Persberichten 2009

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso0930nl — Fotopersbericht
Trifids schitterende trio
26 augustus 2009: ESO’s nieuwe opname van de Trifidnevel in volle glorie bewijst waarom deze nevel favoriet is bij zowel amateur- als professionele astronomen. Dit enorme stervormingsgebied, genoemd naar de donkere stofbanden die het gloeiende hart van de nevel in drieën delen, is een zeldzame combinatie van drie soorten nevels, die de kracht van pas gevormde sterren onthullen en meer stervorming aankondigen.
eso0929nl — Fotopersbericht
Een kijkje in een ‘hels’ stervorminggebied
19 augustus 2009: ESO heeft opnamen vrijgegeven van het centrum van een kosmische wolk annex sterrenhoop, RCW 38 genaamd, waarin het wemelt van sterren en planetaire systemen in wording. Jonge sterren bestoken er met krachtige wind en vlammend licht beginnende sterren en planeten, hierbij geholpen door zware sterren die exploderen als supernovae. In sommige gevallen vernietigt deze aanval de materie die uiteindelijk nieuwe zonnestelsels zou kunnen vormen. Wetenschappers denken dat ons zonnestelsel in zo’n omgeving is ontstaan.
eso0928nl — Fotopersbericht
Dubbelster vormt opvallende nevel
5 augustus 2009: ESO heeft een prachtige opname vrijgegeven van een sterrencluster in het sterrenbeeld Carina (de Kiel). Deze opvallende foto toont een bonte verzameling sterren die verschillen in kleur en helderheid, sommige tegen een achtergrond van stof- en gaswolken. Een opvallende ster in het midden, HD 87643, is uitgebreid bestudeerd met verschillende ESO telescopen, onder meer de Very Large Telescope Interferometer (VLTI). De ster is omhuld door een uitgestrekte nevel en blijkt een begeleider te hebben. Interactie in dit dubbelstersysteem is waarschijnlijk de voedingsbron van de opvallende nevel die de ster omhult.
eso0927nl — Onderzoekspersbericht
Scherpste blik op Betelgeuze onthult hoe reuzensterren massa verliezen
29 juli 2009: Twee teams van sterrenkundigen hebben, met behulp van de Europese Very Large Telescope (VLT), de tot nu toe scherpste opnamen van reuzenster Betelgeuze gemaakt. Hierop is te zien dat de ster een gaspluim heeft die bijna net zo groot is als ons zonnestelsel. Ook heeft Betelgeuze een gigantische gasbel aan het oppervlak. Deze ontdekkingen leveren belangrijke aanwijzingen die helpen verklaren hoe zulke superreuzen met enorme snelheid materie uitstoten.
eso0926nl — Fotopersbericht
Een adelaar met kosmische afmetingen
16 juli 2009: ESO heeft een prachtige opname vrijgegeven van het gebied rondom de Adelaarsnevel, een kraamkamer van sterren waar baby sterrenclusters enorme kolommen van stof en gas creëren.
eso0925nl — Fotopersbericht
De Omeganevel in schitterend aquarel
7 juli 2009: Deze ESO opname onthult een schitterend portret van de Omeganevel, een kraamkamer van sterren waar babysterren een gigantisch aquarel vormen van kleurrijk stof en gas.
eso0924nl — Fotopersbericht
APEX telescoop maakt grootste ‘stofkaart’ van Melkwegstelsel
1 juli 2009: Astronomen hebben een unieke kaart gemaakt van de binnenste regionen van de Melkweg, die bezaaid zijn met duizenden verdichtingen van koud kosmisch stof – de geboorteplaatsen van nieuwe sterren. Deze meest gedetailleerde kaart ooit gemaakt van de verdeling van koud stof in het Melkwegstelsel is gemaakt met behulp van waarnemingen met de APEX-telescoop in Chili. De kaart is zeer waardevol voor waarnemingen met de toekomstige ALMA telescoop en de onlangs gelanceerde ESA Herschel ruimtetelescoop.
eso0923 — Onderzoekspersbericht
Milky Way's super-efficient particle accelerators caught in the act
25 juni 2009: Thanks to a unique "ballistic study" that combines data from ESO's Very Large Telescope and NASA's Chandra X-ray Observatory, astronomers have now solved a long-standing mystery of the Milky Way’s particle accelerators. They show in a paper published today on Science Express that cosmic rays from our galaxy are very efficiently accelerated in the remnants of exploded stars.
eso0922 — Organisatiepersbericht
World's fastest and most sensitive astronomical camera
18 juni 2009: The next generation of instruments for ground-based telescopes took a leap forward with the development of a new ultra-fast camera that can take 1500 finely exposed images per second even when observing extremely faint objects. The first 240x240 pixel images with the world's fastest high precision faint light camera were obtained through a collaborative effort between ESO and three French laboratories from the French Centre National de la Recherche Scientifique/Institut National des Sciences de l'Univers (CNRS/INSU). Cameras such as this are key components of the next generation of adaptive optics instruments of Europe's ground-based astronomy flagship facility, the ESO Very Large Telescope (VLT).
eso0921 — Onderzoekspersbericht
Stellar family in crowded, violent neighbourhood proves to be surprisingly normal
4 juni 2009: Using ESO’s Very Large Telescope, astronomers have obtained one of the sharpest views ever of the Arches Cluster — an extraordinary dense cluster of young stars near the supermassive black hole at the heart of the Milky Way. Despite the extreme conditions astronomers were surprised to find the same proportions of low- and high-mass young stars in the cluster as are found in more tranquil locations in our Milky Way.
eso0920 — Organisatiepersbericht
Most Efficient Spectrograph to Shoot the Southern Skies
25 mei 2009: ESO’s Very Large Telescope — Europe’s flagship facility for ground-based astronomy — has been equipped with the first of its second generation instruments: X-shooter. It can record the entire spectrum of a celestial object in one shot — from the ultraviolet to the near-infrared — with high sensitivity. This unique new instrument will be particularly useful for the study of distant exploding objects called gamma-ray bursts.
eso0919 — Onderzoekspersbericht
Giant Galaxy Messier 87 finally sized up
20 mei 2009: Using ESO's Very Large Telescope, astronomers have succeeded in measuring the size of giant galaxy Messier 87 and were surprised to find that its outer parts have been stripped away by still unknown effects. The galaxy also appears to be on a collision course with another giant galaxy in this very dynamic cluster.
eso0918 — Organisatiepersbericht
First two ALMA antennas successfully linked
6 mei 2009: Scientists and engineers working on the world's largest ground-based astronomical project, the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), have achieved another milestone — the successful linking of two ALMA astronomical antennas, synchronised with a precision of one millionth of a millionth of a second — to observe the planet Mars. ALMA is under construction by an international partnership in the Chilean Andes.
eso0917 — Onderzoekspersbericht
The Most Distant Object Yet Discovered in the Universe
28 april 2009: ESO's Very Large Telescope has shown that a faint gamma-ray burst detected last Thursday is the signature of the explosion of the earliest, most distant known object in the Universe (a redshift of 8.2). The explosion apparently took place more than 13 billion years ago, only about 600 million years after the Big Bang.
eso0916 — Onderzoekspersbericht
Solar wind tans young asteroids
22 april 2009: A new study published in Nature this week reveals that asteroid surfaces age and redden much faster than previously thought — in less than a million years, the blink of an eye for an asteroid. This study has finally confirmed that the solar wind is the most likely cause of very rapid space weathering in asteroids. This fundamental result will help astronomers relate the appearance of an asteroid to its actual history and identify any after effects of a catastrophic impact with another asteroid.
eso0915 — Onderzoekspersbericht
Lightest exoplanet yet discovered
21 april 2009: Well-known exoplanet researcher Michel Mayor today announced the discovery of the lightest exoplanet found so far. The planet, “e”, in the famous system Gliese 581, is only about twice the mass of our Earth. The team also refined the orbit of the planet Gliese 581 d, first discovered in 2007, placing it well within the habitable zone, where liquid water oceans could exist. These amazing discoveries are the outcome of more than four years of observations using the most successful low-mass-exoplanet hunter in the world, the HARPS spectrograph attached to the 3.6-metre ESO telescope at La Silla, Chile.
eso0914 — Fotopersbericht
Two Galaxies for a Unique Event
4 april 2009: To celebrate the 100 Hours of Astronomy, ESO is sharing two stunning images of unusual galaxies, both belonging to the Sculptor group of galaxies. The images, obtained at two of ESO’s observatories at La Silla and Paranal in Chile, illustrate the beauty of astronomy.
eso0913 — Organisatiepersbericht
ESO takes the public on an astronomical journey “Around the World in 80 Telescopes”
30 maart 2009: A live 24-hour free public video webcast, “Around the World in 80 Telescopes”, will take place from 3 April 09:00 UT/GMT to 4 April 09:00 UT/GMT, chasing day and night around the globe to let viewers “visit” some of the most advanced astronomical telescopes on and off the planet. The webcast, organised by ESO for the International Year of Astronomy 2009 (IYA2009), is the first time that so many large observatories have been linked together for a public event.
eso0912 — Organisatiepersbericht
ESO’s First Observatory Celebrates 40th Anniversary
24 maart 2009: ESO’s La Silla Observatory, which is celebrating its 40th anniversary, became the largest astronomical observatory of its time. It led Europe to the frontline of astronomical research, and is still one of the most scientifically productive in ground-based astronomy.
eso0911 — Fotopersbericht
A Curious Pair of Galaxies
16 maart 2009: The ESO Very Large Telescope has taken the best image ever of a strange and chaotic duo of interwoven galaxies. The images also contain some surprises — interlopers both far and near.
Resultaat 21 to 40 of 50