Persbericht

President van Tsjechië bezoekt ESO’s Paranal-sterrenwacht

7 april 2011

Op 6 april 2011 werd de ESO-sterrenwacht op Cerro Paranal vereerd met een bezoek van de Tsjechische president Václav Klaus en zijn echtgenote Livia Klausová. Zij maakten van de gelegenheid gebruik om ook Cerro Armazones, de toekomstige locatie van de Europese Extremely Large Telescope (E-ELT), te bewonderen.

De eminente bezoeker werd rondgeleid langs de technische installaties van de sterrenwacht, en was erbij toen de behuizing van een van de vier 8,2-meter telescopen van ESO’s Very Large Telescope openging voor een nacht van waarnemingen op Cerro Paranal, de meest geavanceerde optische sterrenwacht ter wereld.

Het is mij een groot genoegen om president Klaus op de Paranal-sterrenwacht te verwelkomen, en hem persoonlijk kennis te laten maken met de toonaangevende astronomische faciliteit die ESO voor de Europese astronomie heeft ontworpen en gebouwd,’ zei ESO’s algemeen directeur Tim de Zeeuw.

In zijn reactie zei president Klaus: ‘Ik ben zeer onder de indruk van de verbluffende technologie die ESO hier midden in de woestijn heeft neergezet. Tsjechische astronomen maken al goed gebruik van deze faciliteiten en we verheugen ons op de bijdragen die de Tsjechische industrie en wetenschappelijke gemeenschap aan de toekomstige E-ELT zullen leveren.

Vanaf het VLT-platform had de president de gelegenheid om de naastgelegen Cerro Armazones, en de spectaculaire omgeving van de Chileense Atacama-woestijn te bewonderen. Armazones is gekozen als de locatie voor de toekomstige E-ELT (zie eso1018). ESO hoopt voor het eind van 2011 groen licht te krijgen voor de bouw van deze 1 miljard euro kostende telescoop. Naar verwachting zullen de werkzaamheden in 2012 van start gaan, de eerste waarnemingen staan gepland voor het begin van het volgende decennium.

President Klaus was in het gezelschap van de Tsjechische minister van buitenlandse zaken, Karel Schwarzenberg, de Tsjechische ambassadeur in Chili, Zdenek Kubánek, hoogwaardigheidsbekleders van de regering en een delegatie van de Tsjechische industrie. Het gezelschap werd op Paranal ontvangen door ESO’s algemeen directeur, Tim de Zeeuw, de ESO-vertegenwoordiger in Chili, Massimo Tarenghi, de directeur bedrijfsvoering, Andreas Kaufer, en Jan Palous, de Tsjechische vertegenwoordiger in de ESO-raad.

Na de opening van de telescopen kon president Klaus vanaf het VLT-platform genieten van de spectaculaire zonsondergang boven de Stille Oceaan. Vervolgens bracht hij een bezoek aan de controlekamer van de VLT, van waaruit de vier 8,2-meter telescopen en de VLT-interferometer (VLTI) worden bestuurd. Hier woonde de president het begin van de waarnemingen met een van de 8,2-meter telescopen bij.

ESO, de Europese Zuidelijke Sterrenwacht, is de belangrijkste intergouvernementele sterrenkundeorganisatie in Europa, en het meest productieve astronomische observatorium ter wereld. ESO wordt ondersteund door 15 landen: België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. ESO voert een ambitieus programma uit, gericht op het ontwerp, de bouw en het beheer van krachtige grondobservatoria die astronomen in staat stellen om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen. ESO speelt ook een leidende rol bij het bevorderen en organiseren van samenwerking op sterrenkundig gebied. ESO beheert drie waarnemingslocaties van wereldklasse in Chili: La Silla, Paranal en Chajnantor. Op Paranal staat ESO’s Very Large Telescope (VLT), de meest geavanceerde optische sterrenwacht ter wereld. Ook is ESO de Europese partner van de revolutionaire telescoop ALMA, het grootste sterrenkundige project van dit moment. Daarnaast bereidt ESO momenteel de bouw voor van de 42-meter Europese Extremely Large optische/nabij-infrarood Telescoop (E-ELT), die ‘het grootste oog op de hemel’ ter wereld zal worden.