Pressmeddelande

Ny bild med 1,5 miljarder pixlar visar Lambda Centaurinebulosan i oöverträffad detaljrikedom

21 december 2023, Skurup

Europeiska sydobservatoriet (ESO) önskar en god helg med en bild av Lambda Centaurinebulosan, på engelska “Running Chicken Nebula”. Detta stjärnbildningsområde avslöjas i spektakulär detaljrikedom i en ny bild med 1,5 miljarder pixlar som fångats med VLT Survey Telescope (VST) vid ESO:s Paranalobservatorium i Chile.

Denna enorma födelseplats för stjärnor är belägen i stjärnbilden Kentauren på ungefär 6 500 ljusårs avstånd. Unga stjärnor i denna nebulosa sänder ut energirik strålning som får den omgivande vätgasen att glöda i rosa nyanser.

Lambda Centaurinebulosan består av flera områden som alla kan ses på den enorma bilden, som täcker ett område lika stort som 25 fullmånar (motsvarande 270 ljusår på nebulosans avstånd). Den ljusaste regionen i nebulosan är IC 2948, där vissa personer ser ett kycklinghuvud och andra ser en kycklingstjärt. De pastellfärgade stråken är tunna slöjor av stoft och gas. Mot mitten av bilden ses en ljus, vertikal struktur, IC 2944. Den ljusaste stjärnan i bilden är Lambda Centauri, en stjärna som kan ses för blotta ögat som ligger betydligt närmare än nebulosan.

Många av de unga stjärnorna i IC 2948 och IC 2944 strålar ut stora mängder energi som får nebulosan att lysa. Vissa regioner i nebulosan, så kallade Bok-globuler, kan stå emot bombardemanget av ultraviolett strålning. Om man zoomar in i nebulosan kan de ses som små mörka fickor av tät gas och stoft, utspridda över den ljusa gasen.

Uppe till höger i bilden ses nebulosorna Gum 39 och Gum 40, och nere till höger Gum 41. Utöver nebulosor finns här oräkneliga orangea, vita och blå stjärnor som fyrverkerier på himlen. På bilden finns fler objekt att upptäcka än vad som kan beskrivas – zooma in och svep över bilden för att ta in allt!

Bilden är en stor mosaik som har sammanställts av hundratals enskilda bilder som noggrant har passats ihop. De individuella bilderna togs genom filter som släpper igenom ljus av olika våglängder och som har kombinerats för att skapa den färgbild som ses här. Observationerna gjordes med vidvinkelkameran OmegaCAMVST, ett teleskop som ägs av det Nationella institutet för astrofysik (INAF) i Italien och som huserar på ESO:s Paranalobservatorium i Chiles Atacamaöken. Detta teleskop är idealiskt för att kartlägga den södra himlen i synligt ljus. Den data som bygger upp bilden togs som en del av projektet VST Photometric Hα Survey of the Southern Galactic Plane and Bulge (VPHAS+), vars mål är att få bättre kunskap om stjärnornas livscykler.

Europeiska sydobservatoriet (ESO) möjliggör för astronomer världen över att utforska universums mysterier. Vi designar, konstruerar och driver markbaserade observatorier av yppersta världsklass – som astronomer använder för att besvara spännande och utmanande frågor och för att sprida astronomisk kunskap – och driver internationella samarbeten inom astronomin. ESO startade som en mellanstatlig organisation 1962 och har i dag 16 medlemsländer (Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike), tillsammans med Chile som värdland och Australien som en strategisk partner. ESO:s högkvarter och besökscenter med planetarium, ESO Supernova, ligger nära München i Tyskland, medan teleskopen är placerade i Atacamaöknen i Chile, en unik plats för astronomiska observationer. ESO driver tre observatorier i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope och Very Large Telescope Interferometer, liksom kartläggningsteleskop som VISTA. Vid Paranal kommer även ESO att placera och driva Cherenkov Telescope Array South, världens största och känsligaste gammastrålningsteleskop. Tillsammans med internationella partners driver ESO de två anläggningarna APEX och ALMA på Chajnantorplatån som observerar himlen i millimeter- och submillimetervåglängder. Vid Cerro Armazones, nära Paranal, bygger vi för närvarande ESO:s Extremely Large Telescope, ”världens största öga mot himlen”. Från kontoret i Santiago, Chile, stödjer vi verksamheten i landet och samverkar med det chilenska samhället och våra samarbetspartners.