Ogłoszenie

Udostępniono przeprocesowane na nowo dane z ALMA dotyczące Wenus

17 listopada 2020

Nowa, lepiej przeprocesowania wersja danych dotyczących planety Wenus, zebranych przez Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) in Chile, została upubliczniona poprzez archiwum naukowe ALMA

Obserwacje naszej siostrzanej planet przy pomocy sieci ALMA, w której ESO jest partnerem, zostały przeprowadzone na zlecenie zespołu astronomów, którym kieruje Jane Greaves z Cardiff University w Wielkiej Brytanii. Naukowcy użyli danych z ALMA do potwierdzenia czy rzadka molekuła fosforowodoru (fosfiny) występuje w chmurach Wenus, po dostrzeżeniu oznak istnienia tego związku w obserwacjach z James Clerk Maxwell Telescope (JCMT), którym zarządza East Asian Observatory na Hawajach.

Wyniki przyciągnęły międzynarodową uwagę, z powodu znaczenia fosforodoworu jako potencjalnej biosygnatury. Spowodowało to także zdrową naukową dyskusję, z zespołami naukowymi na całym świecie analizującymi uzyskane rezultaty i związane z nimi dane.

W efekcie tych analiz pracownicy ALMA zidentyfikowali problem w danych z radioteleskopu: fałszywą „zmarszczkę” w obserwacjach Wenus, która mogła mieć wpływ na detekcję fosforowodoru. Wykrywanie słabych sygnałów od bardzo jasnych obiektów Układu Słonecznego, takich jak Wenus, jest wyjątkowo trudne, ponieważ wymagania co do tego, jak musi być skonfigurowana ALMA dla tego typu obserwacji, są bardzo ścisłe. Dodatkowo pracownicy ALMA wykryli niewielkie usterki w oprogramowaniu, które w połączeniu ze specyficzną konfiguracją w obserwacjach Wenus spowodowały „zmarszczki” pojawiające się w danych.

Zgodnie ze standardową procedurą, gdy potencjalny problem został zidentyfikowany, pracownicy w European ALMA Regional Centre, umiejscowionym w ESO, usunęli dane ALMA z archiwum naukowego, aby naprawić usterkę. Ponownie skalibrowana, bardziej precyzyjna wersja danych została teraz umieszczona w archiwum ALMA, gdzie jest dostępna dla społeczności astronomicznej.

Greaves i jej zespół użyli nowo skalibrowanych danych nowym badaniu (które jeszcze nie zostało zrecenzowane) wenusjańskiej atmosfery. Inne grupy zainteresowane badaniami Wenus mogą teraz używać lepiej przeprocesowanej wersji danych, aby ocenić wiarygodność detekcji fosforowodoru, co pomoże nam w procesie poszerzania wiedzy o siostrzanej planecie.

Projekt ALMA stanowi partnerstwo pomiędzy ESO (reprezentującym kraje członkowskie), NSF (USA) i NINS (Japonia), razem z NRC (Kanada), MOST i ASIAA (Tajwan) oraz KASI (Korea Południowa), we współpracy z Chile. Joint ALMA Observatory jest zarządzane przez ESO, AUI/NRAO i NAOJ.