První segmenty primárního zrcadla pro ELT - největší dalekohled světa - putují do Chile

18. prosince 2023

Evropská jižní observatoř ESO zaznamenala důležitý milník stavby dalekohledu ELT: prvních 18 segmentů primárního zrcadla M1 bylo dodáno a odesláno do Chile. Jakmile zásilka dorazí do Chile, bude přepravena do technického zázemí pro přípravu ELT, které se nachází na Observatoři Paranal. Zde budou segmenty pokoveny a připraveny k instalaci do konstrukce teleskopu. Jelikož není technicky možné vyrobit zrcadlo pro ELT z jednoho kusu, bude se M1 skládat ze 798 šestiúhelníkových segmentů. Vyrobeno bude také 133 náhradních, které ušetří čas při pokovování jednotlivých dílů za běžného provozu. S průměrem převyšujícím 39 metrů se zrcadlo M1 v dalekohledu ELT stane největším na světě.

Závěrečnou fázi výroby segmentů zrcadla M1 – leštění odrazné plochy – provedl přední světový výrobce optických systémů Safran Reosc (poblíž Poitiers, Francie) a to v budově, která byla pro tento delikátní úkol kompletně zrekonstruována. Jako součást celého procesu vyvinuli ve firmě Safran Reosc nové automatizované pracovní postupy a měřicí techniky, aby zajistili, že leštění splní vysoké standardy požadované ESO pro dalekohled ELT. Nerovnosti na povrchu zrcadla nepřevyšují 10 nanometrů, což je méně než jedna tisícina tloušťky lidského vlasu. Aby dosáhli takové přesnosti, použili v Safran Reosc technologii zvanou 'ion-beam figuring' (modelování iontovým svazkem), při které proud iontů dopadá na leštěný povrch a odstraňuje nepravidelnosti atom po atomu.

I když bylo zatím dokončeno pouze 18 segmentů, v blízké budoucnosti jich Safran Reosc dodá mnohem více. Dne 1. listopadu 2023 vyjel z výrobní linky segment s pořadovým číslem 100 a byla zahájena jeho důkladná kontrola, která probíhá před samotným dodáním. Kromě toho se společnosti Safran Reosc podařilo dosáhnout rychlosti výroby přesahující čtyři segmenty za týden. Přičemž se očekává, že brzy bude dosaženo stanoveného cíle - vyrobit pět segmentů týdně. Když si uvědomíme, že je řeč o sériové výrobě rozměrné vysoce přesné optiky, jde o zcela mimořádný počin.

Konstrukce dalekohledu ESO/ELT si vyžádala úzkou spolupráci řady společností v Evropě a Chile s týmy ESO, což jen zdůrazňuje, že stavba ELT je skutečně mezinárodním počinem. Segmenty zrcadel byly odlity německou společností SCHOTT ve výrobním závodě v Mainzu v Německu a poté dodány společnosti Safran Reosc ve Francii k vyleštění. Mezi společnosti zapojené do prací na  přípravě segmentů a jejich podpůrných konstrukcích také patří: nizozemská společnost VDL ETG Projects BV, která vyrobila podpěry segmentů; německo-francouzské konsorcium FAMES, které vyvinulo a vyrobilo 4500 senzorů monitorujících s nanometrovou přesností relativní polohu každého segmentu; Německá společnost Physik Instrumente, která navrhla a vyrobila 2500 aktuátorů schopných umístit každý segment s nanometrovou přesností; a delikátní úkol - přeprava segmentů - byl svěřen dánské společnosti DSV.

Prvních 18 vyleštěných segmentů primárního zrcadla M1 minulý týden opustilo Francii a vydalo se na cestu dlouhou přes 10 000 km na staveniště teleskopu ELT v Chilské poušti Atacama. Ze stanoviště na vrcholku hory Cerro Armazones se dalekohled ELT pokusí odpovědět na řadu zásadních otázek současné astronomie. Jakmile začne koncem tohoto desetiletí pracovat, zcela jistě učiní mnoho dosud nepředstavitelných objevů.

Evropská jižní observatoř (ESO) umožňuje vědcům z celého světa objevovat tajemství vesmíru ve prospěch všech. Navrhujeme, stavíme a provozujeme pozemní observatoře světové úrovně, které astronomové využívají k řešení vzrušujících otázek a šíření zájmu o astronomii, a podporujeme mezinárodní spolupráci v oblasti astronomie. ESO byla založena jako mezivládní organizace v roce 1962 a dnes ji podporuje 16 členských států (Belgie, Česká republika, Dánsko, Francie, Finsko, Irsko, Itálie, Německo, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Spojené království, Španělsko, Švédsko a Švýcarsko), hostitelský stát Chile a Austrálie jako strategický partner. Sídlo ESO a její návštěvnické centrum a planetárium ESO Supernova se nachází nedaleko německého Mnichova, zatímco chilská poušť Atacama, nádherné místo s jedinečnými podmínkami pro pozorování oblohy, hostí naše dalekohledy. ESO provozuje tři pozorovací stanoviště: La Silla, Paranal a Chajnantor. Na Paranalu provozuje ESO Very Large Telescope a jeho interferometr VLTI, jakož i přehlídkové dalekohledy, jako je VISTA. Na Paranalu bude ESO také hostit a provozovat soustavu Čerenkovových teleskopů (Cherenkov Telescope Array South), největší a nejcitlivější observatoř pro gama záření na světě. Spolu s mezinárodními partnery provozuje ESO na Chajnantoru zařízení ALMA, které pozoruje oblohu v milimetrovém a submilimetrovém pásmu. Na Cerro Armazones poblíž Paranalu budujeme "největší oko upřené k nebi" - Extremely Large Telescope. Z našich kanceláří v Santiagu v Chile podporujeme naše operace v zemi a spolupracujeme s chilskými partnery a společností.

Head of ELT Optomechanics at ESO
Email: mcayrel@eso.org

Anežka Srbljanović (press contact Česko)
ESO Science Outreach Network and Astronomical Institute of Czech Academy of Sciences

Toto je překlad tiskové zprávy ESO eso2319. ESON -- ESON (ESO Science Outreach Network) je skupina spolupracovníku z jednotlivých členských zemí ESO, jejichž úkolem je sloužit jako kontaktní osoby pro lokální média.

Jméno:Extremely Large Telescope