Lehdistötiedotteet 2011

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1113fi — Valokuvan julkistus
Kuolevien tähtien taivaallinen ilotulitus
13. huhtikuuta 2011: Tämä ESO:n La Sillan observatoriolla Chilessä sijaitsevan MPG/ESO 2.2 metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella otettu kuva kaasusumusta NGC 3582 näyttää valtavat kaasusilmukat, jotka muistuttavat auringon protuberansseja. Näiden silmukoiden uskotaan olevan kuolevien tähtien sinkoamia, mutta tässä tähtitarhassa syntyy myös uusia tähtiä. Nämä energeettiset nuorukaiset säteilevät intensiivistä ultraviolettisäteilyä, joka saa kaasusumun kaasun hohtamaan, tuottaen tässä näkyvän tulisen näytelmän.
eso1112fi — Organisaatiotiedote
Tšekin tasavallan presidentin vierailu ESO:n Paranalin observatoriolla
7. huhtikuuta 2011: ESO:n Paranalin observatoriolla oli 6. huhtikuuta 2011 kunnia saada vieraikseen Tšekin tasavallan presidentti Václav Klaus ja hänen vaimonsa Livia Klausová, jotka käyttivät hyväkseen myös mahdollisuuden ihailla Cerro Armazonesia, suunnitella olevan E-ELT -teleskoopin tulevaa sijaintipaikkaa.
eso1111fi — Valokuvan julkistus
Tähtienmuodostuksen ruusunpunainen hehku
30. maaliskuuta 2011: Tämän ESO:n VLT-teleskoopin uuden kuvan eloisa punainen pilvi on NGC 371 -tähtijoukkoa ympäröivä hehkuvan vedyn alue. Tämä tähtien lastentarha sijaitsee naapurigalaksissamme - Pienessä Magellanin pilvessä.
eso1110fi — Tutkimustiedote
Erittäin viileä pari ruskeita kääpiöitä
23. maaliskuuta 2011: Havainnoista ESO:n VLT-kaukoputkella ja kahdella muulla kaukoputkella on löytynyt uusi ehdokas kylmimmäksi tunnetuksi tähdeksi: kaksoisjärjestelmässä oleva ruskea kääpiö jonka pintalämpötila on suunnilleen sama kuin vasta keitetyn teen – kuuma ihmisten mittapuun mukaan mutta hämmästyttävän kylmä tähden pinnaksi. Tämä kohde on niin viileä, että se alkaa hämärtää rajaa pienten viileiden tähtien ja suurten kuumien planeettojen välillä.
eso1109fi — Valokuvan julkistus
Tähtien syntymisen draamaa - vastasyntyneet tähdet syöksevät lastentarhansa kaaokseen
16. maaliskuuta 2011: Uusi kuva ESO:n VLT-teleskoopilta näyttää lähikuvan vastasyntyneiden tähtien dramaattisista vaikutuksista ne synnyttäneeseen kaasuun ja tomuun. Vaikka tähdet itsessään eivät ole näkösällä, niiden syöksemä materiaali törmää ympäröiviin kaasu- ja tomupilviin aiheuttaen surrealistisen hohtavien kaarien, laikkujen ja viirujen maiseman.
eso1108fi — Tutkimustiedote
Kaukaisin kypsä galaksijoukko
9. maaliskuuta 2011: Tähtitieteilijät ovat käyttäneet lukuisia kaukoputkia maan päällä ja avaruudessa, näiden mukana ESOn VLT-kaukoputkea Paranal Observatoriossa Chilessä, löytääkseen ja mitatakseen etäisyyden kauimpana olevaan kypsään galaksien joukkoon. Vaikka tämä joukko havaitaan kun Maailmankaikkeus oli vain neljänneksen nykyisestä iästään, silti se näyttää yllättävän samankaltaiselta kuin galaksijoukot nykyisessäkin Maailmankaikkeudessa.
eso1107fi — Valokuvan julkistus
NGC 247:n pölyinen kiekko
2. maaliskuuta 2011: Tämä MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella otettu kuva NGC 247:stä paljastaa suuresti kallistuneen spiraaligalaksin pieniä yksityiskohtia ja sen yltäkylläisen taustan. Tähtitieteilijöiden mukaan tämän merkittävän galaksin suuri kallistuskulma Maasta nähtynä selittää miksi sen etäisyys aiemmin yliarvioitiin.
eso1106fi — Tutkimustiedote
Planeetanmuodostus meneillään?
24. helmikuuta 2011: Kansainvälinen tähtitieteilijäryhmä on onnistunut tutkimaan nuorta tähteä ympäröivää lyhytaikaista materiakiekkoa planeettajärjestelmän muodostuksen alkuvaiheissa ESO:n VLT-teleskooppia käyttäen. Ensimmäistä kertaa on havaittu tähden pieni kumppani, joka saattaa olla syynä kiekossa olevaan leveään aukkoon. Tulevat havainnot vahvistavat onko tämä kumppani planeetta vai ruskea kääpiötähti.
eso1105fi — Valokuvan julkistus
Heijastunut loiste
16. helmikuuta 2011: Heijastussumu Messier 78 kaappaa huomion tässä Wide Field Imager (WFI) -instrumentilla ESO:n La Silla:n observatoriolla Chilessä otetussa kuvassa, kirkkaan näytelmän tarjoavien tähtien jäädessä taka-alalle. Tähtien kirkas valo heijastuu sumun tomuhiukkasista valaisten sen sironneella sinisellä valolla. Igor Chekalin voitti ESO:n Hidden Treasures 2010 (Kätketyt aarteet) -kilpailun kuvallaan tästä häikäisevästä kohteesta.
eso1104fi — Valokuvan julkistus
Kuvankaunis aito kiekkogalaksi
2. helmikuuta 2011: ESOn Chilessä sijaitsevan La Silla -observatorion 2.2-metrisen teleskoopin laajakuvakenttäisellä Wide Field Imager -kameralla taltioitu kirkas galaksi NGC 3621 vaikuttaa erinomaiselta esimerkiltä klassisesta spiraaligalaksista. Mutta itse asiassa se on melko epätavallinen: sillä ei ole keskuspullistumaa ja siten se on aito kiekkogalaksi.
eso1101fi — Valokuvan julkistus
VISTA katsoo syvälle siniseen laguuniin
5. tammikuuta 2011: Tämä uusi infrapunakuva Laguunisumusta otettiin osana viisivuotista Linnunradan tutkimusta käyttäen ESO:n VISTA-teleskooppia Paranalin observatoriolla Chilessä. Tässä näkyy pieni osa sumua ympäröivästä alueesta otettua paljon suurempaa kuvaa, joka puolestaan on vain osa suunnatonta kartoitusta.
Tulos 41 - 51 / 51