Pressemeddelelse

Så er der grønt lys for bygningen af E-ELT

4. december 2014

ESOs Council, som er organisationenes øverste myndighed [1] har givet grønt lys for bygningen af det nye store europæiske teleskop E-ELT (European Extremely Large Telescope). Det skete ved et møde for nyligt, og godkendelsen omfatter to faser i byggeriet. Til første fase kan der bruges omkring een milliard euro til dækning af byggeomkostningerne til et fuldt fungerende teleskop med tilhørende sæt af nyskabende instrumenter. Teleskopets ibrugtagning; "first light" er sat til om ti år.

Med det nye teleskop vil der kunne skabes nye videnskabelige opdagelser indenfor områderne exoplaneter, stjernesammensætningen i nære galakser og de fjernere dele af Universet. Kontrakterne for kuppel og hovedstrukturen er de største ESO-kontrakter nogensinde, og de bliver indgået i løbet af det næste år.

E-ELT er et teleskop, som kan indfange både synligt lys og infrarødt lys. Det får en åbning på 39 meter, og det bliver bygget på bjerget Cerro Armazones i Atacamaørkenen i Chile, 20 kilometer fra det andet store ESO teleskop VLT på Cerro Paranal. Det bliver verdens største "øje mod himlen".

ESOs generaldirektør Tim de Zeeuw siger: "Vedtagelsen i Council betyder, at teleskopet nu kan bygges, og at store dele af det industrielle byggearbejde til E-ELT er finansieret. Dermed kan projektet fortsætte efter planen. I Chile er der allerede foretaget en del forberedende arbejder på toppen af Armazones, og de næste par år bliver meget spændende".

I juni 2012 godkendte ESOs Council bygningen af E-ELT på betingelse af, at kontrakter på mere end 2 millioner euro kun kunne aftales når teleskopets fulde udgiftsbudget (1.083 millioner euro) var sikret 90%. Der blev gjort en undtagelse med hensyn til arbejde med fundamentet på bjerget, så dette arbejde startede med første spadestik i juni 2014, og det forløber efter planen.

10% af projektomkostningerne er i øjeblikket overført til fase to. Nu, da Polen er kommet med i ESO har deltagerlandene garanteret mere end de nødvendige 90% til fase ets gennemførelse. Det nye medlem, Brazilen forventes at kunne garantere sit nationale bidrag i løbet af få år.

Det er besluttet af ESOs Council at fase et af bygningen af 39 m teleskopet kan fortsætte. Det er sket for ikke at forsinke projektet. Den opnåede finansiering omfatter kontrakterne til teleskopets kuppel og hovedstruktur. De bliver indgået sent i 2015. Det bliver de hidtil største ESO-kontrakter, og de vil sikre at der bliver bygget et fuldt funktionsdygtigt teleskop.

De dele af projektet, som endnu ikke er finansierede omfatter dele af den adaptive optik, noget af instrumenteringen, de inderste fem ringe af delspejle i teleskopets hovedspejl (som består af i alt 210 delspejle) samt et antal reserve delspejle, som er nødvendige for at sikre en mere effektiv drift at teleskopet i fremtiden. Når der bliver tilvejebragt flere midler til projektet, bliver disse dele sat i arbejde. Uden dem vil telskopet stadig kunne fungere og bidrage med helt nye videnskabelige gennembrud, og det forventes, at blandt andet bidragene fra det nye ESOmedlem Brazilien vil være en stor hjælp til den endelige færdiggørelse af E-ELT.

Der er flere baggrundsoplysninger i denne FAQ og i disse artikler i tidsskriftet Messenger.

"De midler, som nu er sikrede, giver os mulighed for at bygge et fuldt fungerende E-ELT, som bliver det kraftigste af alle de meget store teleskoper, som for tiden er under planlægning. Vi får mulighed for at samle mere lys ind, og vi får de bedst mulige instrumenter. Med det nye teleskop vil vi blandt andet kunne vurdere forholdene på jordlignende exoplaneter, vi vil bedre kunne se enkeltstjerner i de nærmeste galakser, og vi kan studere de fjernere dele af Universet i endnu bedre detaljer," slutter Tim de Zeeuw.

[1]Beslutningen krævede ti jastemmer (af fjorten). Der blev afgivet elleve jastemmer. Desuden er tre stemmer ad referendum, det vil sige, at de skal betragtes som foreløbigt positive, og at de afhænger af en bekræftelse fra regeringerne i de tre pågældende medlemsstater. Når stemmerne er endeligt bekræftede, er Councils beslutning altså enstemmig.

ESO er den fremmeste fællesnationale astronomiorganisation i Europa, og verdens langt mest produktive jordbaserede astronomiske observatorium. 15 lande er med i ESO: Belgien, Brazilien, Danmark, Finland, Frankrig, Italien, Nederlandene, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. ESO har et ambitiøst program, som gør det muligt for astronomer at gøre vigtige videnskabelige opdagelser. Programmet har focus på design, konstruktion og drift af stærke jordbaserede observatorier. Desuden har ESO en ledende rolle i formidling og organisering af samarbejde omkring astronomisk forskning. ESO driver tre enestående observatorier i verdensklasse i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO VLT, Very Large Telescope, som er verdens mest avancerede observatorium for synligt lys, samt to oversigtsteleskoper. VISTA, som observerer i infrarødt, er verdens største oversigtsteleskop, og VLT Survey Teleskopet er det største teleskop bygget til at overvåge himlen i synligt lys. ESO er Europas partner i ALMA, som er det største eksisterende astronomiprojekt. For tiden planlægges E-ELT, et 39 m optisk og nærinfrarødt teleskop, som bliver "verdens største himmeløje".