Lehdistötiedotteet

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1233fi — Valokuvan julkistus
Ceci N’est Pas Une Pipe
15. elokuuta 2012: Aivan kuten René Magritte kirjoitti kuuluisaan maalaukseensa "Tämä ei ole piippu", tämä ei myöskään ole piippu. Se on kuva osasta valtavaa pimeää tähtienvälisen kaasun pilveä, joka tunnetaan nimellä Piippusumu. Tämä uusi ja hyvin yksityiskohtainen kuva myös nimellä Barnard 59 tunnetusta kohteesta taltioitiin ESO:n La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2 metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella. Sattumalta tämä kuva esitellään taidemaalarin kuoleman 45-vuotispäivänä.
eso1232fi — Organisaatiotiedote
Valitse mitä VLT havaitsee & Tviittaa tiesi VLT:lle!
8. elokuuta 2012: ESO rakentaa ja käyttää joitakin maailman kehittyneimmistä teleskoopeista, mukaanlukien VLT-teleskooppi Paranalin observatoriolla. Nämä valtavat koneet ovat tehneet monia kiehtovia havaintoja maailmankaikkeudesta. Nyt voit, ensimmäistä kertaa VLT:n historiassa, päättää mitä sillä havaitaan tai jopa voittaa ihmeellisen matkan Chilen henkeäsalpaavaan Atacaman autiomaahan auttamaan havaintojen tekemisessä.
eso1231fi — Valokuvan julkistus
Joen sininen pyörre
1. elokuuta 2012: ESO:n VLT-teleskoopin uusi kuva esittää galaksia NGC 1187. Tämä vaikuttava spiraaligalaksi sijaitsee 60 miljoonan valovuoden etäisyydellä kreikkalaisen mytologian merkittävän joen mukaan nimetyssä Eridanusin tähdistössä. NGC 1187:ssä on tapahtunut kaksi supernovaräjähdystä viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana; näistä viimeisin vuonna 2007. Tämä on tarkin tästä galaksista milloinkaan otettu kuva.
eso1230fi — Tutkimustiedote
Kirkkaimmat tähdet eivät elä yksin
26. heinäkuuta 2012: ESO:n VLT-teleskooppia käyttänyt uusi tutkimus on osoittanut, että useimmat galaksien evoluutiota pyörittävät hyvin kirkkaat, suurimassaiset tähdet eivät ole yksin. Lähes kolmella neljänneksellä näistä tähdistä on havaittu läheinen tähtikumppani, mikä on paljon enemmän kuin aikaisemmin ajateltiin. Yllättäen useimmilla näistä pareista on häiritseviä vuorovaikutuksia, kuten materian siirtoa yhdeltä tähdeltä toiselle, ja noin kolmanneksen odotetaan lopulta yhdistyvän yhdeksi tähdeksi. Tulokset julkaistaan tiedejulkaisu Science:n numerossa 27. heinäkuuta 2012.
eso1229fi — Organisaatiotiedote
APEX otti osaa kaikkien aikojen tarkimpiin havaintoihin
18. heinäkuuta 2012: Kansainvälinen tähtitieteilijäryhmä on havainnut kaukaisen kvasaarin ydintä ennennäkemättömällä tarkkuudella — kaksi miljoonaa kertaa ihmissilmää paremmalla tarkkuudella. Yhdistämällä ensimmäistä kertaa APEX-teleskooppi (Atacama Pathfinder Experiment) [1] kahteen muuhun eri mantereilla olevaan teleskooppiin saatiin tehtyä havaintoja, jotka ovat ratkaiseva askel kohti dramaattista tieteellistä tavoitetta, jota kutsutaan tapahtumahorisonttiteleskooppiprojektiksi [2] eli omamme ja muiden galaksien keskustoissa olevien supermassiivisten mustien aukkojen valokuvaamista.
eso1228fi — Tutkimustiedote
Varhaisen maailmankaikkeuden pimeät galaksit on havaittu ensimmäisen kerran
11. heinäkuuta 2012: Ensimmäistä kertaa on havaittu pimeitä galakseja teorioiden ennustamasta ja tähän mennessä havaitsematta jääneestä galaksienmuodostuksen varhaisesta vaiheesta. Nämä galaksit ovat pohjimmaltaan runsaskaasuisia galakseja, joissa ei ole tähtiä. Käyttäen ESO:n VLT-teleskoooppia on kansainvälinen tutkijaryhmä löytänyt näitä piilottelevia kohteita havainnoiden niiden hehkua kvasaarien valossa.
eso1227fi — Tutkimustiedote
Uusi tapa tutkia eksoplaneettojen ilmakehiä
27. kesäkuuta 2012: Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa päässeet tutkimaan eksoplaneetan ilmakehää yksityiskohtaisesti käyttäen nokkelaa uutta menetelmää - siitä huolimatta, ettei planeetta kulje keskustähtensä editse. Kansainvälinen tutkimusryhmä havaitsi ESOn VLT-teleskoopilla suoraan Tau Boötis b -planeetan heikon hehkun. Ryhmä on tutkinut planeetan ilmakehää ja mitannut sen radan ja massan tarkasti ensimmäistä kertaa - ja ratkaisivat näin 15 vuotta vanhan ongelman. Yllätyksekseen ryhmä havaitsi myös, että planeetan ilmakehä näyttää olevan odotusten vastaisesti viileämpi ylemmissä kerroksissa. Tulokset julkaistaan 28. kesäkuuta 2012 Nature-tiedelehdessä.
eso1226fi — Valokuvan julkistus
VLT katsoo läheltä NGC 6357:ää
20. kesäkuuta 2012: ESOn VLT-teleskooppi on ottanut tähän asti tarkimman kuvan vaikuttavasta tähtien syntyalueesta NGC 6357. Kuvassa näkyy monia kuumia nuoria tähtiä, hehkuvia kaasupilviä sekä kummallisia ultraviolettisäteilyn ja tähtituulten muovaamia pölymuodostelmia.
eso1225fi — Organisaatiotiedote
ESO rakentaa maailman suurimman tähtitaivasta havainnoivan silmän
11. kesäkuuta 2012: ESO rakentaa maailman suurimman optisen/infrapunateleskoopin. Tämänpäiväisessä kokouksessaan Garchingissa ESO:n johtokunta hyväksyi Euroopan erittäin suuri teleskooppi (E-ELT) -ohjelman, jonka lopullinen varmistuminen odottaa neljää niinkutsuttua ad referendum -ääntä [1]. E-ELT aloittaa toimintansa seuraavan vuosikymmenen alkupuolella.
eso1224fi — Organisaatiotiedote
Espanjan kuningas vieraili ESO:n Paranalin observatoriolla
7. kesäkuuta 2012: Keskiviikkona 6. kesäkuuta hänen majesteettinsa Juan Carlos I, Espanjan kuningas vieraili ESO:n Paranalin observatoriolla, jossa hän tapasi Chilen, Kolumbian, Meksikon ja Perun presidentit sekä muita läsnäolleita, korkea-arvoisia Tyynenmeren liiton neljännen huippukokouksen edustajia.
eso1223fi — Organisaatiotiedote
Tyynenmeren liiton neljäs huippukokous pidettiin ESO:n Paranalin observatoriolla
6. kesäkuuta 2012: Chilen, Kolumbian, Meksikon ja Perun presidentit tapasivat tänään ESO:n Paranalin observatoriolla Atacaman autiomaassa, Chilessä. He näkivät omakohtaisesti ESO:n lippulaivaobservatorion huipputason teleskooppeja ja teknologiaa. Presidentit kokoontuivat Paranalille Tyynenmeren liiton neljänteen huippukokoukseen, jossa liiton puitesopimus ratifioitiin.
eso1222fi — Valokuvan julkistus
ALMA kääntää katseensa galaksiin Centaurus A
31. toukokuuta 2012: ALMA:lla (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) otettu uusi kuva erikoislaatuisen Centaurus A -galaksin keskustasta osoittaa kuinka uusi observatorio mahdollistaa tähtitieteilijöiden nähdä galaksin keskustaa peittävien läpinäkymättömien tomuraitojen läpi ennennäkemättömällä tarkkuudella. ALMA on parhaillaan havaintojenteon käyttöönottovaiheessa ja yhä rakenteilla, mutta on jo lajityyppinsä tehokkain teleskooppi. Observatorio on juuri julkaissut kutsun havaintoaikahakemuksille seuraavaa havaintojaksoa varten, jolloin kasvavan teleskoopin kyvyt ovat kasvaneet entisestään.
eso1221fi — Valokuvan julkistus
Syvällinen silmäys galaksiin Centaurus A
16. toukokuuta 2012: Outo galaksi Centaurus A esittäytyy uudessa Euroopan eteläisen observatorion tuottamassa kuvassa. Yli 50 tunnin valotusajalla tämä on todennäköisesti syvin milloinkaan muodostettu kuva tästä erikoisesta ja näyttävästä kohteesta. Kuva on otettu MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella ESO:n La Sillan observatoriolla, Chilessä.
eso1220fi — Valokuvan julkistus
VISTA katsoo valtavaa tähtipalloa
9. toukokuuta 2012: ESO:n VISTA-infrapunakartoitusteleskoopin ottamassa uudessa kuvassa näkyy kymmeniä tuhansia tähtiä mehiläisparvea muistuttavana tiiviinä rykelmänä. Sen lisäksi, että tähdet ovat pakkautuneet suhteellisen pieneen tilaan, ne ovat myös maailmankaikkeuden vanhimpien joukossa. Tähtitieteilijät tutkivat Messier 55:tä ja muita sen kaltaisia, pallomaisiksi tähtijoukoiksi kutsuttuja ikiaikaisia kohteita oppiakseen kuinka galaksit kehittyvät ja tähdet ikääntyvät.
eso1219fi — Valokuvan julkistus
Pölyn siivilöintiä Orionin vyön lähistöllä
2. toukokuuta 2012: Uudessa kuvassa heijastussumu Messier 78:aa ympäröivästä alueesta, joka sijaitsee aivan Orionin vyön pohjoispuolella, kosmiset pölypilvet pujottelevat sumun läpi kuin helminauha. Havainnot, jotka tehtiin APEX (Atacama Pathfinder Experiment) -teleskoopilla [1] hyödynsivät tähtienvälisten pölyhiukkasten lämpösäteilyä paljastaakseen tähtitieteilijöille uusien tähtien syntyalueet.
eso1218fi — Valokuvan julkistus
Joukko joukossa
25. huhtikuuta 2012: Tässä uudessa kuvassa näkyy tähtijoukko NGC 6604, joka on otettu Chilessä sijaitsevan La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopilla. Se jää yleensä paljon näkyvämmän naapurinsa varjoon. Myös nimellä Messier 16 tunnettu Kotkasumu on vain siivenmitan päässä. Tämän kuvan rajaus, joka esittää tähtijoukon ympäröivien kaasu- ja pölypilvien maisemassa, esittää kuitenkin kauniin joukon NGC 6604 sen itse ansaitusti.
eso1217fi — Tutkimustiedote
Vakava isku pimeän aineen teorioille?
18. huhtikuuta 2012: Tarkin tähänastinen tutkimus tähtien liikkeistä Linnunradassa ei ole löytänyt todisteita pimeästä aineesta suuressa tilavuudessa Auringon ympärillä. Laajalti hyväksyttyjen teorioiden mukaan Auringon naapuruston pitäisi olla täynnä pimeää ainetta, mystistä ja näkymätöntä ainetta, jota voidaan tutkia vain epäsuorasti sen aiheuttaman painovoiman kautta. Chileläisen tähtitieteilijäryhmän uusi tutkimus on kuitenkin todennut, että nämä teoriat eivät sovi yhteen havaintojen kanssa. Tämä tarkoittaa, että yritykset havaita suoraan pimeän aineen hiukkasia Maassa tulevat todennäköisesti epäonnistumaan.
eso1216fi — Tutkimustiedote
ALMA paljasti kuinka läheinen planeettajärjestelmä toimii
12. huhtikuuta 2012: Käyttäen yhä rakenteilla olevaa uutta observatoriota tähtitieteilijät ovat tehneet merkittävän läpimurron läheisen planeettajärjestelmän tutkimuksessa, mikä tarjoaa arvokasta tietoa siitä kuinka tällaiset järjestelmät muodostuvat ja kehittyvät. Käyttäen ALMA:a (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) tähtitieteilijät ovat havainneet, että Fomalhaut-nimistä tähteä kiertävien planeettojen täytyy olla paljon aiemmin luultua pienempiä. Tämä on ensimmäinen julkaistu ALMA:n tieteellinen tulos sen ensimmäiseltä kaikille maailman tähtitieteilijöille avoimelta havaintojaksolta.
eso1215fi — Organisaatiotiedote
ESO laajentaa päämajaansa
4. huhtikuuta 2012: Euroopan eteläinen observatorio (ESO, European Southern Observatory) on värvännyt arkkitehdit Auer+Weber suunnittelemaan päämajansa laajennuksen Garching bei Münchenissa, Saksassa. Innovatiivisesti muotoiltu uusi toimistorakennus auttaa sijoittamaan Garchingin lisääntyvää henkilökuntaa ja toimii E-ELT:n kaltaisten ESO:n kunnianhimoisten projektien vaatimien teknologisten keksintöjen kehtona. Rakennustöiden odotetaan valmistuvan vuoden 2013 loppuun mennessä. ESO:n laajennettu päämaja tulee suuresti edistämään Garchingin tutkimuskampuksen kehittymistä.
eso1214fi — Tutkimustiedote
Miljardeittain kiviplaneettoja Linnunradan punaisia kääpiötähtiä ympäröivillä asuttavilla vyöhykkeillä
28. maaliskuuta 2012: ESO:n HARPS-planeettahakijan uusi tulos osoittaa, että vain vähän Maata suuremmat kiviplaneetat ovat hyvin yleisiä himmeitä punaisia tähtiä ympäröivillä asuttavilla vyöhykkeillä. Kansainvälinen tutkijaryhmä arvioi, että pelkästään Linnunradassa on kymmeniä miljardeja tällaisia planeettoja ja Auringon läheisessä naapurustossakin mahdollisesti sata. Tämä on ensimmäinen suora mittaus punaisia kääpiötähtiä kiertävien supermaapallojen esiintymistiheydestä. Linnunradan tähdistä noin 80% on punaisia kääpiöitä.
Tulos 101 - 120 / 252