Lehdistötiedotteet 2011

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1133fi — Valokuvan julkistus
Nuoret tähdet ovat vuorollaan valokeilassa
7. syyskuuta 2011: ESO:n uuden teknologian teleskooppi NTT on taltioinut näyttävän kuvan avoimesta tähtijoukosta NGC 2100. Tämä loistava tähtijoukko on noin 15 miljoonaa vuotta vanha ja sijaitsee Suuressa Magellanin pilvessä, läheisessä Linnunradan satelliittigalaksissa. Tähtijoukkoa ympäröi läheisen Tarantula-sumun hohtava kaasu.
eso1132fi — Tutkimustiedote
Tähti, jota ei pitäisi olla olemassa
31. elokuuta 2011: Eurooppalaisten tähtitieteilijöiden muodostama tutkijaryhmä on käyttänyt ESO:n VLT-teleskooppia jäljittääkseen Linnunradasta tähden, jonka olemassaoloa monet pitivät mahdottomana. He havaitsivat tämän tähden muodostuvan lähes kokonaan vedystä ja heliumista, vain häviävän pienellä määrällä muita alkuaineita näiden joukossa. Tämä kiehtova koostumus sijoittuu "kiellettyyn vyöhykkeeseen" yleisesti hyväksytyssä tähtienmuodostusteoriassa ja tarkoittaa sitä, että sen ei olisi milloinkaan pitänyt muodostua alunperinkään. Tulokset ilmestyvät tiedejulkaisu Naturessa 1. syyskuuta 2011.
eso1131fi — Valokuvan julkistus
VLT katsoo Neitsyen silmään
24. elokuuta 2011: ESO:n VLT-teleskooppi on ottanut häkellyttävän kuvan kauniista, joskin omalaatuisesta galaksiparista, joka on saanut liikanimen The Eyes, silmät. Suurempi galakseista, NGC 4438, oli aiemmin spiraaligalaksi, mutta on vääristynyt pahasti törmäyksissä muiden galaksien kanssa viimeisten satojen miljoonien vuosien aikana. Tämä kuva on ensimmäinen, joka julkaistaan ESO:n kosmisten jalokivien ohjelmassa, jonka puitteissa ESO myöntää havaintoaikaa vartavasten PR-tarkoituksiin.
eso1130fi — Tutkimustiedote
Jättimäiset avaruusmöykyt loistavat sisäisesti
17. elokuuta 2011: ESO:n VLT-teleskoopilla tehdyt havainnot ovat antaneet tietoa varhaisessa maailmankaikkeudessa havaitun valtavan, hohtavan kaasupilven voimanlähteestä. Havainnot osoittavat ensimmäisen kerran, että tämän suunnattoman "Lyman-alfa -möykyn" - yksi suurimmista tunnetuista kappaleista - täytyy saada energiansa sen sisällä olevista galakseista. Tulokset julkaistaan Nature-tiedejulkaisusarjan numerossa 18. elokuuta.
eso1129fi — Valokuvan julkistus
Spiraali Leijonassa
10. elokuuta 2011: Tässä uudessa ESO:n VLT-teleskoopin kuvassa on NGC 3521, Leijonan (Leo) tähtikuviossa noin 35 miljoonan valovuoden etäisyydellä Maasta sijaitseva spiraaligalaksi. Tällä näyttävällä kohteella, halkaisijaltaan 50 tuhatta valovuotta, on kirkas ja tiivis ydin, jota ympäröi yksityiskohdiltaan runsas spiraalirakenne.
eso1128fi — Tutkimustiedote
VISTA löytää 96 tähtijoukkoa piilossa pölyn takana
3. elokuuta 2011: Käyttäen havaintoja VISTA infrapunavalon kartoituskaukoputkelta ESO:n Paranal observatoriosta kansainvälinen tähtitieteilijöiden ryhmä on löytänyt 96 uutta avointa tähtijoukkoa piiloutuneena Linnunradan pölyyn. Nämä pienet ja himmeät kohteet eivät näkyneet aiemmissa kartoituksissa, mutta ne eivät pystyneet piiloutumaan maailman suurimman kartoituskaukoputken herkiltä infrapunadetektoreilta jotka pystyvät katsomaan pölyn läpi. Tämä on ensimmäinen kerta kun näin monta pientä ja himmeää tähtijoukkoa on löydetty yhdellä kertaa.
eso1127fi — Organisaatiotiedote
Eurooppalainen ALMA-antenni Chajnantorin kuudestoista
28. heinäkuuta 2011: Atacama Large Millimetre/submillimetre Arrayn (ALMA) ensimmäinen eurooppalainen antenni on noussut uusiin korkeuksiin, kun se kuljetettiin observatorion operaatiokeskukseen (Array Operations Site, AOS) 27.7.2011. Kaksitoistametrinen antenni on saapunut Chajnantorin ylängölle, 5000 metrin korkeudelle meren pinnasta. Täällä se liittyy muiden kansainvälisten ALMA-kumppanien antennien joukkoon, tuoden kokonaismäärän AOS:ssa kuuteentoista.
eso1126fi — Valokuvan julkistus
VST katsoo Leijonan kolmikkoa - ja kauemmas
27. heinäkuuta 2011: ESO:n Paranalin observatoriolla sijaitsevan uuden VLT-kartoitusteleskoopin (VST) ja sen OmegaCAM-kameran ottama valtava kuva esittää kirkkasta galaksikolmikkoa Leijonan tähtikuviossa (Leo). Etualan galaksien sijaan nimenomaan taustan himmeät kohteet saattavat herättää tähtitieteilijän huomion. VST:n tarkka kuva näistä himmeistä kohteista osoittaa teleskoopin ja OmegaCAMin tehokkuuden maailmankaikkeuden etäisten alueiden kartoittamisessa.
eso1125fi — Valokuvan julkistus
Kosminen superkupla
20. heinäkuuta 2011: ESO:n VLT-teleskooppi taltioi tämän häkellyttävän näkymän Linnunrataa kiertävän satelliittigalaksin, Suuren Magellanin pilven tähtijoukkoa NGC 1929 ympäröivästä kaasupilvestä. Tähtitieteilijöiden superkuplaksi kutsuma valtaisa pilvi hallitsee tätä tähtien lastentarhaa. Sitä kovertavat kirkkaiden nuorten tähtien tähtituulet ja supernovaräjähdysten shokkiaallot.
eso1124fi — Tutkimustiedote
Mikä käynnistää supermassiivisen mustan aukon?
13. heinäkuuta 2011: Uusi ESO:n VLT-teleskoopin ja ESA:n XMM-Newton -röntgensatelliitin aineistoa yhdistävä tutkimus on tuonut esille yllätyksen. Useimmat galaksien keskustoissa viimeisten 11 miljardin vuoden aikana olleet valtavat mustat aukot eivät käynnistyneet galaksien yhteensulautumisten seurauksena, kuten aikaisemmin ajateltiin.
eso1123fi — Tutkimustiedote
Vetyperoksidia löydetty avaruudesta
6. heinäkuuta 2011: Vetyperoksidimolekyylejä on löydetty ensimmäistä kertaa tähtienvälisestä avaruudesta. Löytö antaa osviittaa kahden elämälle välttämättömän molekyylin kemiallisesta yhteydestä: veden ja hapen. Maapallolla vetyperoksidilla on avainrooli ilmakehän veden ja otsonin kemiassa. Se on myös tunnettu desinfiointi- ja hiustenvaalennusaine. Nyt tähtitieteilijät ovat löytäneet sitä avaruudesta käyttämällä ESO:n hallinnoimaa APEX-teleskooppia Chilessä.
eso1122fi — Tutkimustiedote
Etäisin havaittu kvasaari
29. kesäkuuta 2011: Ryhmä eurooppalaisia tähtitieteilijöitä on käyttänyt ESO:n VLT-teleskooppia ja joukkoa muita teleskooppeja havaitakseen ja tutkiakseen etäisintä tähän mennessä löydettyä kvasaaria. Tämä kahden miljardin Auringon massaisesta mustasta aukosta energiansa saava kirkas majakka on selvästi kirkkain tähän mennessä löydetyistä varhaisen maailmankaikkeuden kohteista. Tutkimustulokset julkaistaan Nature-tiedejulkaisun numerossa 30.6.2011.
eso1121fi — Valokuvan julkistus
Betelgeusen liekit
23. kesäkuuta 2011: ESO:n VLT -kaukoputken VISIR -havaintolaitetta käyttämällä tähtitieteilijät ovat kuvanneet tarkemmin kuin koskaan ennen monimutkaisen kirkaan sumun ylijättiläistähti Betelgeusen ympärillä. Tähdestä tulevia liekkejä muistuttava rakenne on syntynyt tämän pedon vuodattaessa materiaansa avaruuteen.
eso1120fi — Tutkimustiedote
Galaktinen kolaritutkimus
22. kesäkuuta 2011: Tiedemiesryhmä on tutkinut galaksijoukkoa Abell 2744, jolla on lempinimi Pandoran joukko. He ovat selvittäneet joukon monimutkaisen ja kiihkeän historian käyttäen teleskooppeja avaruudessa ja maan päällä, mukaanlukien ESO:n VLT-teleskooppi ja Hubblen avaruusteleskooppi. Abell 2744 vaikuttaisi olevan ainakin neljän erillisen galaksijoukon samanaikaisen kasaantumisen seuraus. Tämä monimutkainen törmäys on tuottanut outoja seuraamuksia, joita ei ole koskaan ennen havaittu yhdessä.
eso1119fi — Organisaatiotiedote
VLT Survey Telescope ottaa ensimmäiset kuvat
8. kesäkuuta 2011: VLT Survey Telescope (VST), viimeisin lisäys ESO:n Paranal observatorioon, on julkaissut ensimmäiset vaikkuttavat kuvat eteläisestä taivaasta. VST on viimeisintä tekniikkaa edustava 2.6-metrin kaukoputki jonka ytimenä on valtaisa 268 megapikselin kamera OmegaCAM. Yhdessä ne ovat suunniteltu kartoittamaan taivasta nopeasti ja ottamaan erittäin hyvä laatuisia kuvia. VST on optisella alueella toimiva kaukoputki jonka kyvyt täydentävät erinomaisesti ESO:n VISTA infrapunakartoituskaukoputkea. Uudet kuvat Omegasumusta ja pallomaisesta Omega Centauri tähtijoukosta osoittavat VST:n kyvyt.
eso1118fi — Valokuvan julkistus
Postikortti ulkoavaruudesta?
1. kesäkuuta 2011: ESO:n tähtitieteilijät ovat käyttäneet MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitetta taltioidakseen kuvan galaksista NGC 6744. Tämä vaikuttava spiraaligalaksi sijaitsee noin 30 miljoonan valovuoden etäisyydellä eteläisen taivaan Riikinkukon tähdistössä (Pavo). Kuva voisi kuitenkin miltei olla ekstragalaktisen ystävän omasta Linnunradastamme ottama ja meille lähettämä, sillä galaksi muistuttaa hyvin läheisesti omaamme.
eso1117fi — Tutkimustiedote
ESO:n VLT löytää loistavan mutta yksinäisen supertähden
25. toukokuuta 2011: Uskomattoman kirkas yksinäinen tähti on löydetty läheisestä galaksista – tähti on kolme miljoonaa kertaa kirkkaampi kuin Aurinko. Kaikki edelliset niin sanotut “supertähdet” on löydetty tähtijoukoista, mutta tämä säteilevä majakka hehkuu yksinäisessä loistossa. Tähden alkuperä on arvoituksellinen: syntyikö se yksinään vai onko se kenties lentänyt ulos tähtijoukosta? Kumpikin vaihtoehto haastaa tähtitieteilijöiden nykykäsityksen tähtiensynnystä.
eso1116fi — Tutkimustiedote
Katso syvälle Saturnuksen valtaisaan myrskyyn
19. toukokuuta 2011: ESO:n VLT -kaukoputki on yhteistyössä NASA:n Cassini -avaruusluotaimen kanssa tutkinut harvinaista myrskyä Saturnuksen kaasukehässä, tarkemmin kuin mitä on ollut mahdollista koskaan aiemmin. Tämä uusi kansainvälisen tutkijaryhmän tekemä tutkimus julkaistaan tällä viikolla Science -lehdessä
eso1115fi — Valokuvan julkistus
Kaksi näkökulmaa toispuoliseen galaksiin
4. toukokuuta 2011: Lihakoukun muotoisella galaksilla NGC 2442 on dramaattisen toispuolinen muoto. Yksi tuoreen supernovan sisältävä spiraalihaara on tiiviisti kietoutunut itseensä ja toinen, täynnä tuoretta tähtienmuodostusta, ulottuu kauas galaksin keskustasta. MPG/ESO 2.2-metrin teleskooppi ja NASA/ESA Hubblen avaruusteleskooppi ovat napanneet kaksi erilaista kuvaa tästä epäsymmetrisestä spiraaligalaksista.
eso1114fi — Valokuvan julkistus
Häiriintyneiden galaksien tanssi
20. huhtikuuta 2011: Tämän La Sillan observatoriolla Chilessä sijaitsevan MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella tallennetun kosmisen pariutumisen galakseissa on outoja piirteitä, jotka osoittavat parin jäsenten olevan niin lähellä toisiaan, että ne tuntevat toistensa vääristävän painovoimavaikutuksen. Painovoimaköydenveto on vääntänyt yhden galaksin, NGC 3169:n spiraalirakenteen mutkalle ja katkonut sen kumppanin, NGC 3166:n tomuvanat. Samalla kolmas, pienempi galaksi alhaalla oikealla, NGC 3165, on suurempien naapureidensa painovoimaväännön näköalapaikalla.
Tulos 21 - 40 / 51