Pečení mladých hvězd v mlhovině Kreveta

18. září 2013

Změť zářících oblaků plynu na tomto snímku je hvězdná porodnice IC 4628 známá rovněž jako mlhovina Kreveta. Snímek byl pořízen pomocí dalekohledu VST (VLT Survey Telescope) na observatoři ESO/Paranal v Chile. Docela dobře by se mohlo jednat o nejostřejší záběr tohoto objektu, jaký byl dosud pořízen. Zachycuje shluky mladých horkých hvězd roztroušené mezi oblaky mlhovin.

Objekt se nachází asi 6 000 světelných let od Země a na obloze byste jej našli v souhvězdí Štíra. Mlhovina nese formální označení IC 4628 a jedná se o mohutnou oblast vyplněnou zářícím plynem a temnými shluky prachu. V oblacích plynu probíhá hvězdotvorba, při které se vytvářejí velmi jasné mladé horké hvězdy. Ve viditelném světle mají tyto hvězdy modro-bílou barvu, vyzařují však také v jiných částech spektra, především v ultrafialové oblasti [1].

A právě ultrafialové záření nutí oblaky plynu svítit; atomy vodíku zbavuje elektronů, které následně rekombinují a uvolňují energii v podobě světla. Každý prvek vyzařuje při tomto procesu světlo charakteristické vlnové délky – barvy. Typickou barvou vodíku je červená. Mlhovina IC 4628 je příkladem objektu označovaného jako HII oblast (HII region) [2].

Mlhovina Kreveta má v průměru asi 250 světelných let a pokrývá oblast oblohy čtyřikrát větší než Měsíc v úplňku. Přes tuto rozlohu však byla pozorovateli často přehlížena především kvůli nízké jasnosti. Vyzařuje totiž primárně na vlnových délkách, které lidské oko nevnímá. Mlhovina nese také označení Gum 56, odvozené z katalogu HII oblastí, který v roce 1955 sestavil australský astronom Colin Gum.

V posledních několika milionech roků se v této oblasti zformovalo mnoho nových hvězd, ležících samostatně i ve hvězdokupách. Přes větší část uvedeného snímku se rozkládá značně rozptýlená hvězdokupa Collinder 316. Tato kupa je však součástí mnohem většího seskupení velmi horkých a zářivých hvězd. Patrná je rovněž řada temných struktur a dutin, ze kterých byla intenzivním hvězdným větrem nedalekých stálic vyfoukána mezihvězdná hmota.

Snímek byl pořízen pomocí dalekohledu VST (VLT Survey Telescope) na observatoři ESO/Paranal v Chile. VST je největší teleskop světa navržený pro přehlídky oblohy ve viditelném světle. Jedná se o unikátní přístroj s primárním zrcadlem o průměru 2,6 m, který byl postaven na míru kameře OmegaCAM. Ta je vybavena 32 CCD detektory, které společně poskytují snímky s 268 megapixely. Tento nový snímek má na šířku 20 000 pixelů a byl vytvořen jako mozaika z dvojice původních snímků. Jedná se o jeden z největších samostatných snímků, jaké ESO dosud zveřejnila.

Snímek vznikl v rámci detailní veřejné přehlídky velké části Mléčné dráhy, která nese název VPHAS+ a která využívá možnosti dalekohledu VST ke hledání nových objektů – mladých hvězd nebo planetárních mlhovin. Přehlídka rovněž poskytne dosud nejlepší snímky mnoha rozsáhlých zářících oblastí hvězdotvorby, jako je například mlhovina na tomto snímku.

Velmi detailní snímek získaný pomocí dalekohledu VST byl dále vylepšen, aby poskytoval lepší informaci o barvě. Byly do něj vloženy záběry získané přes jiné filtry. Snímky pořídil Martin Pugh, zkušený australský amatérský astronom, který používá dalekohledy o průměru 32 cm a 13 cm [3].

Tato zpráva představuje významný milník. Jedná o tiskovou zprávu číslo 1000, kterou ESO zveřejnila. První tisková zpráva byla uveřejněna v konci roku 1985 a týkala se snímku Halleyovy komety. Všechny zveřejněné zprávy jsou dnes dostupné na internetu.

[1] Jedná se o stejný typ záření, které způsobuje spálení nechráněné pokožky při dlouhodobém vystavení slunečnímu světlu. Zemská atmosféra však život na povrchu chrání před větším množstvím UV záření a propouští pouze vlnové délky v rozmezí 300 až 400 nanometrů, které způsobují opálení nebo popálení kůže. Část ultrafialového záření emitovaného horkými hvězdami v HII oblastech má však mnohem kratší vlnové délky (kratší než 91,2 nm), které mohou ionizovat přítomný vodík.

[2] Termín HII oblast astronomové používají pro ionizovaný vodík a HI oblast pro atomární vodík. Vodíkový atom je složen z jednoho protonu a na něj vázaného jednoho elektronu. V ionizovaném plynu jsou atomy rozděleny na volně se pohybující elektrony a kladné ionty – v tomto případě se jedná o samostatné protony.

[3] Podrobnější informace o pozorování, která provedl Martin Pugh, můžete najít na jeho stránkách.

Toto je překlad tiskové zprávy ESO eso1340. ESON -- ESON (ESO Science Outreach Network) je skupina spolupracovníku z jednotlivých členských zemí ESO, jejichž úkolem je sloužit jako kontaktní osoby pro lokální média.

Jméno:IC 4628