Tiedote

Mexica Archeoastronomy: uusi maksuton planetaario-ohjelma

8. lokakuuta 2018

ESO:lle on kunnia ilmoittaa englanninkielisen version julkistaminen upouudesta avoimen lähdekoodin planetaario-ohjelmasta Mexica Archaeoastronomy: Between Space and Time, joka kuvailee tähtitieteellisten havaintojen tärkeää vaikutusta Espanjan valloituksia edeltäneiden Keski-Meksikon kulttuurien kehitykseen. Frutos Digitales tuotti 20-minuuttisen elokuvan yhteistyössä ESO:n kanssa. ESO Supernova planetaariosta ja vierailijakeskuksesta on jännittävää lisätä Mexica Archaeoastronomy: Between Space and Time kasvavaan kokoelmaansa planetaarioelokuvia.

Mexica Archeoastronomy omaksuu samankaltaisen tyylin kuin ESO:n aikaisempi yhteistyö Frutos Digitalesin kanssa, Mayan Archeoastronomy, ja taidokkaasti sovittaa yhteen tieteen ja mytologian. Uusi elokuva esittää kuinka meksikolaiset käyttivät aikaisempien kulttuurien kalenteri- ja tähtitiedetietoutta perustaessaan imperiuminsa pääkaupunkia Tenochtitlania. Eloisat värit, muodot ja äänet kuljettavat katsojan kulttuuriin, joka yhä tänään elää meksikolaisten sydämissä.

Tämä on tuorein elokuva, joka on lisätty ESO:n kokoelmaan tunnettujen tähtivalokuvaajien, taiteilijoiden, teknikkojen ja muusikkojen tuottamaa korkealaatuista planetaariomateriaalia. Kiinnostuneet planetaarioiden johtajat voivat ladata elokuvan sille omistetulta verkkosivulta. Tarjolla on ääniraita englanniksi, espanjaksi, portugaliksi ja kiinaksi, sekä julisteiden ja käsikirjoitusten kaltaista tukimateriaalia.

Planetaarion maksuttoman materiaalin koko valikoima on saatavilla ESO Supernovan WWW-sivuilla. Tämä käsittää täydellisiä planetaarioelokuvia, lähes 600 täyden kuvun videoleikettä ESO:n ja ESA/Hubblen arkistoista, 360 asteen panoraamoja, musiikkiarkiston lähes 350 maksuttomalla musiikkiraidalla, 3D-malleja kaikesta mahdollisesta ESO:n teleskoopeista Linnunradan tähtien kiertoratoihin, sekä paljon muuta.

ESO Supernova -planetaario ja -vierailijakeskus

ESO Supernova -planetaario ja -vierailijakeskus on Euroopan eteläisen observatorion (ESO) ja Heidelbergin teoreettisen tutkimuksen instituutin (HITS) yhteistyöhanke. Rakennuksen on lahjoittanut saksalainen Klaus Tschiran säätiö (KTS) ja ESO huolehtii sen toiminnasta.