Pressmeddelande

En örn i kosmisk storlek

16 juli 2009

Nu har ESO släppt en ny och häpnadsväckande bild av himlen runt Örnnebulosan, en stjärnornas barnkammare där nyfödda stjärnhopar skulpterar monsterliknande kolumner av stoft och gas.

7000 ljusår bort i riktning mot Ormens stjärnbild ligger den sprakande stjärnbarnkammaren Örnnebulosan. Där, i moln av gas och stoft, håller unga stjärnor på att bildas samtidigt som en stjärnhop av tunga, heta stjärnor, NGC 6611, nyligen har fötts. Ett starkt sken och kraftfulla vindar från dessa tunga nykomlingar håller på att forma ljusårslånga pelare, som syns i bilden i silhuett mot nebulosans ljusa fond. Nebulosan själv påminner något om en örn, med pelarna i mitten som dess klor.

Stjärnhopen upptäcktes 1745–46 av den schweiziske astronomen Jean Philippe Loys de Chéseaux. Tjugo år senare återupptäcktes den av den franske kometjägaren Charles Messier. Han gav den nummer 16 i sin berömda katalog och anmärkte att stjärnorna omgavs av en svagt glöd. Örnnebulosan fick ikonstatus 1995 då dess centrala pelare avbildades i en berömd bild som togs med NASA/ESA:s rymdteleskop Hubble. 2001 fångade ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) ännu en dramatisk bild av nebulosan, denna gång i infrarött ljus (ESO:s pressfoto 37/01), som låter astronomer tränga igenom de skylande stoftlagren och få en skymt av de stjärnor som håller på att bildas i pelarnas inre.

Den nysläppta bilden, som registrerats av WFI-kameran på det 2,2 meters MPG/ESO-teleskop vid La Silla i Chile, täcker ett område på himlen stort som fullmånen. Synfältet är 15 gånger större än VLT:s tidigare bild, och 200 gånger bredare än Hubbles välkända bild i synligt ljus. Nu träder pelarnas hela omgivning fram i utsökt detalj.

”Skapelsens pelare” ligger i mitten av bilden, med de unga stjärnorna i NGC 6611 i en klunga ovan till höger. ”Tornet” – ännu en pelare som Hubble fångat – ligger mot mitten till vänster på bilden.

Fingerliknande former pekar, likt stalagmiter i en grotta, ut från den jättelika väggen av kall gas och stoft. Inuti pelarna är gasen tillräckligt tät för att kollapsa under sin egen vikt och bilda unga stjärnor. Dessa ljusårslånga kolumner av gas och stoft formas, belysas och förstörs på en och samma gång av det intensiva skenet från tunga stjärnor i NGC 6611, stjärnhopen intill. Inom ett par miljoner år – bara ett ögonblick för universum – är de borta för alltid.

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta mellanstatliga organisation för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 14 länder: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av kraftfulla markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra viktiga vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal driver ESO Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och VISTA, det största kartläggningsteleskopet. ESO är den europeiska partnern i ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och det största astronomiska projekt som finns. ESO planerar för närvarande ett 42-meters europeiskt extremt stort teleskop för synligt och infrarött ljus, E-ELT, som kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.