Pressmeddelande

Färggrant himmelslandskap

11 juli 2018

Den här nya bilden från ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) visar upp stjärnhopen RCW 38 i all sin prakt. I bilden framträder stjärnorna i RCW 38 och de moln av lysande gas som omger dem, tillsammans med mörka rankor av stoft och damm som sträcker sig ända in i dess kärna. Bilden har tagits av kameran HAWK-I med hjälp av GRAAL, dess nya system för adaptiv optik.

Den här bilden av stjärnhopen RCW 38 har fångats av infrarödkameran HAWK-I på ESO:s Very Large Telescope (VLT) i Chile. Genom att med blicken fånga upp ljusets infraröda våglängder kan HAWK-I granska dammhöljda stjärnhopar som RCW 38 och därmed få en unik inblick i de stjärnorna som bildas inuti dem. Den här hopen, där hundratals unga, tunga, heta stjärnor samlas, ligger omkring 5500 ljusår bort i stjärnbilden Seglet (Vela på latin).

Det blåskimrande området i bilden är RCW 38:s mitt, och här bor talrika mycket unga stjärnor tillsammans med protostjärnor som ännu inte är färdigbildade. Den intensiva strålningen som väller ut från dessa stjärnor får gasen omkring att lysa upp. Svalare strömmar av kosmiskt stoft lyser dovt i mörkrött och brandgult, och tillsammans skapas en kontrastrik kuliss för ett stycke celest konstverk.

Tidigare bilder av samma område som togs i synliga våglängder ger ett helt annat intryck. Sett i synligt ljus tycks stjärnorna saknas på grund av gas, stoft och damm som skymmer siktet mot stjärnhopen. Med observationer i infrarött ljus kan vi börja se igenom dammlagren och in i stjärnhopens hjärta.

HAWK-I, ett av instrumenten på VLT:s enhetsteleskop 4 (Yepun), arbetar med kortvågigt infrarött ljus. Bland dess vetenskapliga roller ingår att avbilda närliggande galaxer eller stora nebulosor, samt att studera enskilda stjärnor och exoplaneter. GRAAL är en modul för adaptiv optik som hjälper HAWK-I att ta spektakulära bilder som denna. Den utnyttjar fyra laserstrålar som riktas från teleskopet för att skapa konstgjorda referensstjärnor. Därmed korrigerar systemet för turbulens i atmosfären och skarpare bilder kan tas.

Bilden ingick i en serie av testobservationer – så kallad science verification – för HAWK-I och GRAAL. I sådana testobservationer ingår typiska vetenskapliga mätningar som prövar och visar upp det nya instrumentets färdigheter. De är en viktig del av arbetet när ett nytt instrument driftsätts på VLT.

Bakom denna spektakulära bild ligger ett forskningsprojekt som leds av astronomen Koraljka Muzic (CENTRA, Lissabons universitet, Portugal). Hennes medarbetare i projektet är Joana Ascenso (CENTRA, Portos universitet, Portugal), Amelia Bayo (University of Valparaiso, Chile), Arjan Bik (Stockholms universitet, Sverige), Hervé Bouy (Laboratoire d’astrophysique de Bordeaux, Frankrike), Lucas Cieza (University Diego Portales, Chile), Vincent Geers (UKATC, Storbritannien), Ray Jayawardhana (York University, Kanada), Karla Peña Ramírez (Universidad de Antofagasta, Chile), Rainer Schoedel (Instituto de Astrofísica de Andalucía, Spanien) och Aleks Scholz (University of St Andrews, Storbritannien).

Testobservationerna med HAWK-I och dess modul för adaptiv optik GRAAL presenterades i en artikel i ESO:s kvartalstidskrift The Messenger med titel HAWK-I GRAAL Science Verification

Teamet bakom testobservationerna bestod av Bruno Leibundgut, Pascale Hibon, Harald Kuntschner, Cyrielle Opitom, Jerome Paufique, Monika Petr-Gotzens, Ralf Siebenmorgen, Elena Valenti och Anita Zanella, samtliga vid ESO.

ESO är Europas främsta mellanstatliga samarbetsorgan för astronomisk forskning och med råge världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det har 15 medlemsländer: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop. VISTA arbetar i infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop och VST (VLT Survey Telescope) är det största teleskopet som konstruerats enbart för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO är en huvudpartner i ALMA, världens hittills största astronomiska projekt. Och på Cerro Armazones, nära Paranal, bygger ESO det extremt stora 39-metersteleskopet för synligt och infrarött ljus, ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.

●       The Messenger 172 där artikeln HAWK-I GRAAL Science Verification ingår.

●       Instrumentsida om HAWK-I/GRAAL