Lehdistötiedote

Väistämättä katastrofiin johtava tähtien kumppanuus

Ensimmäinen supernovaksi päätyvä yhteensulautuvien tähtien pari on löydetty

9. helmikuuta 2015

ESO:n tutkimuslaitteita ja Kanariansaarten teleskooppeja käyttävät tähtitieteilijät ovat tunnistaneet kaksi yllättävän massiivista tähteä planetaarisen sumun Henize 2-428 ytimessä. Näiden kahden tähden kiertäessä toisiaan niiden odotetaan hiljalleen myös lähestyvän toisiaan ja kun ne yhdistyvät noin 700 miljoonan vuoden kuluttua, niillä on riittävästi materiaa synnyttämään valtaisan supernovaräjähdyksen. Tulokset ilmestyvät julkaisusarjan Nature verkkosivuilla 9. helmikuuta 2015.

Miguel Santander-Garcían (Observatorio Astronómico Nacional, Alcalá de Henares, Espanja; Instituto de Ciencia de Materiales de Madrid (CSIC), Madrid, Espanja) johtama tähtitieteilijäryhmä on löytänyt valkoisten kääpiöiden läheisen parin, jonka massa on noin 1.8 Auringon massaa. Valkoiset kääpiöt ovat pieniä, äärimmäisen tiheitä tähtien jäänteitä. Tämä on massiivisin tähän mennessä löydetty tällainen pari [1] ja kun nämä kaksi tähteä sulautuvat yhteen tulevaisuudessa, ne saavat aikaan hallitsemattoman ydinräjähdyksen, joka johtaa tyypin Ia supernovan muodostumiseen [2].

Tämän massiivisen parin löytänyt tutkimusryhmä ryhtyi itse asiassa selvittämään aivan erilaista ongelmaa. He halusivat selvittää, kuinka jotkut tähdet tuottavat niin oudon muotoisia ja epäsymmetrisiä planetaarisia sumuja elämänsä lopulla. Yksi heidän tutkimistaan kohteista on nimellä Henize 2-428 tunnettu epätavallinen planetaarinen sumu [3].

"Kun katsoimme tämän kohteen keskustähteä ESO:n VLT-teleskoopilla löysimme yhden sijasta kaksi tähteä tämän oudosti muotopuolen hohtavan pilven ytimestä," sanoo yksi tutkimuksen kirjoittajista, ESO:n Henri Boffin.

Tämä tukee teoriaa siitä, että ytimen kaksoistähdet saattavat selittää joidenkin planetaaristen sumujen omituiset muodot, mutta vieläkin kiinnostavampi tulos oli tulossa.

"Kanariansaarten teleskoopeilla tehtyjen lisätutkimusten ansiosta saatoimme määrittää näiden kahden tähden radat ja päätellä molempien massat sekä niiden välisen etäisyyden. Tällöin meille paljastui suurin yllätys," raportoi Romano Corradi, yksi tutkimuksen kirjoittajista ja tutkija Kanariansaarten astrofysikaalisessa instituutissa (IAC eli Instituto de Astrofísica de Canarias, Teneriffa).

He havaitsivat, että kummankin tähden massa on hieman pienempi kuin Auringolla ja että niiden kiertoaika toistensa ympäri on neljä tuntia. Ne ovat riittävän lähellä toisiaan, jotta Einsteinin yleisen suhteellisuusteorian mukaisesti ne lähestyvät toisiaan yhä lähemmäs ja lähemmäs gravitaatioaaltosäteilyn aiheuttamilla spiraaliradoilla, kunnes ne lopulta sulautuvat yhteen yhdeksi tähdeksi seuraavien 700 miljoonan vuoden kuluessa.

Seurauksena on tähti, joka on niin massiivinen, että mikään ei voi estää sitä romahtamasta oman painovoimansa alla ja siten räjähtämästä supernovana. "Tähän mennessä tyypin Ia supernovien muodostuminen kahden valkoisen kääpiön yhteensulautumisessa oli täysin teoreettinen," selittää David Jones, yksi julkaisun kirjoittajista ja ESO:n tutkija aineiston keruuaikana. "Tähtipari kohteessa Henize 2-428 on tosi juttu!"

"Kyseessä on äärimmäisen arvoituksellinen järjestelmä," päättää Santander. "Sillä on merkittäviä vaikutuksia tyypin Ia supernovien tutkimukseen. Niitä käytetään laajalti tähtitieteellisten etäisyyksien mittaamisessa ja ne olivat avainasemassa havaittaessa, että maailmankaikkeuden laajeneminen kiihtyy pimeän energian johdosta".

[1] Chandrasekharin raja on suurin mahdollinen massa, joka valkoisella kääpiöllä voi olla ennen kuin se luhistuu painovoimansa alla. Sen arvo on noin 1.4 Auringon massaa.

[2] Tyypin Ia supernova seuraa valkoisen kääpiön massan lisäyksestä, tulee se sitten ahmimalla kumppanitähden materiaa tai yhteensulautumisesta toisen valkoisen kääpiön kanssa. Massan ylittäessä Chandrasekharin rajan tähti ei enää kykene kantamaan massaansa vaan se alkaa kutistua. Tästä seuraa lämpötilan nousu ja hallitsematon ydinreaktio, joka räjäyttää tähden kappaleiksi.

[3] Planetaarisilla sumuilla ei ole mitään yhteyttä planeettoihin. Nimi keksittiin 1700-luvulla, koska osa näistä kohteista muistutti etäisten planeettojen kiekkoja pienellä kaukoputkella tarkasteltuna.

Tämä tutkimus esitettiin tutkimusjulkaisussa "The double-degenerate, super-Chandrasekhar nucleus of the planetary nebula Henize 2-428”, jonka kirjoittivat M. Santander-García et al. Julkaisu ilmestyy julkaisusarjan Nature verkkosivuilla 9. helmikuuta 2015.

Tutkimusryhmään kuuluvat M. Santander-García (Observatorio Astronómico Nacional, Alcalá de Henares, Espanja; Instituto de Ciencia de Materiales de Madrid (CSIC), Madrid, Espanja), P. Rodríguez-Gil (Instituto de Astrofísica de Canarias, La Laguna, Teneriffa, Espanja [IAC]; Universidad de La Laguna, Teneriffa, Espanja), R. L. M. Corradi (IAC; Universidad de La Laguna), D. Jones (IAC; Universidad de La Laguna), B. Miszalski (South African Astronomical Observatory, Observatory, Etelä-Afrikka [SAAO]), H. M. J. Boffin (ESO, Santiago, Chile), M. M. Rubio-Díez (Centro de Astrobiología, CSIC-INTA, Torrejón de Ardoz, Espanja) ja M. M. Kotze (SAAO).

Miguel Santander-García