Persbericht

Deens kroonprinselijk paar brengt bezoek aan ESO-sterrenwacht op Paranal

15 maart 2013

Op 14 maart 2013 bracht Zijne Koninklijke Hoogheid de kroonprins van Denemarken, in gezelschap van zijn vrouw, Hare Koninklijke Hoogheid de kroonprinses, een bezoek aan de ESO-sterrenwacht op Paranal, als onderdeel van een officieel bezoek aan Chili. Ze werden rondgeleid langs ESO's toonaangevende astronomische faciliteiten door ESO's algemeen directeur, Tim de Zeeuw.

Het kroonprinselijk paar van Denemarken bezocht de ESO-sterrenwacht op Paranal tijdens hun officiële bezoek aan Chili. De sterrenwacht ligt 130 kilometer ten zuiden van Antofagasta, in het hart van de Chileense Atacama-woestijn – de droogste woestijn ter wereld. Gelegen op een hoogte van 2635 meter boven de zeespiegel is Paranal de locatie van de Very Large Telescope (VLT), 's werelds meest geavanceerde optische instrument voor sterrenkundig onderzoek.

Bij aankomst werden kroonprins Frederik en kroonprinses Mary verwelkomd door ESO's algemeen directeur, Tim de Zeeuw, die hen liet kennismaken met het allernieuwste ESO-onderzoek. Hunne Koninklijke Hoogheden, vergezeld door de Deense minister van buitenlandse zaken Villy Søvndal en de Deense ambassadeur in Chili Lars Steen Nielsen, maakten vervolgens een rondgang langs de faciliteiten op Paranal, beginnend bij de bekroonde Residencia, waar de stafleden zijn gehuisvest. Vervolgens bezochten zij de telescopen zelf, op de top van Cerro Paranal. Vanaf het platform waar de telescopen zich bevinden, namen zij de beroemde zonsondergang van Paranal in zich op – een bijzondere traditie waarmee ESO-medewerkers hun nachtdienst beginnen.

Tijdens het bezoek zei ZKH de kroonprins: "Het is een genoegen om te mogen spreken vanaf zo'n exclusieve en toonaangevende wetenschappelijke faciliteit. Het werk dat hier wordt gedaan, is werkelijk uitstekend. Als Denen zijn we er trots op aan deze onderneming deel te nemen."

Hieraan voegde de algemeen directeur toe: "We zijn zeer vereerd het kroonprinselijk paar hier op Paranal te mogen ontvangen en hen met ons werk kennis te laten maken. Denemarken is van oudsher een gewaardeerde lidstaat, en ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om de Prins en Prinses namens ESO te bedanken voor de aanhoudende grote Deense steun voor ons programma. Ik ben met name verheugd met het feit dat dit bezoek samenvalt met de volgende stap die Denemarken neemt in de aanloop naar deelname aan het 'European Extremely Large Telescope'-programma."

Het echtpaar bracht de nacht door op Paranal en na het diner gingen zij naar buiten om te genieten van de sterrenhemel boven Paranal door een 50-centimeter telescoop die was klaargezet door ESO's optisch ingenieur Stephane Guisard. Twee Denen – ESO's hoofdadviseur voor internationale betrekkingen, Claus Madsen, en het hoofd onderwijs en publieksvoorlichting, Lars Lindberg Christensen – overhandigden het koninklijk paar ondertekende exemplaren van de twee boeken die zij voor het 50-jarig bestaan van ESO hebben geschreven.

Denemarken was het eerste land dat zich in 1967 aansloot bij de vijf oorspronkelijke lidstaten van ESO (België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Zweden), en heeft sindsdien aan tal van belangrijke ontdekkingen bij ESO bijgedragen (zie Deense betrokkenheid bij ESO).

ESO is de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie in Europa en de meest productieve sterrenwacht ter wereld. Zij wordt ondersteund door vijftien landen: België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. ESO voert een ambitieus programma uit, gericht op het ontwerpen, bouwen en beheren van grote sterrenwachten die astronomen in staat stellen om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen. Ook speelt ESO een leidende rol bij het bevorderen en organiseren van samenwerking op astronomisch gebied. ESO beheert drie waarnemingslocaties van wereldklasse in Chili: La Silla, Paranal en Chajnantor. Op Paranal staan ESO's Very Large Telescope (VLT), de meest geavanceerde optische sterrenwacht ter wereld, en twee surveytelescopen: VISTA werkt in het infrarood en is de grootste surveytelescoop ter wereld en de VLT Survey Telescope is de grootste telescoop die uitsluitend is ontworpen om de hemel in zichtbaar licht in kaart te brengen. ESO is ook de Europese partner van de revolutionaire telescoop ALMA, het grootste astronomische project van dit moment. Daarnaast bereidt ESO momenteel de bouw voor van de 39-meter Europese Extremely Large optical/near-infrared Telescope (E-ELT), die 'het grootste oog op de hemel' ter wereld zal worden.