Komunikat prasowy

Widokówka z przestrzeni pozagalaktycznej?

Galaktyka spiralna, która przypomina naszą Drogę Mleczną

1 czerwca 2011

Astronomowie z ESO użyli instrumentu Wide Field Imager, pracującego na 2,2-metrowym teleskopie MPG/ESO, do wykonania zdjęcia NGC 6744. Ta imponująca galaktyka spiralna znajduje się w odległości 30 milionów lat świetlnych i leży w gwiazdozbiorze Pawia na niebie południowym. Uzyskany widok mógłby zostać kartką pocztową naszej własnej Drogi Mlecznej, przysłaną przez pozagalaktycznego znajomego, gdyż galaktyka bardzo przypomina naszą.

Widzimy galaktykę NGC 6744 prawie z góry, co oznacza, że mamy spektakularny widok na jej strukturę. Gdybyśmy dysponowali technologią pozwalającą na podróż poza Drogę Mleczna i mogli spojrzeć na nią z przestrzeni międzygalaktycznej, widok byłby bliski zdjęciu galaktyki NGC 6744, które prezentujemy – efektowne ramiona spiralne zawijające się wokół gęstego, rozciągniętego jądra oraz pyłowy dysk. Na zdjęciu jest nawet sąsiednia galaktyka o zaburzonym kształcie – NGC 6744A, widoczna jako smuga w prawym dolnym rogu, która przypomina jeden z Obłoków Magellana sąsiadujących z Drogą Mleczną.

Jedyną różnicą pomiędzy NGC 6744, a Drogą Mleczną, są ich rozmiary. Podczas gdy nasza Galaktyka rozciąga się na około 100 tysięcy lat świetlnych, galaktyka na zdjęciu jest prawie dwukrotnie większa. Pomimo tego NGC 6744 daje nam wyobrażenie o tym w jaki sposób odległy obserwator może widzieć nasz własny galaktyczny dom.

Prezentowany obiekt to jedna z największych i najbliższych galaktyk spiralnych. Chociaż ma jasność około 60 miliardów Słońc, jej światło rozciąga się na olbrzymim obszarze nieba – około dwóch trzecich średnicy Księżyca w pełni, czyniąc galaktykę mglistą poświatą z jasnym centrum, gdy patrzymy na nią przez mały teleskop. Nadal jest to jeden z najpiękniejszych obiektów nieba południowego, a miłośnicy astronomii mogą go rozpoznać jako owalny kształt kontrastujący z bogatym tłem gwiazd.

NGC 6744 można dostrzec w pełnej krasie za pomocą profesjonalnych teleskopów, takich jak 2,2-metrowy MPG/ESO w La Silla, którym uzyskano zdjęcie. Pyłowe ramiona spiralne są domem wielu świecących obszarów gwiazdotwórczych (widocznych jako czerwone) i daje tej Drodze Mlecznej wygląd pięknej spiralnej formy.

Zdjęcie uzyskano za pomocą instrumentu Wide Field Imager (kamera szerokiego pola), zamontowanego na 2,2-metrowym teleskopie MPG/ESO w Obserwatorium La Silla w Chile. Obrazek został utworzony z ekspozycji w czterech różnych filtrach w świetle niebieskim, żółto-zielonym i czerwonym oraz w zakresie świecenia gazu wodorowego. Na obrazku poszczególnym filtrom odpowiadają kolory: niebieski, zielony, pomarańczowy oraz czerwony.

ESO, Europejskie Obserwatorium Południowe, jest wiodącą międzyrządową organizacją astronomiczną w Europie i najbardziej produktywnym obserwatorium astronomicznym na świecie. Jsest wspierane przez 15 krajów: Austria, Belgia, Brazylia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania oraz Włochy. ESO prowadzi ambitne programy dotyczące projektowania, konstrukcji i użytkowania silnych naziemnych instrumentów obserwacyjnych, pozwalając astronomom na dokonywanie znaczących odkryć naukowych. ESO odgrywa wiodącą rolę w promowaniu i organizowaniu współpracy w badaniach astronomicznych. ESO zarządza trzema unikalnymi, światowej klasy obserwatoriami w Chile: La Silla, Paranal i Chajnantor. W Paranal ESO posiada Bardzo Duży Teleskop (Very Large Telescope), najbardziej zaawansowane na świecie astronomiczne obserwatorium w świetle widzialnym oraz teleskop VISTA, największy na świecie instrument do przeglądów nieba. ESO jest europejskim partnerem dla rewolucyjnego teleskopu ALMA, największego istniejącego projektu astronomicznego. ESO planuje obecnie 42-metrowy Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski (European Extremely Large optical/near-infrared Telescope - E-ELT), który stanie się “największym okiem świata na niebo”.