Pressmeddelande

ESO blir värd för Cherenkov Telescope Array-South vid Paranal

ESO inleder samarbete med världens största observatorium för gammastrålning

20 december 2018

Underskrifter av ESO:s generaldirektör och vd:n för observatoriet Cherenkov Telescope Array (CTA) ger nu klartecken för att CTA:s anläggning för södra halvklotet byggs vid ESO:s Paranalobservatorium i Chile. Dessutom har Chiles regering och ESO undertecknat avtalet, vilket gör att ESO nu kan bygga den nya anläggningen vid ESO:s Paranalobservatorium. Världens mest ambitiösa observatorium för gammastrålning får därmed tillgång inte bara till Chiles fantastiska observationsförhållanden, utan också till ESO:s toppmoderna infrastruktur, expertis och anläggningar. ESO kommer att driva anläggningen på uppdrag av CTA-observatoriet och dess medlemmar.

Cherenkov Telescope Array (CTA; på svenska Tjerenkovteleskopgruppen) utgör den nästa generationen av markbaserade teleskop som konstruerats för att upptäcka högenergisk gammastrålning från rymden, med observationsplatser både på södra och norra halvklotet. Gammastrålning är elektromagnetisk strålning med väldigt hög energi som skickas ut av universums mest extrema fenomen, som till exempel supertunga svarta hål, supernovor och kanske även från resterna av stora smällen.

Den 19 december 2018 träffades Frederico Ferrini, vd för Cherenkov Telescope Array Observatory (CTAO) och ESO:s generaldirektör Xavier Barcons vid ESO:s kontor i Santiago, Chile. Tillsammans med ESO:s driftchef, Andreas Kaufer, och annan ESO-personal skrev de under avtalet för byggandet och driften av CTA:s södra teleskopgrupp vid ESO:s Paranalobservatorium i norra Chile.

Chiles biträdande minister för internationella relationer, Carolina Valdivia Torres, och ESO:s generaldirektör skrev också under ett avtal enligt vilket ESO blir värd för CTA-South vid Paranalobservatoriet, och att anläggningen drivs som ett ESO-program.

Ett tredje avtal skrevs också under den 17 december 2018 mellan Chiles forskningsråd CONICYT och CTA-observatoriet. Detta samarbetsavtal syftar till att främja astronomisk forskning i Chile nu när ett nytt fönstret mot universum möjliggörs av CTA-South.

Med dessa tre avtal på plats kan CTA-observatoriet nu påbörja bygget av dess södra anläggning. Instituto de Astrofisica de Canarias kommer att stå värd för CTA:s anläggning i norra halvklotet, vid Observatorio del Roque de los Muchachos på ön La Palma, Spanien. Byggandet av både den norra och södra anläggning förväntas påbörjas 2020.

– Drivandet av CTA vid Paranal kommer att öppna ett nytt fönster mot universum för astronomer i ESO:s medlemsländer, i Chile och i hela världen. ESO:s rika erfarenhet med att upprätthålla och driva en mängd teleskop vid avlägsna platser kommer att vara ovärderligt för CTA-projektet, kommenterar ESO:s generaldirektör Xavier Barcons.

CTA:s södra teleskopgrupp placeras bara 11 kilometer sydost om Very Large Telescope vid ESO:s Paranalobservatorium i Atacamaöknen och bara 16 kilometer från byggplatsen för det kommande Extremely Large Telescope. Detta är en av jordens torraste och mest isolerade områden – och ett astronomiskt paradis. Här är väderförhållandena idealiska för observationer året runt, men CTA:s placering vid Paranalobservatoriet innebär även att anläggningen kan utnyttja fördelarna med ESO:s infrastruktur på plats. ESO:s befintliga anläggningar och infrastruktur, samt ESO:s långvariga erfarenhet i spetsen för internationella astronomiska projekt i Chile, innebär alla ett viktigt stöd i byggandet och driften av de nya teleskopen.

– Tack vare de avtal som undertecknats idag kommer CTA-observatoriet inte bara att dra nytta av Chiles spektakulära natthimmel, utan även av ESO:s anläggningar och dess djupa erfarenhet. Det kommer att ge ett ovärderligt bidrag till att detta ambitiösa teleskopsystem blir verklighet. Samarbetet mellan ESO och CTA-observatoriet blir en hörnsten inom den nya tid av flerförmedlarastronomi som växer snabbt just nu, och ger möjligheten till ytterligare samarbeten med andra stora infrastrukturer, som till exempel ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), SKA (Square Kilometre Array) och avancerade interferometrar för gravitationsvågor, säger Federico Ferrini.

I dagens observatorier för gammastrålning som idag utnyttjar Tjerenkovteknik för att kunna upptäcka högenergisk gammastrålning ingår bara en handfull enskilda teleskop vid varje plats. Men CTA, med större insamlingsområde och en utmärkt vinkelupplösning, kommer att vara världens största och mest känsliga observatorium för gammastrålning. Det kommer att kunna upptäcka gammastrålning med oöverträffad noggrannhet och kommer att vara 10 gånger känsligare än någon av sina föregångare.

Fastän jordens atmosfär förhindrar gammastrålar från att nå ytan kan CTA:s speglar och höghastighetskameror fånga de kortlivade blixtarna av den kusliga blå Tjerenkovstrålning som bildas när gammastrålning växelverkar med jordens atmosfär. Genom att observera denna Tjerenkovstrålning kan forskare spåra gammastrålningen tillbaka till sitt kosmiska ursprung.

CTA:s vetenskapliga uppdrag är extremt brett: från att förstå relativistiska kosmiska partiklar har till sökandet efter mörk materia. CTA kommer att utforska universums mest extrema miljöer, från omgivningarna runt svarta hål till de allra mest vidsträckta kosmiska tomrummen. Genom att studera egenskaperna hos materia bortom standardmodellen kan det även leda till helt ny fysik.

CTA kommer att drivas från två olika platser, en i varje halvklot, vilket gör det möjligt att maximera dess täckning av natthimlen. När byggandet är färdigt kommer CTA-observatoriet bestå av 19 teleskop i norra hemisfären, belägna vid Observatorio del Roque de los Muchachos på Kanarieön La Palma, samt 99 teleskop i vid Paranal.

Fler än 1400 forskare och ingenjörer från fem kontinenter är idag engagerade i den vetenskapliga och tekniska utvecklingen av CTA. Aktörerna i den nuvarande juridiska entiteten CTAO gGmbH är representanter från ministerier och finansieringsorgan i Australien, Frankrike, Italien, Nederländerna, Japan, Schweiz, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sydafrika, Tjeckien, Tyskland och Österrike [1]. De förbereder för närvarande ett European Research Infrastructure Consortium, CTAO ERIC, som kommer att bygga detta enorma observatorium. ERIC-konsortiet kommer att består av CTAO:s medlemsländer och associerade länder.

[1] Nederländerna och Sydafrika deltar i CTAO gGmbH som observatörer.

CTA är ett globalt initiativ för att bygga världens största och mest känsliga högenergiska gammastrålningsobservatorium. Fler än 1400 forskare och ingenjörer från fem kontinenter (Armenien, Australien, Bulgarien, Chile, Finland, Frankrike, Grekland, Indien, Irland, Italien, Japan, Kanada, Kroatien, Mexiko, Namibia, Nederländerna, Norge, Polen, Schweiz, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Tjeckiska republiken, Tyskland, Ukraina, USA och Österrike) och fler än 200 forskningsinstitut deltar i CTA-projektet. CTA kommer att bli det främsta globala observatoriet för högenergisk gammaastronomi under det närmaste decenniet, samt det första markbaserade gammaobservatoriet som är öppet för hela världens forskare inom astronomi och partikelfysik.

ESO är Europas främsta mellanstatliga samarbetsorgan för astronomisk forskning och med råge världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det har 16 medlemsländer: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop. VISTA arbetar i infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop och VST (VLT Survey Telescope) är det största teleskopet som konstruerats enbart för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO är en huvudpartner i ALMA, världens hittills största astronomiska projekt. Och på Cerro Armazones, nära Paranal, bygger ESO det extremt stora 39-metersteleskopet för synligt och infrarött ljus, ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.