Lehdistötiedotteet

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1322fi — Valokuvan julkistus
ESO:n VLT-teleskooppi juhlii 15 menestyksen vuotta
23. toukokuuta 2013: Tämän uuden, näyttävästä tähtien lastentarhasta otetun kuvan myötä ESO juhlii 15:tä vuotta VLT-teleskooppia; maailman kehittyneintä optista havaintolaitetta. Kuva paljastaa tomun tiheitä möykkyjä, jotka näkyvät tummina vaaleanpunaista, tähtitieteijöiden nimellä IC 2944 tuntemaa hohtavan kaasun pilveä vasten. Nämä läpinäkymättömät möykyt muistuttavat mustepisaroita, jotka kelluvat mansikkajuomassa. Niiden leikkisät muodot on muotoillut lähistön kirkkaista, nuorista tähdistä tuleva voimakas säteily.
eso1321fi — Valokuvan julkistus
Orionin kätketty tulinauha
15. toukokuuta 2013: Tämä dramaattinen, uusi kuva Orionin tähdistön kosmisista pilvistä paljastaa taivaalliselta tulinauhalta näyttävän kohteen. Tämä oranssi hohde edustaa kylmän tähtienvälisen tomun hiukkasista tulevaa himmeää valoa, ihmissilmälle näkymättömillä pitkillä aallonpituuksilla. Sen havaitsi ESO:n hallinnoima APEX-teleskooppi (Atacama Pathfinder Experiment).
eso1320fi — Valokuvan julkistus
Anarkistinen tähtienmuodostusalue
2. toukokuuta 2013: Chilessä sijaitsevan, ESO:n La Sillan observatorion tanskalainen 1.54-metrin teleskooppi on taltioinut hätkähdyttävän kuvan kohteesta NGC 6559, joka esittelee tähtienvälisessä pilvessä muodostuvien tähtien anarkiaa.
eso1319fi — Tutkimustiedote
Einstein oli oikeassa — toistaiseksi
25. huhtikuuta 2013: Tähtitieteilijät ovat käyttäneet ESO:n VLT-teleskooppia, sekä radioteleskooppeja ympäri maailman, etsiessään ja tutkiessaan omituista kaksoistähteä, jossa valkoista kääpiötähteä kiertää tähän mennessä löydetyistä massiivisin neutronitähti. Tämä outo, uusi kaksoistähti mahdollistaa Einsteinin gravitaatioteorian — yleisen suhteellisuusteorian — testaamisen tavoilla, jotka eivät olleet mahdollisia ennen kuin nyt. Tähän mennessä uudet havainnot täsmäävät täysin yleisen suhteellisuusteorian ennustusten kanssa ja ovat yhteensopimattomia joidenkin vaihtoehtoisten teorioiden kanssa. Tulokset julkaistaan julkaisusarjassa Science 26. huhtikuuta 2013.
eso1318fi — Tutkimustiedote
ALMA paikantaa varhaisia galakseja ennätysvauhtia
17. huhtikuuta 2013: Tähtitieteilijäryhmä on käyttänyt uutta ALMA-teleskooppia (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) paikantamaan yli sadan hedelmällisimmän tähtiä muodostavan galaksin sijainnit varhaisessa maailmankaikkeudessa. ALMA on niin tehokas, että vain muutaman tunnin kuluessa se taltioi yhtä monta havaintoa näistä galakseista kuin oli tehty kaikilla samankaltaisilla teleskoopeilla kautta koko maailman yli kymmenen vuoden aikana.
eso1317fi — Valokuvan julkistus
Aavemainen vihreä kupla
10. huhtikuuta 2013: Tämä ESO:n VLT-teleskoopin ottama uusi, kiehtova kuva esittää hohtavaa, vihreää planetaarista sumua IC 1295, joka ympäröi himmeää ja kuolevaa tähteä noin 3300 valovuoden etäisyydellä Maasta Kilven tähdistössä (Scutum). Tämä on yksityiskohtaisin tähän mennessä otettu kuva tästä kohteesta.
eso1316fi — Valokuvan julkistus
Nuoret, kuumat ja siniset
27. maaliskuuta 2013: Tämä sievä rykelmä kirkkaita, sinisiä tähtiä on eteläisessä Purjeen tähdistössä (Vela) sijaitseva hiljattain muodostunut tähtijoukko NGC 2547. Tämä kuva otettiin käyttäen ESO:n Chilessä sijaitsevan La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Images -havaintolaitteella.
eso1315fi — Valokuvan julkistus
Hämärtyvän supernovan kruunaama spiraalikaunotar
20. maaliskuuta 2013: Eridanuksen tähdistössä noin 35 miljoonan valovuoden etäisyydellä Maasta sijaitsee spiraaligalaksi NGC 1637. Tämän galaksin rauhallinen ulkoasu järkkyi vuonna 1999 hyvin kirkkaan supernovan ilmaantuessa siihen. ESO:n Chilessä sijaitsevan Paranalin observatorion VLT-teleskoopilla tämän räjähdyksen seuraamuksia tutkivat tähtitieteilijät tarjoavat meille häkellyttävän näkymän tähän suhteellisen läheiseen galaksiin.
eso1314fi — Organisaatiotiedote
Tanskan kruununprinssipari vierailee ESO:n Paranalin observatoriolla
15. maaliskuuta 2013: Hänen kuninkaallinen korkeutensa Tanskan kruununprinssi, seuranaan vaimonsa, hänen kuninkaallinen korkeutensa kruununprinsessa, vierailivat ESO:n Paranalin observatoriolla 14. maaliskuuta 2013 osana virallista vierailuaan Chilessä. ESO:n pääjohtaja, Tim de Zeeuw vei heidät kierrokselle ESO:n huippuluokan tähtitieteen tutkimuslaitoksessa Paranalilla.
eso1313fi — Tutkimustiedote
ALMA kirjoittaa uusiksi maailmankaikkeuden tähtien vauvabuumin historiaa
13. maaliskuuta 2013: ALMA-teleskoopilla (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) tehdyt havainnot osoittavat, että maailmankaikkeuden voimakkain tähtienmuodostusvaihe oli paljon aiemmin oletettua aikaisemmin. Tulokset julkaistiin sarjassa tutkimusjulkaisuja, jotka julkaistiin tiedejulkaisu Naturen numerossa 14. maaliskuuta 2013 ja tiedejulkaisussa Astrophysical Journal. Tutkimus on tuorein esimerkki uudelta, tänään käyttöön vihittävältä kansainväliseltä ALMA-observatoriolta tulevista havainnoista.
eso1312fi — Organisaatiotiedote
ALMA:n avajaiset johdattavat löytöretkien uuteen aikaan
13. maaliskuuta 2013: Atacama Large Millimetre/submillimetre Array (ALMA) vihittiin tänään käyttöön virallisessa seremoniassa Chilen Andien etäisessä nurkkauksessa. Tämä tapahtuma merkitsi jättiläisteleskoopin kaikkien pääjärjestelmien valmistumista ja muodollista siirtymistä rakennusvaiheesta täysimittaiseksi observatorioksi. ALMA on yhteistyöhanke johon osallistuvat Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Itä-Aasia yhteistyössä Chilen kanssa.
eso1311fi — Tutkimustiedote
Mittaamassa maailmankaikkeutta tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin
6. maaliskuuta 2013: Lähes vuosikymmenen kestäneiden huolellisten havaintojen jälkeen kansainvälinen tähtitieteilijäryhmä on mitannut naapurigalaksimme, Suuren Magellanin pilven etäisyyden tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin. Tämä uusi mittaustulos parantaa myös tietämystämme maailmankaikkeuden laajenemisnopeudesta, Hubblen vakiosta, ja on ratkaisevan tärkeä askel laajenemisnopeutta kiihdyttävän mystisen pimeän energian luonteen ymmärtämistä. Tutkimusryhmä käytti ESO:n teleskooppeja ESO:n La Sillan observatoriolla Chilessä sekä muita ympäri maailman. Nämä tulokset julkaistiin tiedejulkaisu Naturen numerossa 7. maaliskuuta 2013.
eso1310fi — Tutkimustiedote
Jättiläisplaneetan synty?
28. helmikuuta 2013: ESO:n VLT-teleskooppia käyttävät tähtitieteilijät ovat tehneet todennäköisesti ensimmäiset suorat havainnot tiheän kaasu- ja tomukiekon sisällä muodostuvasta planeetasta. Vahvistuessaan tämä löytö parantaa suuresti ymmärtämystämme planeettojen muodostumisesta ja mahdollistaa tähtitieteilijöiden testata tämänhetkisiä teorioita havaittavan kohteen suhteen.
eso1309fi — Valokuvan julkistus
Kosmista hummeria tomuttamassa
20. helmikuuta 2013: ESO:n VISTA-teleskoopin uusi kuva taltioi kuumia, nuoria tähtiä ympäröivän hohtavan kaasun ja tomusuortuvien muodostaman taivaallisen maiseman. Tämä infrapunanäkymä paljastaa nimellä NGC 6357 tunnetun tähtien lastentarhan yllättävässä uudessa valossa. Se otettiin osana VISTA-kartoitusta, joka par'aikaa käy läpi Linnunrataa tarkoituksenaan kartoittaa galaksimme rakennetta ja selvittää kuinka se muodostui.
eso1308fi — Tutkimustiedote
Vihjeitä kosmisten säteiden mystisestä alkuperästä
14. helmikuuta 2013: ESO:n VLT-teleskoopin hyvin yksityiskohtaiset uudet havainnot tuhat vuotta vanhasta supernovasta paljastavat vihjeitä kosmisten säteiden alkuperästä. Ensimmäistä kertaa havainnot viittaavat supernovajäännöksessä oleviin, nopeasti liikkuviin hiukkasiin, jotka voisivat olla tällaisten kosmisten säteiden esiasteita. Tuloket julkaistaan tiedelehti Sciencen numerossa 14. helmikuuta 2013.
eso1307fi — Valokuvan julkistus
"Pisara mustetta valoisalla taivaalla"
13. helmikuuta 2013: Tämä ESO:n Chilessä sijatsevan La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella otettu kuva esittää kirkasta tähtijoukkoa NGC 6520 ja sen naapuria — outoa, gekonmuotoista pimeää pilveä Barnard 86. Tämän kosmisen parin taustana ovat Linnunradan kirkkaimman kohdan miljoonat loistavat tähdet. Kyseessä on alue, joka on niin täynnä tähtiä, että tuskin lainkaan pimeää taivasta näkyy tässä kuvassa.
eso1306fi — Valokuvan julkistus
Lokkisumun siivet
6. helmikuuta 2013: Tämä uusi kuva ESO:lta esittää osaa Lokkisumuksi kutsutusta tomun ja hohtavan kaasun pilvestä. Nämä punaiset harsopilvet muodostavat osan taivaallisen linnun "siivistä" ja tämä kuva paljastaa kiehtovan sekoituksen tummia ja hohtavia punaisia pilviä, jotka pujottelevat kirkkaiden tähtien välissä. Tämän uuden näkymän taltioi ESO:n Chilessä sijaitsevan La Sillan obseratorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -kamera.
eso1305fi — Organisaatiotiedote
Eurooppalaisia korkean tason valtuuskuntia vieraili Paranalilla
28. tammikuuta 2013: Useita korkean tason valtuuskuntia Euroopasta vieraili ESO:n Paranalin observatoriolla Pohjois-Chilessä viimeisten päivien aikana EU:n sekä Latinalaisen Amerikan ja Karibian maiden huippukokouksen (EU-CELAC) jälkeen. Huippukokous, joka oli suurin milloinkaan Chilessä järjestetty tällainen tapahtuma, pidettiin Santiagossa 22.-28. tammikuuta 2013. ESO:lla oli merkittävä rooli kokouksessa, joka oli loistava tilaisuus esitellä ESO:n toimintaa ja laitteita jäsenmaiden edustajille.
eso1304fi — Valokuvan julkistus
Tulta pimeyteen
23. tammikuuta 2013: Chilessä sijaitsevan APEX-teleskoopin (Atacama Pathfinder Experiment) uusi kuva esittää kaunista näkymää kosmisen tomun pilvistä Orionin suunnassa. Näiden tiheiden tähtienvälisten pilvien näyttäytyessä näkyvän valon havainnoissa pimeinä ja toistensa peittäminä APEX:in LABOCA-kamera havaitsee tomun lämmöstä lähtevän hehkun ja paljastaa uusia tähtiä muodostavat piilopaikat. Yksi näistä pimeistä pilvistä ei kuitenkaan ole miltä näyttää.
eso1303fi — Valokuvan julkistus
Valoa pimeydestä
16. tammikuuta 2013: Eloisa uusi kuva ESO:lta esittää uusia tähtiä muodostavaa pimeää pilveä sekä ryhmää kirkkaita tähtiä, jotka ovat jo tulleet esille pölyisästä tähtien lastentarhastaan. Uusi kuva otettiin La Sillan observatoriolla Chilessä sijaitsevalla MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopilla. Se on paras näkyvällä valolla tästä vähän tunnetusta kohteesta otettu kuva.
Tulos 61 - 80 / 253