Komunikat prasowy

Przełomowa chwila dla E-ELT

Uroczystość symbolizuje kolejny ważny krok w procesie budowy największego teleskopu optycznego/podczerwonego na świecie

19 czerwca 2014

Dzisiaj odbyła się uroczystość mająca zaznaczyć kolejny ważny krok w procesie budowy Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu Europejskiego (ang. European Extremely Large Telescope, w skrócie E-ELT). Wysadzona została część wysokiej na 3000 metrów n.p.m. góry Cerro Armazones, jako jeden z etapów wyrównywania wierzchołka pod budowę największego teleskopu optycznego/podczerwonego na świecie.

W uroczystości w Obserwatorium Paranal, odległym o 20 kilometrów od miejsca eksplozji, uczestniczyli dostojni goście z Chile i krajów członkowskich ESO, a także przedstawiciele lokalnych społeczności, przedstawiciele zespołu realizującego projekt oraz pracownicy ESO. Wydarzenie było także transmitowane na żywo, a nagranie można obejrzeć tutaj.

Polecenie rozpoczęcia procesu wysadzania zostało wydane przez chilijskiego Wiceministra Spraw Zagranicznych Jorge Maldonado.

Podczas uroczystości w Chile firma ICAFAL Ingeniería y Construcción S.A wysadziła część wierzchołka Cerro Armazones i usunęła około 5000 metrów sześciennych skał. To jedynie część procesu wyrównywania, który doprowadzi górę do stanu, w którym będzie mogła przyjąć 39-metrowy teleskop wraz z jego olbrzymią kopułą. Łącznie trzeba usunąć 220 000 metrów sześciennych skał, aby zrobić miejsce dla platformy E-ELT o wymiarach 150 na 300 metrów.

Roboty  budowlane na Cerro Armazones rozpoczęły się w marcu 2014 r. i potrwają 16 miesięcy. Obejmują budowę drogi, platformy i innej infrastruktury [1].

Pierwsze światło E-ELT planowane jest na rok 2024. Wtedy to teleskop rozpocznie zmagania z największymi astronomicznymi wyzwaniami naszych czasów. Olbrzymi teleskop powinien pozwolić na zbadanie zupełnie nieznanych obecnie własności Wszechświata – będzie „największym okiem świata na niebo”.

[1] Wszystkie struktury, które powstaną na Cerro Armazones są opisane w E-ELT Construction Proposal, liczącej 264 strony książce opisującej wszystkie aspekty projektu. W czerwcu 2011 roku Rada ESO wstępnie zaakceptowała założenia projektu budowy teleskopu, a w grudniu 2012 r. w pełni zaaprobowała program  E-ELT (zobacz ann13019, ann13033 i ann13042).

ESO jest wiodącą międzyrządową organizacją astronomiczną w Europie i najbardziej produktywnym obserwatorium astronomicznym na świecie. Jest wspierane przez 15 krajów: Austria, Belgia, Brazylia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania oraz Włochy. ESO prowadzi ambitne programy dotyczące projektowania, konstrukcji i użytkowania silnych naziemnych instrumentów obserwacyjnych, pozwalając astronomom na dokonywanie znaczących odkryć naukowych. ESO odgrywa wiodącą rolę w promowaniu i organizowaniu współpracy w badaniach astronomicznych. ESO zarządza trzema unikalnymi, światowej klasy obserwatoriami w Chile: La Silla, Paranal i Chajnantor. W Paranal ESO posiada Bardzo Duży Teleskop (Very Large Telescope), najbardziej zaawansowane na świecie astronomiczne obserwatorium w świetle widzialnym oraz dwa teleskopy do przeglądów. VISTA pracuje w podczerwieni i jest największym na świecie instrumentem do przeglądów nieba, natomiast VLT Survey Telescope to największy teleskop dedykowany przeglądom nieba wyłącznie w zakresie widzialnym. ESO jest europejskim partnerem dla rewolucyjnego teleskopu ALMA, największego istniejącego projektu astronomicznego. ESO planuje obecnie 39-metrowy Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski (European Extremely Large optical/near-infrared Telescope - E-ELT), który stanie się “największym okiem świata na niebo”.