Tiedote

ESO tähtitieteilijä on palkittu Euroopan tiedeneuvoston Synergy Grant apurahalla

14. lokakuuta 2019

ESO tähtitieteilijä Leonardo Testi yhdessä Patrick Hennebellen kanssa CEA Paris-Saclaysta Ranskasta, Ralf Klessenin kanssa University of Heidelbergistä Saksasta, sekä Sergio Molinarin kanssa Istituto Nazionale di Astrofisica Roomasta, Italiasta ovat palkittu 12.6 miljoonalla eurolla Euroopan tiedeneuvoston (ERC) toimesta projektileen ”ECOGAL – Understanding our Galactic ecosystem: From the disk of the Milky Way to the formation sites of stars and plantes”. Vapaasti suomennettuna “ECOGAL – Ymmärtääksemme galaktista ekosysteemia: aina Linnunradan kiekosta tähtien ja planeettojen synnyinpaikkoihin”. Tämä projekti on yksi kolmestakymmenestäseitsemästä apurahasta, jotka ERC rahoittaa vuonna 2019 ja se on ainoa tähtitieteen projekti.

ECOGAL projekti yhdistää neljä tutkijaryhmää Euroopassa aina eturintamassa olevasta havaitsevasta tähtitieteestä, numeeriseen astrofysiikkaan, instrumenttien kehitykseen ja astroinformaticsiin. ERC tukiraha luo noin 30 työpaikkaa tutkijatohtoreille, tohtoriopiskelijoille ja muulle henkilökunnalle apurahan tutkijaryhmissä aina projektin loppuun saakka, eli seuraavaksi kuudeksi vuodeksi.

Tärkein tieteellinen tavoite ECOGAL:ssa on rakentaa yhdistävä ja ennakoiva malli tähtien ja planeettojen muodostumisesta galaksissamme. Projektin tutkijat analysoivat dataa, mikä tulee monesta suuresta havainnointikampanjasta Atacama Large Millimeter/submillimeter Array:lla (ALMA), sekä monista pienemmistä havainnointikampanjoista, koostuen yhteensä 1000 tunnista havaintoaikaa. Osa rahoituksesta käytetään uusiin komponentteihin tulevaisuuden ALMA Band 2 vastaanottimiin — hyvin tarkkoihin ilmaisimiin, jotka asennetaan jokaiseen ALMA:n 66 antenniin — mitkä hyödyttävät pitkään tähtitieteilijöiden havaintoja kyseisillä teleskoopeilla.

ERC on johtava eurooppalainen rahoitus organisaatio tieteen tutkimuksen edistämiselle. ERC:n apurahat jaetaan pienille ryhmille, jotka tuottavat erinomaista tutkimusta Euroopassa sijaitseville instituutioille. Näitä erityisapurahoja jaettiin yhteensä 363 miljoonan euron edestä vuonna 2019 ja ne mahdollistavat aina kahdesta neljään tutkijaan tuomaan täydentäviä taitoja, tietoa tai resursseja tutkimusprojekteihin, joiden tavoitteena on purkaa kaikista monimutkaisempia tutkimus haasteita, kattaen yleensä monia eri tieteen tiedonaloja.

ERC press release