Tiedote

ESO Calendar 2019 nyt saatavilla

11. lokakuuta 2018

Yksi kaikkein suosituimmista tuotteistamme, ESO:n kalenteri on nyt saatavilla vuoden 2019 inkarnaatiossaan ja sen voi ostaa ESO:n verkkokaupasta sekä ESO Supernova -planetaariosta ja -vierailijakeskuksesta.

Kalenterin etukannessa on taiteilijan näkemys tulevasta ELT-teleskoopista (Extremely Large Telescope), maailman suurimmasta taivasta katsovasta silmästä. Sisällä kalenteri on täynnään vaikuttavia kuvia kosmoksesta sekä valokuvia ESO:n teleskoopeista Chilen maiseman vaikuttavaa taustaa vasten nähtynä.

Vuoden 2019 ESO-kalenteri käsittää kauniita huippuotoksia. Huhtikuussa Linnunradan kirkas vyön kaaren alla on Antu, yksi neljästä ESO:n VLT-teleskoopin (Very Large Telescope) yksikköteleskoopista. Näyttävä sauvaspiraaligalaksi NGC 1398 on valittu heinäkuun kuvaksi ja kaunis Cerro Armazonesilta (ELT:n sijaintipaikka) otettu auringonlasku Paranalin yllä esittäytyy elokuussa. Lopuksi, joulukuussa kolme ESO:n La Sillan observatorion teleskooppia Chilessä näyttää tuijottavan ylös kiehtovaa yötaivasta kohti. Tämä pitkä valotus taltioi tähtien näennäisen liikkeen niiden kaartaessa ratojaan pitkin Chilen yötaivaalla.

Kalenterissa on kaikkiaan 14 sivua ja se on saatavilla 10 euron hintaan ESOshopista. Määrä on rajallinen, joten älä viivyttele!

• Katso ESO Calendar 2019:n yksittäiset sivut täältä