Komunikat prasowy

Model zwierciadła największego teleskopu na świecie w pełnej skali zbudowany w trakcie Dni Otwartych ESO

17 października 2011

W sobotę 15 października Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) otworzyło dla wszystkich drzwi swojej siedziby w Garching koło Monachium w Niemczech. Tysiące odwiedzających miało szansę zbudowania w skali 1:1 makiety największego planowanego teleskopu na świecie – Ogromnie Wielkiego Teleskopu Europejskiego (E-ELT) – i poznać wiele innych aspektów pracy ESO.

Około 3100 osób odwiedziło siedzibę ESO w sobotę. Odwiedzający byli ciekawi informacji na temat światowej klasy urządzeń ESO, znajdujących się w czołówce badań naukowych. Uczestnicy Dnia Otwartego ESO 2011 mogli wybierać spośród szeroko przygotowanej oferty. Głównym punktem było budowanie modelu lustra Ogromnie Wielkiego Teleskopu Europejskiego (E-ELT), co dało uczestnikom unikalną szansę doświadczenia prawdziwej skali największego oka świata na niebo. Entuzjastycznie nastawieni goście czekali w kolejce na ustawienie w odpowiednim miejscu 798 kartonowych sześciokątów, z których każdy mierzył 1,4 metra. Używając palików i wzoru lustra na ziemi, uczestnicy umieścili sześciokąty, powoli formując gigantyczne zwierciadło. W międzyczasie cała akcja była filmowana z dachy budynku ESO. Po skończeniu, pełnoskalowy model mierzył 39,3 metra średnicy i zajmował obszar prawie 1000 metrów kwadratowych obok siedziby ESO.

W sali audytorium ESO odbywały się prelekcje na temat aktualnie gorących tematów w astronomii. W audytorium odbyła się też telekonferencja z Obserwatorium Paranal w Chile, podczas której można było porozmawiać na żywo z astronomami ESO pracującymi na drugim kontynencie. Dzieci i ich rodzice mogli cieszyć się swoimi zdjęciami wykonanymi w podczerwieni oraz patrzeć na Słońce za pomocą teleskopów. Wśród różnych ciekawych zabaw, odwiedzający mogli napisać do swoich przyjaciół kartki pocztowe z krańców Wszechświata – które zostaną wysłane przez ESO. Można było także podróżować wśród gwiazd w planetarium Skyskan i za pomocą programu Stellarium.

Trzy wystawy były dedykowane obserwatorium ESO: Bardzo Dużemu Teleskopowi (VLT), sieci Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) oraz Ogromnie Wielkiemu Teleskopowi Europejskiemu (E-ELT). Odwiedzający mogli zobaczyć prototypowe komponenty E-ELT, w tym wielkie, deformowalne zwierciadło. Można było też kontrolować rzeczywistym segmentem lustra głównego E-ELT. Dostępna była również wirtualna wycieczka po E-ELT i możliwość sterowania gigantycznym wirtualnym transporterem anten ALMA.

Dla odświeżenia Grupa Dobroczynna ESO, we współpracy z pracownikami ESO, przygotowała potrawy z międzynarodowej kuchni. Pieniądze pozyskane ze sprzedaży różnych dań zostaną przekazane na pomoc dzieciom w Chile.

Wydarzenie było częścią Dnia Otwartego 2011 zorganizowanego przez wiele instytutów w kampusie badawczym w Garching. Więcej informacji na temat wydarzeń w kampusie można znaleźć tutaj.

ESO, Europejskie Obserwatorium Południowe, jest wiodącą międzyrządową organizacją astronomiczną w Europie i najbardziej produktywnym obserwatorium astronomicznym na świecie. Jest wspierane przez 15 krajów: Austria, Belgia, Brazylia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania oraz Włochy. ESO prowadzi ambitne programy dotyczące projektowania, konstrukcji i użytkowania silnych naziemnych instrumentów obserwacyjnych, pozwalając astronomom na dokonywanie znaczących odkryć naukowych. ESO odgrywa wiodącą rolę w promowaniu i organizowaniu współpracy w badaniach astronomicznych. ESO zarządza trzema unikalnymi, światowej klasy obserwatoriami w Chile: La Silla, Paranal i Chajnantor. W Paranal ESO posiada Bardzo Duży Teleskop (Very Large Telescope), najbardziej zaawansowane na świecie astronomiczne obserwatorium w świetle widzialnym oraz dwa teleskopy do przeglądów. VISTA pracuje w podczerwieni i jest największym na świecie instrumentem do przeglądów nieba, natomiast VLT Survey Telescope to największy teleskop dedykowany przeglądom nieba wyłącznie w zakresie widzialnym. ESO jest europejskim partnerem dla rewolucyjnego teleskopu ALMA, największego istniejącego projektu astronomicznego. ESO planuje obecnie 40-metrowej klasy Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski (European Extremely Large optical/near-infrared Telescope - E-ELT), który stanie się “największym okiem świata na niebo”.