Lehdistötiedotteet

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1311fi — Tutkimustiedote
Mittaamassa maailmankaikkeutta tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin
6. maaliskuuta 2013: Lähes vuosikymmenen kestäneiden huolellisten havaintojen jälkeen kansainvälinen tähtitieteilijäryhmä on mitannut naapurigalaksimme, Suuren Magellanin pilven etäisyyden tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin. Tämä uusi mittaustulos parantaa myös tietämystämme maailmankaikkeuden laajenemisnopeudesta, Hubblen vakiosta, ja on ratkaisevan tärkeä askel laajenemisnopeutta kiihdyttävän mystisen pimeän energian luonteen ymmärtämistä. Tutkimusryhmä käytti ESO:n teleskooppeja ESO:n La Sillan observatoriolla Chilessä sekä muita ympäri maailman. Nämä tulokset julkaistiin tiedejulkaisu Naturen numerossa 7. maaliskuuta 2013.
eso1310fi — Tutkimustiedote
Jättiläisplaneetan synty?
28. helmikuuta 2013: ESO:n VLT-teleskooppia käyttävät tähtitieteilijät ovat tehneet todennäköisesti ensimmäiset suorat havainnot tiheän kaasu- ja tomukiekon sisällä muodostuvasta planeetasta. Vahvistuessaan tämä löytö parantaa suuresti ymmärtämystämme planeettojen muodostumisesta ja mahdollistaa tähtitieteilijöiden testata tämänhetkisiä teorioita havaittavan kohteen suhteen.
eso1309fi — Valokuvan julkistus
Kosmista hummeria tomuttamassa
20. helmikuuta 2013: ESO:n VISTA-teleskoopin uusi kuva taltioi kuumia, nuoria tähtiä ympäröivän hohtavan kaasun ja tomusuortuvien muodostaman taivaallisen maiseman. Tämä infrapunanäkymä paljastaa nimellä NGC 6357 tunnetun tähtien lastentarhan yllättävässä uudessa valossa. Se otettiin osana VISTA-kartoitusta, joka par'aikaa käy läpi Linnunrataa tarkoituksenaan kartoittaa galaksimme rakennetta ja selvittää kuinka se muodostui.
eso1308fi — Tutkimustiedote
Vihjeitä kosmisten säteiden mystisestä alkuperästä
14. helmikuuta 2013: ESO:n VLT-teleskoopin hyvin yksityiskohtaiset uudet havainnot tuhat vuotta vanhasta supernovasta paljastavat vihjeitä kosmisten säteiden alkuperästä. Ensimmäistä kertaa havainnot viittaavat supernovajäännöksessä oleviin, nopeasti liikkuviin hiukkasiin, jotka voisivat olla tällaisten kosmisten säteiden esiasteita. Tuloket julkaistaan tiedelehti Sciencen numerossa 14. helmikuuta 2013.
eso1307fi — Valokuvan julkistus
"Pisara mustetta valoisalla taivaalla"
13. helmikuuta 2013: Tämä ESO:n Chilessä sijatsevan La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella otettu kuva esittää kirkasta tähtijoukkoa NGC 6520 ja sen naapuria — outoa, gekonmuotoista pimeää pilveä Barnard 86. Tämän kosmisen parin taustana ovat Linnunradan kirkkaimman kohdan miljoonat loistavat tähdet. Kyseessä on alue, joka on niin täynnä tähtiä, että tuskin lainkaan pimeää taivasta näkyy tässä kuvassa.
eso1306fi — Valokuvan julkistus
Lokkisumun siivet
6. helmikuuta 2013: Tämä uusi kuva ESO:lta esittää osaa Lokkisumuksi kutsutusta tomun ja hohtavan kaasun pilvestä. Nämä punaiset harsopilvet muodostavat osan taivaallisen linnun "siivistä" ja tämä kuva paljastaa kiehtovan sekoituksen tummia ja hohtavia punaisia pilviä, jotka pujottelevat kirkkaiden tähtien välissä. Tämän uuden näkymän taltioi ESO:n Chilessä sijaitsevan La Sillan obseratorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -kamera.
eso1305fi — Organisaatiotiedote
Eurooppalaisia korkean tason valtuuskuntia vieraili Paranalilla
28. tammikuuta 2013: Useita korkean tason valtuuskuntia Euroopasta vieraili ESO:n Paranalin observatoriolla Pohjois-Chilessä viimeisten päivien aikana EU:n sekä Latinalaisen Amerikan ja Karibian maiden huippukokouksen (EU-CELAC) jälkeen. Huippukokous, joka oli suurin milloinkaan Chilessä järjestetty tällainen tapahtuma, pidettiin Santiagossa 22.-28. tammikuuta 2013. ESO:lla oli merkittävä rooli kokouksessa, joka oli loistava tilaisuus esitellä ESO:n toimintaa ja laitteita jäsenmaiden edustajille.
eso1304fi — Valokuvan julkistus
Tulta pimeyteen
23. tammikuuta 2013: Chilessä sijaitsevan APEX-teleskoopin (Atacama Pathfinder Experiment) uusi kuva esittää kaunista näkymää kosmisen tomun pilvistä Orionin suunnassa. Näiden tiheiden tähtienvälisten pilvien näyttäytyessä näkyvän valon havainnoissa pimeinä ja toistensa peittäminä APEX:in LABOCA-kamera havaitsee tomun lämmöstä lähtevän hehkun ja paljastaa uusia tähtiä muodostavat piilopaikat. Yksi näistä pimeistä pilvistä ei kuitenkaan ole miltä näyttää.
eso1303fi — Valokuvan julkistus
Valoa pimeydestä
16. tammikuuta 2013: Eloisa uusi kuva ESO:lta esittää uusia tähtiä muodostavaa pimeää pilveä sekä ryhmää kirkkaita tähtiä, jotka ovat jo tulleet esille pölyisästä tähtien lastentarhastaan. Uusi kuva otettiin La Sillan observatoriolla Chilessä sijaitsevalla MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopilla. Se on paras näkyvällä valolla tästä vähän tunnetusta kohteesta otettu kuva.
eso1302fi — Valokuvan julkistus
Eksoottisten tähtien sekamelska
10. tammikuuta 2013: Pallomainen tähtijoukko 47 Tucanae näyttäytyy häikäisevän yksityiskohtaisesti tässä uudessa infrapunakuvassa ESO:n VISTA-teleskoopilta. Tähtijoukossa on miljoonia tähtiä. Monet sen ytimen tähdistä ovat eksoottisia ja niillä on epätavallisia ominaisuuksia. Tutkimalla kohteita 47 Tucanaen kaltaisissa tähtijoukoissa saattaa auttaa meitä ymmärtämään kuinka nämä kummajaiset muodostuvat ja vuorovaikuttavat. Tämä kuva on hyvin terävä ja valovoimainen, mikä johtuu ESO:n Paranalin observatoriolla sijaitsevan VISTA:n koosta, herkkyydestä ja sijainnista.
eso1301fi — Tutkimustiedote
ALMA selvittää planeettoja muodostavia kaasuvirtauksia
2. tammikuuta 2013: ALMA-teleskoopia (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) käyttäneet tähtitieteilijät ovat nähneet jättiläisplaneettojen syntymän avainvaiheen ensimmäistä kertaa. Valtavat kaasuvirtaukset virtaavat nuorta tähteä ympäröivässä materiakiekossa olevan aukon halki. Nämä ovat ensimmäiset suorat havainnot tällaisista virtauksista, joiden oletetaan muodostuvan jättiläisplaneettojen ahmiessa kaasua kasvaessaan. Tulos julkaistiin tiedejulkaisu Naturessa 2. tammikuuta 2013.
eso1253fi — Organisaatiotiedote
Kaikki järjestelmät toiminnassa korkeimmalla sijaitsevassa supertietokoneessa
21. joulukuuta 2012: Yksi maailman tehokkaimmista supertietokoneista on nyt täysin asennettu ja testattu etäisessä sijaintipaikassaan, korkealla merenpinnasta, Pohjois-Chilen Andeilla. Tämä juhlistaa yhtä suurimmista jäljellä olevista virstanpylväistä maailmanhistorian taidokkaimman maanpäällisen teleskoopin, ALMA:n (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) valmistumisen edellä. Erityiskäyttöisessä ALMA-korrelaattorissa on yli 134 miljoonaa prosessoria ja se suorittaa jopa 17 tuhatta biljoonaa laskutoimitusta sekunnissa. Nopeus on verrannollinen maailman nykyään tehokkaimpaan yleiskäyttöiseen supertietokoneeseen.
eso1252fi — Tutkimustiedote
Tähdet paljastavat nuorekkaan ulkonäön salaisuudet
19. joulukuuta 2012: Jotkut ihmiset ovat loistokunnossa 90 vuoden ikäisinä, kun taas toiset ovat raihnaisia ennen kuin täyttävät 50. Me tiedämme, että ihmisten ikääntymisen nopeus on vain löyhästi sidoksissa heidän todelliseen ikäänsä — sillä on todennäköisesti enemmän tekemistä heidän elämäntyylinsä kanssa. Sekä ESO:n La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskooppia että NASA:n ja ESA:n Hubblen avaruusteleskooppia käyttänyt uusi tutkimus paljastaa, että sama pätee myös tähtijoukoille.
eso1251fi — Organisaatiotiedote
24-raajainen jättiläinen alkaa tonkia galaksien nuoruutta
12. joulukuuta 2012: Nimellä KMOS tunnettua uutta, tehokasta havaintolaitetta on vast'ikään testattu ESO:n VLT-teleskoopilla Paranalin observatoriolla, Chilessä. KMOS on ainutlaatuinen, koska se pystyy infrapuna-aallonpituuksilla havaitsemaan kerralla ei vain yhtä vaan peräti 24 kohdetta ja tutkimaan samanaikaisesti kunkin rakennetta. Se tulee tarjoamaan ensiarvoisen tärkeää tietoa galaksien kasvamisesta ja kehittymisestä varhaisessa maailmankaikkeudessa sekä tekemään sen paljon nopeammin kuin on ollut mahdollista tähän asti. KMOS:in rakensi brittiläisten ja saksalaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten muodostama konsortio yhteistyössä ESO:n kanssa.
eso1250fi — Valokuvan julkistus
Kuva Kölin sumusta juhlistaa VST-teleskoopin avajaisia
6. joulukuuta 2012: ESO:n Paranalin observatorion VST-teleskooppi on taltioinut näyttävän, uuden kuvan tähtiä muodostavasta Kölin sumusta. Kuva julkaistiin tänään teleskoopin avajaisjuhlallisuuksissa Napolissa. Kuvaa ottamassa oli Chilen presidentti, Sebastián Piñera, tämän vieraillessa observatoriolla 5. kesäkuuta 2012.
eso1249fi — Tutkimustiedote
Galaksinlaajuisia kaikuja menneisyydestä
5. joulukuuta 2012: Uusi galaksiluokka on identifioitu käyttäen ESO:n VLT-teleskooppia, Gemini South -teleskooppia ja Canada-France-Hawaii -teleskooppia (CFHT). Epätavallisen ulkonäkönsä johdosta lempinimen "vihreä papu -galaksi" saaneet galaksit hohtavat hirviömäisen mustan aukon ympäristön säteilemää voimakasta valoa ja kuuluvat maailmankaikkeuden harvinaisimpiin kohteisiin.
eso1248fi — Tutkimustiedote
Jopa ruskeat kääpiöt voivat koostaa kiviplaneettoja
30. marraskuuta 2012: ALMA-teleskooppia (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) käyttävät tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa havainneet ruskeaa kääpiötä kiertävän tomukiekon ulko-osissa on samanlaisia millimetrin kokoluokan kiinteitä rakeita kuin vastasyntyneiden tähtien tiheämmissä kiekoissa. Yllättävä tulos haastaa kivisten, Maan kaltaisten planeettojen syntyteoriat ja antaa ymmärtää, että kiviplaneetat ovat maailmankaikkeudessa jopa oletettuakin yleisempiä.
eso1247fi — Tutkimustiedote
Mahtavin mustan aukon purkaus havaittu
28. marraskuuta 2012: ESO:n VLT-teleskooppia käyttäneet tähtitieteilijät ovat havainneet energeettisimmän koskaan havaitun ulosvirtauksen kvasaarista. Virtaus on vähintään viisi kertaa voimakkaampi kuin mikään tähän mennessä havaittu. Kvasaarit ovat erittäin kirkkaita galaksien keskustoja, joiden käyttövoimana on supermassiivinen musta aukko. Monet syöksevät valtavia määriä materiaa emogalakseihinsa ja nämä ulosvirtaukset ovat pääroolissa galaksien evoluutiossa. Tähän mennessä havaitut kvasaarien ulosvirtaukset eivät kuitenkaan ole olleet yhtä tehokkaita kuin teoreetikkojen ennustuksissa.
eso1246fi — Tutkimustiedote
Kääpiöplaneetta Makemakelta puuttuu kaasukehä
21. marraskuuta 2012: Tähtitieteilijät ovat käyttäneet kolmea ESO:n Chilessä sijaitsevien observatorioiden teleskooppia havaitakseen kääpiöplaneetta Makemakea sen ajelehtiessa etäisen tähden editse ja peittäen sen valon näkyvistä. Uusista havainnoista he ovat voineet ensimmäistä kertaa tarkistaa onko Makemaken ympärillä kaasukehä. Tämän jäisen maailman kiertorata on aurinkokunnan ulko-osissa ja sillä odotettiin olevan kaasukehä Pluton tavoin (eso0908), mutta nyt on osoitettu, että asia ei ole näin. Tiedemiehet mittasivat myös Makemaken tiheyden ensimmäisen kerran. Uudet tulokset on määrä julkaista tiedejulkaisu Naturen numerossa 22. marraskuuta.
eso1245fi — Tutkimustiedote
Kadoksissa avaruudessa: erakkoplaneetta havaittu?
14. marraskuuta 2012: ESO:n VLT-teleskooppia ja Canada-France-Hawaii -teleskooppia käyttäneet tähtitieteilijät ovat tunnistaneet kappaleen, joka on hyvin todennäköisesti avaruudessa ilman tähteä ajelehtiva planeetta. Tämä on kiehtovin vapaasti ajelehtiva planeettaehdokas tähän mennessä ja noin 100 valovuoden etäisyydellä aurinkokuntaa lähin tällainen kohde. Sen suhteellinen läheisyys ja kirkkaan tähden puute sen lähistöltä ovat mahdollistaneet sen kaasukehän tutkimukset suurella tarkkuudella. Tämä kohde antaa tähtitieteilijöille myös ennakkomakua aurinkokunnan ulkopuolisia tähtiä kiertävistä eksoplaneetoista, joita tulevaisuuden havaintolaitteilla aiotaan havaita.
Tulos 81 - 100 / 262