Pressemeddelelse

ESO fejrer sit 50 års jubilæum

Konkurrencevinder observerer stjernetågen Thors Hjelm med VLT under direkte webcast

5. oktober 2012

I dag, den 5. oktober 2012, fejrer det Europæiske Syd Observatorium (ESO), at det er 50 år siden at den stiftende konvention blev underskrevet. I løbet af det seneste halve århundrede er ESO blevet til verdens mest produktive jordbaserede astronomiske observatorium. Her til morgen blev der for første gang nogensinde lavet observationer med ESOs Very Large Telescope af et objekt, der var udvalgt af offentligheden. Vinderen af en jubilæums-konkurrence rettede VLT mod den spektakulære stjernetåge Thors Hjelm og observationerne blev sendt live over internettet. For at markere dagen organiserer ESO og dets partnere mange andre aktiviteter i de 15 ESO-medlemslande.

Underskrivelsen af ESO-konventionen den 5. oktober 1962 og grundlæggelsen af ESO var kulminationen af en drøm hos ledende astronomer fra fem europæiske lande – Belgien, Frankrig, Holland, Sverige og Tyskland. De havde besluttet at slå kræfterne sammen med det primære mål at bygge et stort teleskop, der ville give dem adgang til den storslåede og righoldige sydlige stjernehimmel.

”Halvtreds år senere er de fem stifteres oprindelige håb ikke alene blevet til virkelighed, men er i høj grad blevet overgået,” siger Tim de Zeeuw, ESOs generaldirektør. ”ESO har fuldt ud taget udfordringen op med at designe, bygge og drive de kraftigste jordbaserede observationsfaciliteter på vores planet.”

Ved at drive tre unikke verdensklasse-observatorier i Chile – La Silla, Paranal og Chajnantor – har ESO indtaget en førerposition i det astronomiske forskningsmiljø [1].

På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium i synligt lys og som, fra det så det første lys i 1998, har været en drivende kraft i en ny tidsalder af opdagelser. På Chajnantor-højsletten i det nordlige Chile er ESO og dets partnere [2] ved at bygge et revolutionerende astronomisk teleskop – ALMA, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array [3], der vil bidrage til at afsløre det kolde univers’ mysterier.

ESOs oprindelige observatorium på La Silla er stadig meget produktivt og fremme ved den astronomiske forsknings frontlinie. Navnlig HARPS-instrumentet på 3,6 meter teleskopet, der er verdens mest succesfulde maskine til exoplanet-jagt.

ESOs næste enorme teleskop er kun nogle få år ude i fremtiden. Det 39 meter store European Extremely Large Telescope (E-ELT) bliver ”verdens største øje mod himlen”. Med de første observationer planlagt til begyndelsen af det næste årti vil E-ELT tage fat på de største videnskabelige udfordringer i vor tid og kan revolutionere vores opfattelse af universet, i lige så høj grad som Galileis kikkert gjorde for mere end 400 år siden.

For at fejre 50 års jubilæet organiserer ESO og dets partnere mange arrangementer og offentlige initiativer i løbet af 2012 [4]. En række særlige koordinerede offentlige arrangementer finder sted i dag i de 15 medlemslande, samt et væld af ”Awesome Universe”-udstillinger.

Som en del af jubilæet blev VLT i morges, for første gang nogensinde, rettet mod et objekt på himlen, som var valgt af offentligheden – stjernetågen Thors Hjelm [5] (link til billedet). Denne tåge blev valgt i den nylige konkurrence Vælg hvad VLT skal observere (ann12060). Observationerne blev udført af Brigitte Bailleul – vinderen af konkurrencen Tweet dig vej til VLT! – og blev sendt live over internettet fra Paranal-observatoriet. Dette billede, der er taget under de fantastiske forhold, som kendetegner Paranal, er det mest detaljerede, der nogensinde er taget af dette slående objekt.

”Med VLT, ALMA og det kommende E-ELT, bevæger ESO sig ind i en ny æra, som selv ikke de første store drømme hos ESOs stiftere kunne have forudset. Til alle jer, der har gjort det muligt, siger jeg på ESOs vegne tak!” slutter Tim de Zeeuw.

[1] Oplysninger om publikationsstatistikker på forskellige observatorier kan ses her.

[2] ALMA-projektet er et partnerskab mellem Europa, Nordamerika og Østasien i samarbejde med Chile.

[3] ALMA vil blive et enkelt teleskop bestående af 66 højpræcisions-antenner. ALMAs konstruktion vil være afsluttet i 2013, men de første videnskabelige observationer med en del af antennerne begyndte i 2011 (eso1137).

[4] En dokumentarfilm er offentliggjort for at fejre jubilæet sammen med en overdådigt illustreret bog. Filmen er også blevet udgivet som episoder i ESOs populære ESOcast-serie af video-podcasts. Desuden vil en ny og meget detaljeret bog blive offentliggjort, der fortæller historien om ESOs triumfer og udfordringer.

[5] Stjernetågen Thors Hjelm, også kendt som NGC 2359, er en stjernefødeklinik i stjernebilledet Canis Major (Store Hund). Den hjelmformede tåge er omkring 15.000 lysår væk fra Jorden og er over 30 lysår bred. Hjelmen er en kosmisk boble, der skabes af vinden fra den klare tunge stjerne tæt på boblens centrum, som blæser gennem den omgivende molekylesky. Den glødende gas er varmet op af energirig stråling fra den centrale stjerne. Der ses også mange forskellige farver, der stammer fra forskellige grundstoffer i gassen, samt mange støvskyer.

I år 2012 er der 50-års jubilæum for grundlæggelsen af det Europæiske Syd Observatorium (ESO). ESO er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 15 medlemslande: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. ESOs aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser inden for astronomi. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys samt to kortlægningsteleskoper. VISTA arbejder i infrarødt lys og er verdens største kortlægningsteleskop, mens VLT Survey Telescope (VST) er det største teleskop, der udelukkende er bygget til at kortlægge himlen i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 40 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.