Persbericht

De Trilogie is compleet

GigaGalaxy Zoom Deel 3

28 september 2009

De derde foto van ESO’s GigaGalaxy Zoom project is online gezet, waarmee deze verbazingwekkende duik in onze Melkweg op een bijzondere manier wordt afgesloten. Deze nieuwste foto is een vervolg op twee eerder vrijgegeven beelden van de sterrenhemel zoals die wordt gezien met het blote oog en door een amateurtelescoop. Deze derde foto laat opnieuw een adembenemend beeld zien van een astronomisch object, ditmaal een 370 miljoen pixels tellend beeld van de Lagunenevel, met een kwaliteit die professionele astronomen nodig hebben bij hun zoektocht naar het begrip van ons heelal.

Deze nieuwe foto beslaat een gezichtsveld van meer dan anderhalve vierkante graden,  een gebied acht keer groter dan de volle maan. De opname is gemaakt met de Wide Field Imager aan de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop op het La Silla Observatorium in Chili. Deze 67-miljoenpixel camera heeft al meerdere bekende ESO-foto’s gemaakt.

Het intrigerende object hier afgebeeld –  de Lagunenevel – staat vier- tot vijfduizend lichtjaar van ons verwijderd in de richting van het sterrenbeeld Boogschutter. De nevel is een reusachtige interstellaire wolk van 100 lichtjaar doorsnede waarin nieuwe sterren ontstaan. De donkere vlekken verspreid over de nevel zijn enorme gas- en stofwolken die ineenstorten onder hun eigen gewicht en waar binnenkort clusters jonge, gloeiende sterren worden geboren. Enkele van de kleinste wolken zijn bekend als ‘globules’ en de opvallendste heeft de astronoom Edward Emerson Barnard  opgenomen in zijn catalogus.

In de Lagunenevel bevindt zich ook de jonge open sterrenhoop NGC 6530. De 50 tot 100 sterren van deze sterrenhoop schitteren op de foto linksonder in de nevel. Waarnemingen suggereren dat de cluster zich iets voor de nevel zelf bevindt maar nog verborgen is door stof, wat blijkt uit het rood worden van het sterlicht, een effect dat zich voordoet wanneer kleine stofdeeltjes licht verstrooien.

De naam van de Lagunenevel is afgeleid van de brede lagune-vormige donkere baan in het midden van de nevel.

Deze schitterende opname is de laatste in een serie van drie enorme afbeeldingen die samen het GigaGalaxy Zoom project vormen, uitgebracht door ESO in het kader van het Internationaal Jaar van de Sterrenkunde (IYA2009). Met deze drie gigantische foto’s onthult het GigaGalaxy Zoom project de gehele sterrenhemel op een van de donkerste plekken op aarde zoals die eruit ziet met het blote oog, zoomt vervolgens in op een rijk deel van de Melkweg met een amateurtelescoop en gebruikt tenslotte de kracht van een professionele telescoop om de details van een beroemde nevel te onthullen.  Op deze manier verbindt het project de sterrenhemel zoals we die allemaal kunnen zien met de verre ‘verborgen’ kosmos die astronomen bestuderen. De schitterende kwaliteit van de beelden is een hulde aan de pracht van de nachtelijke hemel bij de ESO-locatie in Chili, de meest productieve astronomische sterrenwacht ter wereld.

De succesvolle website van het GigaGalaxy Zoom project trekt honderdduizenden bezoekers van over de hele wereld”, zegt projectcoördinator Henri Boffin. “Nu de trilogie compleet is kunnen bezoekers een indrukwekkend gedetailleerd beeld van het heelal op verschillende schalen ontdekken en een adembenemende duik nemen in onze Melkweg.

In het kader van IYA2009, participeert ESO in een aantal publieksactiviteiten,  in overeenstemming met haar toonaangevende positie op het gebied van de astronomie. ESO is gastheer van het IYA2009 secretariaat van de Internationale Astronomische Unie, dat het Jaar van de Sterrenkunde wereldwijd coördineert. ESO is een van de organisatorische partners van IYA2009, en was ook nauw betrokken bij de resolutie voorgelegd aan de Verenigde Naties (VN) door Italië, die ertoe leidde dat in de 62e Algemene Vergadering van de VN 2009 werd uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Sterrenkunde. Naast een scala van activiteiten op lokaal en internationaal niveau, leidt ESO vier van de dertien wereldwijde ‘cornerstone’ projecten.

ESO, de Europese Zuidelijke Sterrenwacht, is de belangrijkste intergouvernementele sterrenkundeorganisatie in Europa en wereldwijd het meest productieve astronomische observatorium. ESO wordt ondersteund door 14 landen: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. ESO voert een ambitieus programma uit gericht op het ontwerp, de bouw en de exploitatie van krachtige grondobservatoria die astronomen in staat stellen om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen. ESO speelt ook een leidende rol in het bevorderen en organiseren van samenwerking in het sterrenkundig onderzoek. ESO exploiteert drie observatielocaties van wereldklasse in Chili: La Silla, Paranal en Chajnantor. Op Paranal exploiteert ESO de Very Large Telescope (VLT), 's werelds meest geavanceerde zichtbaar licht observatorium en ESO is de Europese partner van de revolutionaire telescoop ALMA. ESO is momenteel bezig met ontwerpstudies voor een 42-meter Europese Extremely Large optische / nabij-infrarood Telescoop ( E-ELT), die ‘het grootste oog op de hemel’ ter wereld zal worden.

Het derde beeld van het GigaGalaxy Zoom project is gemaakt met de Wide Field Imager (WFI) aan de MPG/ESO 2.2-meter telescoop op ESO’s  La Silla Observatorium. Om de telescooptijd te optimaliseren werden de beelden verkregen door ESO astronomen die de meest gunstige  waarnemingen selecteerden, rekening houdend met de zichtbaarheid van de objecten en de waarneemomstandigheden. La Silla, 600 km ten noorden van Santiago de Chili en op een hoogte van 2400 meter, is een ESO vesting sinds de jaren 1960. Hier exploiteert ESO enkele van de meest productieve 2-4-meter-klasse telescopen ter wereld.