italian Yhdistyneille Kansakunnille jättämään julkilauselmaan, jonka tuloksena YK:n 62. yleiskokous julisti vuoden 2009 kansainväliseksi tähtitieteen vuodeksi. Monien paikallisen tason ja kansainvälisen hankkeiden lisäksi ESO on vetovastuussa neljästä maailmanlaajuisesta Cornerstone-hankkeesta, joita on yhteensä kolmetoista.

ESO (European Southern Observatory, Euroopan eteläinen observatorio) on tähtitieteen keskeinen eurooppalainen hallitustenvälinen organisaatio. Se on tuottavuudella mitattuna maailman johtava tähtitieteellinen observatorio. Sen toimintaa tukee 14 maata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maassa sijaitsevien tutkimusvälineiden kehittämiseen, rakentamiseen ja toimintaan. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä tärkeitä tieteellisiä havaintoja. ESOlla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen ja kansinvälisen yhteistyös edistämisessä. ESOlla on Chilessä kolme huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESOlla on Paranalissa VLT-teleskooppi (Very Large Telescope). Se on maailman kehittynein näkyvän valon aallonpituuksia havainnoiva tähtitieteellinen observatorio. ESO on maailman suurimman tähtitieteen alan projektin, täysin uudenlaisen ALMA-teleskoopin, eurooppalainen yhteistyökumppani. ESO suunnittelee 42-metristä E-ELT-teleskooppia (European Extremely Large optical/near-infrared Telescope, eurooppalainen erittäin suuri optinen/lähi-infrapuna-alueen teleskooppi), josta tulee maailman suurin tähtitaivasta tarkkaileva silmä.

GigaGalaxy Zoom -projektin kolmas kuva otettiin WFI-kuvausjärjestelmällä (Wide Field Imager – laajakuvakulmainen kuvausjärjestelmä), joka on yhdistetty 2,2 metriseen MPG/ESO-kaukoputkeen ESOn La Sillan observatoriossa Chilessä. Jotta teleskooppiaika saatiin hyödynnetyksi mahdollisimman tehokkaasti, kuvaajina toimivat ESOn vakinaiseen henkilöstöön kuuluvat tähtitieteilijät, jotka valitsivat kohteiden näkyvyyden ja tähtitaivaan olosuhteiden kannalta parhaat havainnointiajankohdat. Santiago de Chilestä 600 km pohjoiseen ja 2 400 metrin korkeudella sijaitseva La Sillan observatorio on palvellut ESOn tukikohtana 1960-luvulta alkaen. ESOlla on siellä käytössään useita maailman tehokkaimpiin kuuluvia 2–4 metrin kokoluokan teleskooppeja.

Katri Koskela