ESO:sta

Loading player...

Euroopan eteläinen observatorio ESO (European Southern Observatory) on Euroopan johtava tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen tutkimuskeskus. ESO tarjoaa tähtitieteilijöiden käyttöön huipputasoa olevan tutkimusvälineistön. Sen jäsenmaita ovat Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. Useat muut maat ovat ilmaisseet kiinnostuksensa liittyä järjestöön.

Vuoden 1962 yleissopimuksessa määritetty ESO:n päätehtävä on tarjota tähtitieteilijöiden ja astrofyysikoiden käyttöön huippuluokan tutkimuslaitteet sekä mahdollistaa eturintaman tieteen tekeminen parhaissa olosuhteissa. Jäsenmaiden vuosittainen tuki ESO:lle on noin 130 miljoonaa euroa ja ESO:n palveluksessa toimii noin 680 työntekijää. Rakentamalla ja hallinnoimalla sarjaa maailman tehokkaimpia maanpäällisiä, tähtitieteellisiä teleskooppeja, jotka mahdollistavat merkittävien tieteellisten havaintojen tekemisen, ESO tarjoaa lukuisa mahdollisuuksia teknologiselle tuotteistamiselle ja kaupallistamiselle sekä korkean teknologian urakkasopimuksille. Siten se toimii Eurooppalaisen teollisuuden dramaattisena näyteikkunana.

Siinä missä järjestön tieteellinen, teknillinen ja hallinnollinen keskus sijaitsee Münchenin lähellä Garchingissa, ESO:lla on keskus myös Santiagossa Chilessä sekä teleskooppeja kolmessa ainutlaatuisessa paikassa Chilessä: La Sillalla, Paranalilla ja Chajnantorissa.

ESO suunnittelee 39-metrin kokoluokkaan kuuluvaa optisen ja infrapunavalon alueilla toimivaa E-ELT -teleskooppia (European Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

"ESOssa kansainvälinen yhteistyö on lähes ainutlaatuisella tasolla, ja ne jotka osaavat asian parhaiten tekevät sen, riippumatta mistä maasta tai organisaatiosta he ovat. Tämä huippuosaamisen henki on esimerkkinä koko Euroopalle."

Maria van der Hoeven, opetus-, kulttuuri- ja tiedeministeri, Alankomaat