Pressmeddelanden 2010

Prenumerera på esonews via epost
eso1030sv — Pressmeddelande (forskning)
Stjärnor blir större
21 juli 2010: Med en kombination av instrument vid ESO:s jätteteleskop VLT har astronomer upptäckt de tyngsta stjärnor som hittills hittats. En av dem vägde vid sin födsel mer än 300 gånger solens massa, vilket är mer än dubbelt så mycket som den hittills högsta kända stjärnmassan. Hur tunga kan stjärnor egentligen bli? Att sådana här bjässar kan finnas, miljoner gånger ljusstarkare än solen och med kraftiga vindar som gör att de går ner i vikt, kan ge ett svar på frågan.
eso1029sv — Pressmeddelande (forskning)
Tunga stjärnors gåtfulla start i livet
14 juli 2010: Astronomer har lyckats ta den första bilden på en stoftskiva som omger en tung bebis till stjärna. Bilden är ett direkt bevis för att tyngre stjärnor bildas på samma sätt som deras lättviktigare syskon. Upptäckten, som har kunnat göras tack vare flera av ett samarbete mellan flera av ESO:s teleskop, beskrivs i en artikel i veckans nummer av tidskriften Nature.
eso1028sv — Pressmeddelande (forskning)
Litet svart hål blåser stor bubbla
7 juli 2010: Genom att kombinera observationer från ESO:s jätteteleskop VLT och NASA:s röntgenteleskop Chandra har astronomer upptäckt de kraftfullaste jetstrålarna som någonsin setts från ett mindre svart hål. Hålet, som är en så kallad mikrokvasar, blåser ut en jättelik, 1000 ljusår bred bubbla av het gas. Bubblan är dubbelt så stor som i andra liknande objekt, och mikrokvasaren är tiotals gånger mer kraftfull. Upptäckten rapporteras i veckans nummer av tidskriften Nature.
eso1027sv — Bildrelease
En kosmisk akvarell i Södra kronan
30 juni 2010: Den här magnifika bilden föreställer området kring stjärnan R Coronae Australis i stjärnbilden Södra kronan och har skapats med kameran WFI (Wide Field Imager) vid La Silla-observatoriet i Chile. R Coronae Australis ligger i hjärtat av ett stjärnbildningsområde och omges av en skimrande, blåaktig reflektionsnebulosa som är inbäddad i ett jättelikt stoftmoln. Bilden visar överraskande nya detaljer i ett dramatiskt område på himlen.
eso1026sv — Pressmeddelande (forskning)
VLT registrerar den första superstormen på en exoplanet
23 juni 2010: Astronomer har för första gången uppmätt en häftig storm i atmosfären på en exoplanet, den välstuderade ”heta Jupitern” HD 209458b. Högprecisionsmätningar av kolmonoxidgas visar att gasen strömmar med oerhört hög fart från planetens extremt heta dagsida mot dess svalare nattsida. Observationerna har även gett forskarna en spännande ny möjlighet. För första gången har de kunnat mäta hur fort planeten rör sig i sin bana och därmed direkt kunnat uppskatta dess massa.
eso1025sv — Bildrelease
VISTA synar Bildhuggargalaxen
16 juni 2010: Som en del av dess första observationsprojekt har ESO:s teleskop VISTA tagit en enastående ny bild av Bildhuggargalaxen (NGC 253). Teleskopet vid Paranalobservatoriet i Chile observerar i infrarött ljus, vilket gör att dess blick mot rymden påverkas mindre av interstellärt stoft. Den nya bilden avslöjar otaliga svala stjärnor samt en iögonfallande stav av stjärnor som korsar galaxens mitt. Bilden bär med sig ny information om galaxens historia och utveckling.
eso1024sv — Pressmeddelande (forskning)
Fångad: Exoplanet i rörelse
10 juni 2010: För första gången har astronomer direkt kunnat följa en exoplanets rörelse från den ena sidan av dess värdstjärna till den andra. Planeten har dessutom den minsta omloppsbana av alla exoplaneter som hittills avbildats direkt. Den ligger nästan lika nära sin stjärna som Saturnus är till solen, och forskare tror att den kan ha bildats på ungefär samma sätt som solsystemets jätteplaneter. Då stjärnan är ung bevisar upptäckten att gasjättar kan bildas inuti stoftskivor på bara ett par miljoner år, en med kosmiska mått mätt mycket kort tid.
eso1023sv — Organisationsmeddelande
Nytt nationellt teleskop vid La Silla-observatoriet ska söka efter exoplaneter och kometer
8 juni 2010: Ett nytt robotteleskop har sett sitt första ljus vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile. Teleskopet heter TRAPPIST (TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope) och sysslar endast med att studera planetsystem. Det görs på två sätt: Genom att detektera och karakterisera planeter utanför solsystemet (exoplaneter) och att studera kometer i omloppsbana runt solen. Det 60 centimeter stora teleskopet fjärrstyrs från ett kontrollrum 12 000 kilometer bort i Liège, Belgien.
eso1022sv — Organisationsmeddelande
ESO:s teleskopdesigner Raymond Wilson vinner det prestigefyllda Kavlipriset i astrofysik
4 juni 2010: Raymond Wilson, vars banbrytande forskning inom optik hos ESO har möjliggjort dagens jätteteleskop tack vare så kallad aktiv optik-teknik, har belönats med 2010 årets Kavlipris i astrofysik. Wilson, som är grundare av och den första ledaren för ESO:s grupp för optik- och teleskopforskning, delar miljondollarpriset med två amerikanska forskare, Jerry Nelson och Roger Angel.
eso1021sv — Bildrelease
Ett kosmiskt zoo i Stora magellanska molnet
1 juni 2010: Astronomer som strävar efter att förstå universum vänder ofta sina teleskop mot Stora magellanska molnet, en av vår egen Vintergatas närmaste galaxgrannar. Denna spektakulära nya bild, som är tagen med kameran WFI (Wide Field Imager) vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile, visar upp ett zoo av olika objekt och fenomen i ett område i galaxen. Här framträder allt från jättelika klothopar till resterna efter bländande supernovaexplosioner. Data från denna fascinerande bild kommer att kunna användas inom många olika slags forskningsprojekt som undersöker stjärnornas liv och död och hur galaxer utvecklas.
eso1020sv — Bildrelease
Fri sikt in i en klassisk spiralgalax
19 maj 2010: ESO släpper en vacker bild av den näraliggande galaxen Messier 83 som visar upp galaxen som den ser ut i infrarött ljus. Bilden har tagits med kameran HAWK-I som är monterad på ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) vid Paranalobservatoriet i Chile. Den kraftfulla kameran har lyckats skapa en av de skarpaste och mest detaljerade bilder som någonsin tagits på Messier 83 från jordytan.
eso1019sv — Bildrelease
En klunga och ett hav av galaxer
5 maj 2010: Tusentals avlägsna galaxer har fångats på en ny vidvinkelbild som släpps idag av ESO, och bland dessa tillhör många en tung galaxhop som kallas Abell 315. Även om hopen framträder som mycket tättbefolkad är de galaxer vi ser bara toppen av isberget. Liksom de flesta galaxhopar är Abell 315 helt dominerad av mörk materia. Hopens sammanlagda massa är så pass stor att den avleder ljus från galaxer som lyser bakom den och märkbart förvränger deras former.
eso1018sv — Organisationsmeddelande
Platsen vald för E-ELT:
26 april 2010: Den 26 april 2010 valdes Cerro Armazones som plats för det planerade 42-meters European Extremely Large Telescope (E-ELT). Beslutet fattades av ESO:s råd. Berget Cerro Armazones, 3060 meter över havet, ligger i den centrala delen av Chiles Atacamaöken, 13 mil söder om staden Antofagasta och bara 20 kilometer från Cerro Paranal, berget som är hem till ESO:s VLT (Very Large Teleskop).
eso1017sv — Bildrelease
VISTA fångar den kosmiska kattens hemligheter
21 april 2010: Kattassnebulosan, eller NGC 6334 som den också kallas, är en gigantisk stjärnornas barnkammare där det föds hundratals tunga stjärnor. En magnifik ny bild från ESO, tagen med kartläggningsteleskopet VISTA vid Paranalobservatoriet i Chile, tränger igenom glödande moln av gas och stoft som annars skymmer utsikten. I bilden avslöjas också några av Kattens gömda unga stjärnor.
eso1016sv — Pressmeddelande (forskning)
Planetteorin vänds upp och ner
13 april 2010: Nio nya exoplaneter, upptäckta med passagemetoden, offentliggörs idag vid astronomkonferensen National Astronomy Meeting i Glasgow. När de nya resultaten kombinerades med tidigare observationer av exoplaneter blev astronomerna överraskade. Hos hela sex stycken av sammanlagt 27 planeter som ingår i samma studie går planetens omloppsbana åt motsatt håll till värdstjärnans rotation. Det går tvärt emot det man ser i vårt eget solsystem. Den nya upptäckten blir en oväntad och allvarlig utmaning för nuvarande teorier om hur planeter bildas. Den tyder dessutom på att planetsystem med så kallade ’heta Jupitrar’ sannolikt inte härbärgerar jordliknande planeter.
eso1015sv — Pressmeddelande (forskning)
Tritons sommarhimmel av metan och kolmonoxid
7 april 2010: Enligt den första analysen någonsin av infrarött ljus från Neptunus måne Triton är sommaren i full gång på dess södra halvklot. Ett europeiskt forskarlag har med ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) upptäckt kolmonoxid i Tritons tunna atmosfär. Dessutom har man, för första gången från jordskorpan, lyckats uppmäta metan. Observationerna visade att atmosfären ändras med årstiderna och blir tjockare när den värms upp.
eso1014sv — Bildrelease
Mörker och ljus: en okänd nebulosas dubbla ansikte
31 mars 2010: Idag släpper ESO en bild av den relativt okända nebulosan Gum 19. Sedd i infrarött ljus ser den mörk ut på ena sidan, men ljus ut på den andra. I nebulosans ena halva lyses het vätgas upp av den blåa superjättestjärnan V391 Velorum; i den andra pågår stjärnbildning inuti ett band av dels lysande, dels mörka moln som bildar en rand till vänster om stjärnan i bilden. Många millennier in i framtiden kommer dessa nyfödda stjärnor sannolikt, och tillsammans med V391:s frånfälle som supernova, att förändra Gum 19:s janusansikte för alltid.
eso1013sv — Pressmeddelande (forskning)
Därför missar astronomer 90 procent av de mest avlägsna galaxerna
24 mars 2010: Astronomer har länge vetat att mycket av det ljus som skulle kunna ses från universums mest avlägsna galaxer aldrig når fram till deras teleskop. Nu tack vare extremt djupa observationer med två av de fyra 8,2-meters jätteteleskopen som utgör ESO:s observatorium VLT (Very Large Telescope), samt ett unikt specialgjort filter, har astronomer kunnat fastställa hur pass stort bortfallet är. Det överraskande resultatet är att bland galaxerna vars ljus tar 10 miljarder år att nå oss är det en stor andel som inte alls går att upptäcka. Kartläggningen har också avslöjat några av de ljussvagaste galaxerna som någonsin uppmätts från i denna svunna epok i universums historia.
eso1012sv — Pressmeddelande (forskning)
Teleskopet APEX bakom första närbilden av stjärnfabriker i det avlägsna universum
21 mars 2010: Astronomer har för första gången gjort direkta mätningar av storleken och ljusstyrkan hos områden där nya stjärnor föds i en mycket avlägsen galax. Upptäckten gjordes tack vare en slump med teleskopet APEX. Galaxen ligger så långt bort, och dess ljus har tagit så pass lång tid att nå oss, att vi ser den så som den var för 10 miljarder år sedan. En kosmisk "gravitationslins" förstorar galaxen och ger en närbild som annars skulle ha varit omöjlig att fånga. Lyckträffen avslöjar hektisk och livlig stjärnbildning hos galaxer i det tidiga universum, där stjärnbarnkammare bildas i en takt som är hundra gånger snabbare än i yngre galaxer. Forskningsresultaten publiceras idag i tidskriften Natures online-upplaga.
eso1011sv — Pressmeddelande (forskning)
"Lagom" varm exoplanet uppmätt
17 mars 2010: Genom att kombinera observationer från satelliten CoRoT och ESO:s instrument HARPS har astronomer upptäckt den första ”normala” exoplanet som kan studeras på djupet. Planeten, som har fått beteckningen Corot-9b, passerar regelbundet framför en stjärna som liknar solen och ligger 1500 ljusår från jorden i Ormens stjärnbild.
Visar 21-40 av 50