Pressmeddelande

De första segmenten i världens största teleskopspegel på väg till Chile

18 december 2023, Skurup

Konstruktionen av Europeiska sydobservatoriets Extremely Large Telescope (ESO:s ELT) har nått en viktig milstolpe i och med leveransen till ESO och Chile av de första 18 segmenten till teleskopets huvudspegel (M1). När de anländer i Chile kommer de att transporteras till ELT:s tekniska anläggning vid ESO:s Paranalobservatorium i den chilenska Atacamaöknen för att försilvras inför monteringen i teleskopet. Eftersom M1 är så stor kan den inte tillverkas i ett stycke utan sammanfogas av 798 individuella segment i en stor hexagonal form. Ytterligare 133 speglar tillverkas för att underlätta omförsilvring av teleskopet, som när det står färdigt blir världens största med 39 meters diameter.

Det slutliga steget i produktionsprocessen av M1-segmenten, poleringen, utfördes av den världsledande optiktillverkaren Safran Reosc nära Poitiers i Frankrike, i en byggnad helt ombyggd för att kunna genomföra detta kritiska arbete. Som en del i denna process utvecklade Safran Reosc nya automatiska arbetsflöden och mättekniker för att säkerställa att poleringen mötte de högt satta kraven för ESO:s ELT. Avvikelser i ytan får inte vara större än 10 nanometer, vilket är mindre än en tusendel av tjockleken på ett mänskligt hårstrå. För att nå denna noggrannhet utnyttjade Safran Reosc en teknik där en stråle joniserade partiklar sveper över ytan och avlägsnar oregelbundenheter, atom för atom.

Endast 18 segment har ännu skickats, men fler kommer inom kort att levereras av Safran Reosc till ESO. Den 1 november 2023 lämnade det hundrade segmentet produktionslinjen för att kvalitetsgranskas innan slutleverans. Safran Reosc har nått en produktionshastighet av fyra segment per vecka med målet att nå fem segment inom kort, en anmärkningsvärd prestation med tanke på den extremt höga ytkvaliteten på optiken.

Konstruktionen av ESO:s ELT har inneburit ett tätt samarbete mellan ESO och ett stort antal företag i Europa och Chile, vilket visar att teleskopet är ett omfattande internationellt projekt. Spegelsegmenten smältes och formades av den tyska glasfirman SCHOTT vid deras anläggning i Mainz innan de levererades till Reosc i Frankrike för polering. Andra företag som har bidragit till tillverkningen av segmenten inkluderar det tyska företaget VDL ETG Projects BV som producerade stöden till segmenten, tysk-franska FAMES-konsortiet som utvecklade och tillverkade de 4 500 sensorerna som på nanometernivå ska mäta varje segments relativa position, och det tyska företaget Physik Instrumente som designade och tillverkade de 2 500 aktuatorerna som ska positionera segmenten relativt varandra med nanometerprecision. Det känsliga uppdraget att transportera segmenten hanteras av den danska transportfirman DSV.

Efter att ha lämnat Frankrike förra veckan är nu de 18 första segmenten på väg på deras 10 000 kilometer långa resa till ELT:s byggplats i Atacamaöknen. Därifrån kommer ESO:S ELT att angripa de största astronomiska frågorna under vår tid och göra oanade upptäckter när det tas i drift senare under detta årtionde.

Europeiska sydobservatoriet (ESO) möjliggör för astronomer världen över att utforska universums mysterier. Vi designar, konstruerar och driver markbaserade observatorier av yppersta världsklass – som astronomer använder för att besvara spännande och utmanande frågor och för att sprida astronomisk kunskap – och driver internationella samarbeten inom astronomin. ESO startade som en mellanstatlig organisation 1962 och har i dag 16 medlemsländer (Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike), tillsammans med Chile som värdland och Australien som en strategisk partner. ESO:s högkvarter och besökscenter med planetarium, ESO Supernova, ligger nära München i Tyskland, medan teleskopen är placerade i Atacamaöknen i Chile, en unik plats för astronomiska observationer. ESO driver tre observatorier i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope och Very Large Telescope Interferometer, liksom kartläggningsteleskop som VISTA. Vid Paranal kommer även ESO att placera och driva Cherenkov Telescope Array South, världens största och känsligaste gammastrålningsteleskop. Tillsammans med internationella partners driver ESO de två anläggningarna APEX och ALMA på Chajnantorplatån som observerar himlen i millimeter- och submillimetervåglängder. Vid Cerro Armazones, nära Paranal, bygger vi för närvarande ESO:s Extremely Large Telescope, ”världens största öga mot himlen”. Från kontoret i Santiago, Chile, stödjer vi verksamheten i landet och samverkar med det chilenska samhället och våra samarbetspartners.