Pressemeddelelse

Trilogien er fuldendt

GigaGalaxy Zoom fase 3

28. september 2009

Det tredje billede i ESO’s GigaGalaxy Zoom-projekt er netop blevet offentliggjort på nettet, og fuldender dette storslåede dyk ned i vores egen galakse, Mælkevejen. Billedet følger op på de to foregående, der er blevet offentliggjort i de seneste to uger, som viser himlen set med det blotte øje og gennem et amatørteleskop. Dette tredje og sidste bidrag til projektet er et storslået panoramabillede af et bestemt astronomisk objekt – et 370-millioner-pixel portræt af Lagunetågen med en kvalitet og dybde, der er nødvendig for, at professionelle astronomer kan bruge det i deres jagt på at forstå vores Univers.

Det netop offentliggjorte billede strækker sig over mere end halvanden kvadratgrad – et område, der er otte gange større end fuldmånen. Det er blevet optaget med vidvinkelkameraet Wide Field Imager, der er monteret på MPG/ESO 2,2 meter teleskopet på La Silla-observatoriet i Chile. Dette 67-millioner-pixel kamera har allerede taget flere af ESO’s ikoniske billeder.

Det betagende objekt på optagelsen – Lagunetågen – ligger fire til fem tusinde lysår væk i retning af stjernebilledet Sagittarius (Skytten). Stjernetågen er en kæmpe interstellar sky, der er 100 lysår på tværs, hvor stjerner bliver dannet. De spredte mørke pletter, der ses over hele stjernetågen, er enorme skyer af gas og støv, der falder sammen under deres egen vægt og snart vil føde hobe af unge, glødende stjerner. Nogle af de mindste skyer er kendt som ”globuler”, og de mest tydelige af dem er blevet katalogiseret af astronomen Edward Emerson Barnard.

Lagunetågen er hjemsted for den unge åbne stjernehob kaldet NGC 6530. Denne hob indeholder 50 til 100 stjerner, og ses i den nederste venstre del af tågen. Observationer tyder på, at stjernehoben ligger en anelse foran selve tågen, men stadig er indhyllet i støv, der rødfarver stjernelyset – en effekt der opstår, når små støvpartikler spreder lyset.

Navnet på Lagunetågen kommer af den store laguneformede mørke bane i midten af tågen, der deler den i to glødende sektioner.

Dette smukke stjernelandskab er det sidste i en række af tre ekstremt højtopløselige billeder fra GigaGalaxy Zoom-projektet, iværksat af ESO inden for rammerne af det internationale astronomiår 2009 (IYA2009). Gennem tre gigantiske billeder, viser GigaGalaxy Zoom-projektet først hele himlen, som den ser ud med det blotte øje fra en af de mørkeste ørkner på Jorden. Så zoomes der ind på en rig region af Mælkevejen ved hjælp af et amatørteleskop, og til sidst bruges et professionelt teleskop til at afsløre detaljerne i en berømt tåge. På denne måde sammenkobler projektet den himmel vi alle kan se, med det dybe, ”skjulte” kosmos, som astronomer studerer på daglig basis. Billedernes enestående kvalitet er en hyldest til den prægtige nattehimmel, der ses fra ESO’s lokaliteter i Chile, som er de mest produktive astronomiske observatorier i verden.

”GigaGalaxy Zoom-projektets særlige websted har været en stor succes, idet den har tiltrukket hundredtusindvis af besøgende fra hele verden”, siger projektkoordinator Henri Boffin. ”Nu hvor trilogien er fuldendt, vil besøgende kunne udforske et storslået og detaljeret kosmisk miljø på mange forskellige niveauer og tage et betagende dyk ned i vores Mælkevej”.

Som en del af IYA2009, deltager ESO i flere bemærkelsesværdige formidlingsaktiviteter, i tråd med sin globale førerposition indenfor astronomi. ESO er vært for IYA2009 sekretariatet for den Internationale Astronomiske Union, som koordinerer året globalt. ESO er en af de organisatoriske samarbejdspartnere i IYA2009, og var også dybt involveret i den resolution, der blev fremlagt for FN af Italien, og som førte til at FN’s 62. Generalforsamling udråbte 2009 til det internationale astronomiår. Ud over en bred vifte af aktiviteter, der planlægges både på lokalt og internationalt plan, leder ESO tre af de tolv globale hjørnestensprojekter.

ESO, det Europæiske Syd Observatorium, er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende medlemslande: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. Flere lande har udtrykt interesse i medlemskab. ESO’s aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for astronomi for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 42 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.

Det tredje billede i GigaGalaxy Zoom-projektet er blevet taget med vidvinkelkameraet Wide Field Imager (WFI) på MPG/ESO 2,2 meter teleskopet på ESO’s La Silla-observatorium. For at optimere anvendelsen af teleskopet, blev billederne taget af ESO’s astronomer, der vælger de observationer, som på ethvert givent tidspunkt, er de bedste at gennemføre under hensyntagen til objekternes synlighed og forholdene på himlen. La Silla-observatoriet, der ligger 600 km nord for Santiago de Chile og i en højde af 2400 meter, har været ESO’s højborg siden 1960’erne. Her driver ESO flere af de mest produktive teleskoper i 2,4-meter-klassen i verden.