Lehdistötiedotteet

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1421fi — Tutkimustiedote
VLT selvitti tomumysteerin
9. heinäkuuta 2014: Tähtitieteilijäryhmä on kyennyt seuraamaan tähtipölyn valmistumista reaaliajassa — supernovaräjähdyksen jälkimainingeissa. He osoittivat ensimmäisinä, että nämä kosmiset tomutehtaat valmistavat tomuhiukkasensa kaksivaiheisessa prosessissa, joka alkaa pian räjähdyksen jälkeen ja jatkuu vuosia sen jälkeen. Tutkimusryhmä käytti ESOn Pohjois-Chilessä sijaitsevaa VLT-teleskooppia (Very Large Telescope) analysoidakseen supernovan SN2010jl valoa sen vähitellen himmentyessä. Uudet tutkimustulokset julkaistaan verkossa tiedejulkaisusarjassa Nature 9. heinäkuuta 2014.
eso1420fi — Valokuvan julkistus
Kiittämättömän jälkeläisen muovaama ja tuhoama tähtikohtu
2. heinäkuuta 2014: Nimellä Gum 15 kutsuttu vähän tunnettu kosmisen kaasun ja tomun pilvi on kuumien, nuorten tähtien syntymäpaikka ja koti. Nämä kauniit ja tappavat tähdet muovaavat kotisumunsa ulkonäköä ja siirtyessään aikuisuuteen johtavat ennen pitkää sen kuolemaan.
eso1419fi — Organisaatiotiedote
E-ELT -teleskoopin peruskiviseremonia
19. kesäkuuta 2014: Tänään vietettiin peruskiviseremoniaa osoituksena seuraavasta merkittävästä virstanpylväästä matkalla kohti ESOn E-ELT -teleskooppia (European Extremely Large Telescope). Osa 3000 metriä korkeasta Cerro Armazonesin huipusta räjäytettiin ensimmäisenä askeleena kohti vuorenhuipun tasoittamista maailman suurimman optisen/infrapuna-alueen teleskooppia valmisteltaessa.
eso1418fi — Tutkimustiedote
Jättimäisiä tomuun haudattuja räjähdyksiä
11. kesäkuuta 2014: ALMA:n (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) havainnot ovat ensimmäisenä suoraan kartoittaneet molekylaarista kaasua ja tomua gammapurkausten (GRB) emogalakseissa. Gammapurkaukset ovat maailmankaikkeuden suurimpia räjähdyksiä. Täysin yllättäen havaittiin odotettua vähemmän kaasua ja vastaavasti paljon enemmän tomua, mikä saa jotkin GRB:t vaikuttamaan "pimeiltä gammapurkauksilta". Tämä tutkimus ilmestyy julkaisusarjassa Nature 12. kesäkuuta 2014 ja on ensimmäinen julkaistu ALMA:n gammapurkauksia käsittelevä tieteellinen tulos. Se osoittaa ALMA:n mahdollisuudet auttaa meitä ymmärtämään paremmin näitä kohteita.
eso1417fi — Organisaatiotiedote
SPHERE-eksoplaneettakameran ensimmäinen valo
4. kesäkuuta 2014: SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch -havaintolaite) on asennettu ESOn VLT-teleskooppiin (Very Large Telescope) Paranalin observatoriolla Chilessä ja sillä on havaittu ensimmäinen valo. Tämä tehokas, uusi eksoplaneettojen löytämiseen ja tutkimiseen tarkoitettu laite käyttää useita kehittyneitä menetelmiä samanaikaisesti. Se tarjoaa dramaattisesti paremman suorituskyvyn kuin aikaisemmat havaintolaitteet ja on tuottanut vaikuttavia näkymiä läheisiä tähtiä kiertäviin tomukiekkoihin ja muihin kohteisiin ensimmäisten toimintapäiviensä aikana. SPHERE:n suunnitteli ja rakensi usean eurooppalaisen instituutin konsortio, jota johti ranskalainen Institut de Planétologie et d'Astrophysique de Grenoble yhteistyössä ESOn kanssa. Sen odotetaan mullistavan eksoplaneettojen ja tähtiä ympäröivien kiekkojen yksityiskohtaisen tutkimuksen.
eso1416fi — Valokuvan julkistus
Tähtijoukko Kölin vanavedessä
21. toukokuuta 2014: Tämä värikäs uusi kuva Chilessä sijaitsevalta ESOn La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopilta esittää tähtijoukkoa NGC 3590. Nämä tähdet loistavat kirkkaasti tummien tomuläiskien ja hohtavan kaasun runsasväristen pilvien dramaattista taustaa vasten. Tämä pieni tähtien kokoelma tarjoaa tähtitieteilijöille vihjeitä siitä kuinka nämä tähdet muodostuivat ja kehittyivät sekä oman galaksimme spiraalihaarojen rakenteesta.
eso1415fi — Tutkimustiedote
Magnetarien muodostumisen mysteeri ratkaistu?
14. toukokuuta 2014: Magnetarit ovat omituisia ylitiheitä supernovaräjähdysten jäänteitä. Ne ovat maailmankaikkeuden voimakkaimpia tunnettuja magneetteja — miljoonia kertoja tehokkaampia kuin vahvimmat Maapallon magneetit. ESOn VLT-teleskooppia (Very Large Telescope) käyttänyt eurooppalainen tähtitieteilijäryhmä olettaa nyt ensimmäistä kertaa löytäneensä magnetarin kumppanitähden. Tämä löytö auttaa selittämään kuinka magnetarit muodostuvat — 35 vuoden taakse ulottuva arvoitus — ja miksi tämä nimenomainen tähti ei romahtanut mustaksi aukoksi, kuten tähtitietelijät olisivat olettaneet.
eso1414fi — Tutkimustiedote
Kaikkien aikojen ensimmäinen eksoplaneetan päivän pituuden mittaus
30. huhtikuuta 2014: ESOn VLT-teleskoopilla (Very Large Telescope) tehdyt havainnot ovat ensimmäistä kertaa määrittäneet eksoplaneetan pyörähdysnopeuden. Planeetan Beta Pictoris b vuorokauden pituudeksi on todettu vain kahdeksan tuntia. Tämä on paljon vähemmän kuin millään Aurinkokunnan planeetalla. Planeetan päiväntasaaja kiertää nopeudella, joka on lähes 100 000 kilometriä tunnissa. Tämä uusi tulos ulottaa Aurinkokunnassa havaitun massan ja pyörähdysnopeuden välisen suhteen eksoplaneettoihin. Samanlaisten tekniikkojen avulla tähtitieteilijät voivat tulevaisuudessa kartoittaa eksoplaneettoja yksityiskohtaisesti E-ELT -teleskoopilla (European Extremely Large Telescope).
eso1413fi — Valokuvan julkistus
Tulipunainen tutkielma
16. huhtikuuta 2014: Tämä uusi kuva ESOn Chilessä sijaitsevalta La Sillan observatoriolta paljastaa nimellä Gum 41 kutsutun vetypilven. Tämän vähän tunnetun sumun keskellä kirkkaat ja kuumat nuoret tähdet huokuvat suurienergiaista säteilyä, joka saa ympäröivän vedyn hohtamaan tyypillistä punaisen sävyistä valoa.
eso1412fi — Valokuvan julkistus
Satunnainen kohtaaminen sai aikaan taivaallisen timanttisormuksen
9. huhtikuuta 2014: Chilessä sijaitsevaa ESO:n VLT-teleskooppia käyttäneet tähtitieteilijät ovat taltioineet tämän silmiinpistävän kuvan planetaarisesta sumusta PN A66 33, joka yleensä tunnetaan nimellä Abell 33. Vanhenevasta tähdestä ulos avaruuteen vuotaneiden uloimpien kaasukerrosten muodostama kaunis sininen kupla on sattumalta linjautunut etualan tähden kanssa ja saanut aikaan hämmentävän vastaavuuden timanttivihkisormuksen kanssa. Tämä kosminen jalokivi on epätavallisen symmetrinen ja vaikuttaa taivaalla lähes pyöreältä.
eso1411fi — Valokuvan julkistus
Galaktinen sarjamurhaaja
2. huhtikuuta 2014: Tämä ESOn La Sillan observatoriolla Chilessä sijaitsevan MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin ottama uusi kuva esittää kahta jyrkästi erilaista galaksia: NGC 1316 ja sen pienempi naapuri NGC 1317. Nämä kaksi ovat hyvin lähellä toisiaan avaruudessa, mutta niillä on hyvin erilaiset historiat. Pieni spiraaligalaksi NGC 1317 on viettänyt yksitoikkoista elämää, kun taas NGC 1316 on nielaissut useita muita galakseja kiihkeän elämänsä aikana ja esittelee taisteluarpiaan.
eso1410fi — Tutkimustiedote
Ensimmäinen asteroidia kiertävä rengasjärjestelmä
26. maaliskuuta 2014: Useiden Etelä-Amerikassa sijaitsevien teleskooppien, mukaan lukien ESOn La Sillan observatorion teleskooppeja, havainnoista tehtiin hämmästyttävä löytö, että etäistä Chariklo-asteroidia kiertää kaksi tiheää ja ohutta rengasta. Tämä on tähän mennessä selvästi pienin kappale, jolla on renkaita ja vasta viides Aurinkokunnassa, paljon suurempien planeettojen Jupiter, Saturnus, Uranus ja Neptunus jälkeen, jolla on tällainen piirre. Näiden renkaiden alkuperä on mysteeri, mutta ne saattavat olla seurausta törmäyksestä, joka muodosti kertymäkiekon. Nämä uudet tulokset julkaistaan tiedejulkaisu Naturen verkkosivuilla 26. maaliskuuta 2014.
eso1409fi — Tutkimustiedote
VLT havaitsi suurimman keltaisen hyperjättiläistähden
12. maaliskuuta 2014: ESO:n VLT-teleskoopin interferometri on paljastanut suurimman tähän mennessä löydetyn keltaisen tähden, joka on yksi kymmenestä suurimmasta kaiken kaikkiaan. Tämän hyperjättiläisen halkaisijan on havaittu olevan yli 1300 Auringon halkaisijaa ja se on osa kaksoistähtijärjestelmää, jossa toinen komponentti on niin lähellä, että se on yhteydessä päätähteen. Yli 60 vuoden aikana tehdyt havainnot, osa tähtiharrastajilta, viitaavat myös siihen, että tämä harvinainen ja huomattava kohde muuttuu hyvin nopeasti ja se on taltioitu hyvin lyhyen elämänvaiheen aikana.
eso1408fi — Tutkimustiedote
Törmäilevät komeetat selittävät yllättävän jäämöykyn nuoren tähden ympärillä
6. maaliskuuta 2014: ALMA-teleskooppia (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) käyttäneet tähtitieteilijät julkaisivat tänään havainnon odottamattomasta hiilimonoksidikaasumöykystä nuorta tähteä, Beta Pictorista kiertävässä tomuisassa kiekossa. Tämä on yllätys, sillä tähden valon oletetaan tuhoavan tällaisen kaasun nopeasti. Jokin — mahdollisesti komeettojen kaltaisten pienten, jäisten kappaleiden väliset säännölliset törmäykset — saa kaasun jatkuvasti täydentymään. Uudet tulokset julkaistaan tänään tiedejulkaisussa Science.
eso1407fi — Organisaatiotiedote
MUSE:n ensimmäinen valo
5. maaliskuuta 2014: Uusi MUSE:ksi (Multi Unit Spectroscopic Explorer) kutsuttu kekseliäs havaintolaite on asennettu onnistuneesti ESOn VLT-teleskooppiin (Very Large Telescope) Paranalin observatoriolla Pohjois-Chilessä. MUSE on havainnut etäisiä galakseja, kirkkaita tähtiä ja muita testikohteita ensimmäisen, hyvin onnistuneen havaintojakson aikana.
eso1406fi — Valokuvan julkistus
Timantteja skorpionin hännässä
19. helmikuuta 2014: Uusi kuva ESOn La Sillan observatoriolta Chilestä esittää kirkasta tähtijoukkoa Messier 7. Se löytyy helposti paljaalla silmällä Skorpionin tähdistön hännän läheltä ja se on yksi huomattavimpia tähtitaivaan avoimia tähtijoukkoja, mistä syystä se on tärkeä tähtitieteen tutkimuskohde.
eso1405fi — Tutkimustiedote
Asteroidin anatomia
5. helmikuuta 2014: ESOn NTT-teleskooppia (New Technology Telescope) on käytetty löydettäessä ensimmäinen todiste siitä, että asteroideilla voi olla hyvin vaihteleva sisäinen rakenne. Tekemällä hienostuneen tarkkoja mittauksia tähtitieteilijät havaitsivat, että asteroidi Itokawan eri osilla on eri tiheys. Asteroidien muodostumisen salaisuuksien paljastamisen lisäksi niiden pinnanalaisten ominaisuuksien tutkiminen saattaa myös auttaa ymmärtämään mitä tapahtuu, kun kappaleet törmäävät aurinkokunnassa, sekä tarjota vihjeitä siitä kuinka planeetat muodostuvat.
eso1404fi — Tutkimustiedote
Ensimmäinen ruskean kääpiön sääkartta
29. tammikuuta 2014: ESOn VLT-teleskooppia on käytetty kaikkien aikojen ensimmäisen sääkartan valmistamiseen Maata lähimmän ruskean kääpiön pinnasta. Kansainvälinen tutkijaryhmä on tehnyt tummien ja vaaleiden piirteiden kartan kohteesta WISE J104915.57-531906.1B, joka tunnetaan epävirallisesti nimellä Luhman 16B ja joka on yksi kahdesta hiljattain havaitusta ruskeasta kääpiöstä, jotka muodostavat parin vain kuuden valovuoden etäisyydellä Auringosta. Uudet tulokset julkaistaan tiedejulkaisu Naturen numerossa 30. tammikuuta 2014.
eso1403fi — Valokuvan julkistus
Kartoitusteleskoopin aarreaitan esinäytös
22. tammikuuta 2014: ESOn Chilessä sijaitsevan Paranalin observatorion VST-teleskooppi (VLT Survey Telescope) on taltioinut tämän runsaita yksityiskohtia pursuavan uuden kuvan Laguunisumusta. Tämä jättimäinen kaasu- ja tomupilvi luo kiivaasti kirkkaita, nuoria tähtiä ja on nuorten tähtijoukkojen koti. Tämä kuva on pikkuruinen osa vain yhdestä ESOn teleskoopeilla suoritettavasta yhdestätoista julkisesta taivaan kartoituksesta. Yhdessä ne tarjoavat valtavan julkisesti saatavilla olevan aineiston maailmanlaajuisen tähtitieteilijäyhteisön käyttöön.
eso1402fi — Tutkimustiedote
Ensimmäinen tähtijoukossa olevaa auringon kaksosta kiertävä planeetta löydetty
15. tammikuuta 2014: Tähtitieteilijät ovat käyttäneet planeettojen etsimiseen erikoistunutta ESOn HARPS-havaintolaitetta Chilessä sekä muita teleskooppeja ympäri maailmaa löytääkseen kolme planeettaa, jotka kiertävät tähtiä tähtijoukossa Messier 67. Vaikka aurinkokunnan ulkopuolelta on vahvistettu yli tuhat planeettaa vain kourallinen on löydetty tähtijoukoista. On huomattavaa, että yksi näistä uusista eksoplaneetoista kiertää tähteä, joka on harvinainen auringon kaksonen — tähti, joka on lähes identtinen Auringon kanssa kaikin tavoin.
Tulos 21 - 40 / 262