Tiedote

ESO:n La Sillan observatorio saamassa huippuluokan SOXS-havaintolaitteen

8. lokakuuta 2018

ESO on allekirjoittanut sopimuksen INAF:in (Instituto Nazionale di Astrofisica) johtaman kansainvälisen konsortion kanssa nimellä SOXS (Son Of X-shooter) [1] tunnetun spektrografisen huippuhavaintolaitteen valmistamisesta ja käytöstä. Tämän innovatiivisen havaintolaitteen suunnittelu on ollut käynnissä vuodesta 2017, mikä tarkoittaa sitä, että SOXS saatetaan asentaa La Sillalle jo niinkin aikaisin kuin vuonna 2020.

SOXS asennetaan ESO:n 3.58-metriseen NTT-teleskooppiin (New Technology Telescope) La Sillan observatoriolla Chilessä. Se korvaa SOFI:n, joka on yli 20 vuotta toiminnassa ollut kunnianarvoisa ja hyvin tuottelias ESO-havaintolaite. Ainutlaatuiseksi suunniteltu spektroskooppinen laitteisto SOXS tutkii ympäri maailmaa toimivien teleskooppien, satelliittien ja ilmaisimien lähettämiä hälytyksiä lyhytkestoisista ilmiöistä.

SOXS tuottaa ensiarvoisen tärkeitä spektroskooppisia jatkohavaintoja moniin lyhytkestoisia ilmiöitä tutkiviin kartoituksiin ja on valmiina tulemaan eteläisen pallonpuoliskon johtavaksi lyhytkestoisten ilmiöiden seurantahavaintolaitteeksi. Havaintolaitteen uusi, erittäin erikoistunut suunnittelu takaa sille lähes saman herkkyyden kuin sen X-shooter -edeltäjällä huolimatta siitä, että se asennetaan paljon pienempään teleskooppiin.

Lyhytkestoiset tähtitieteelliset ilmiöt ovat nimensä mukaisesti nähtävissä vain ohikiitävän hetken. Ne käsittävät joitakin kiehtovimmista astrofysikaalisista ilmiöista, kuten supernovat ja painovoima-aaltojen purkaukset. On välttämätöntä, että näitä kohteita seurataan tuntien tai jopa minuuttien kuluessa SOXS:in kaltaisilla tähän tarkoitukseen omistetuilla spektroskooppisilla laitteistoilla. Lyhytkestoisia ilmiöitä havaitaan vaikuttavaa tahtia, joka vain kasvaa tulevien kartoitusteleskooppien myötä. Näin SOXS-NTT -yhdistelmästä tulee kaivattu tähtitieteellinen työkalu näiden ohikiitävien ilmiöiden taltioimiseksi aallonpituuksilla, jotka ulottuvat ultravioletista lähi-infrapunaan.

SOXS tulee uudesta kodistaan La Sillan observatorion NTT-teleskoopilla seuraamaan valikoimaa tähtitieteellisiä lyhytkestoisia ilmiöitä kaikilla etäisyyksillä ja kaikilta tähtitieteen alueilta. Sen kohteisiin sisältyvät nopeat hälytykset avaruusteleskoopeilta (kuten gammapurkaukset) tai gravitaatioaaltoilmaisimilta, keskipitkät hälytykset (kuten supernovat ja lyhytkestoiset röntgenkohteet), muuttuvien kohteiden pitkäkestoinen seuranta (kuten blasaarit ja kataklysmiset kaksoistähdet), aurinkokunnan ulkopuolisten planeettojen lyhytkestoinen spektroskopia ja kertaluontoiset ilmiöt, kuten hiljattain löydettyjen aurinkokunnan pienkappaleiden lähiohitukset. Vaikuttavan lyhytkestoisten ilmiöiden tutkimiskykynsä ohella SOXS kykenee myös suorittamaan rutiinihavainnointia kohteista, jotka ovat yksinkertaisesti liian kirkkaita muille, X-shooter:in kaltaisille havaintolaitteille.

SOXS:n odotetaan tekevän ensivalohavaintonsa vuonna 2020 ja aloittavan toimintansa vuonna 2021. Sopimuksen mukaan viiden vuoden toimintaa voidaan mahdollisesti jatkaa toisella viiden vuoden jaksolla.

[1] SOXS (Son of X-shooter) on VLT-teleskoopille asennetun X-Shooter -havaintolaitteen jatkokehityshanke. SOXS-konsortioon kuuluvat INAF (Italia), Weizmann Institute of Science (Israel), Universidad Andrés Bello & Instituto milenio de astrofísica (Chile), Turun yliopisto & Suomen ESO-keskus (Suomi), Queen’s University Belfast (UK), Tel Avivin yliopisto (Israel) ja Niels Bohr Institute (Tanska).

Hans-Ulrich Käufl