Pressemeddelelse

Gratis Open Source materialer fra ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre

Der er masser af gratis materiale for astronomiformidlere at hente fra Verdens første open-source planetarium

11. januar 2019

Siden åbningen i april 2018 har ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre delt Universets forunderlige verden med mere end 55 000 gæster, og publikum fra hele kloden har været begejstrede. Nu er hele ESO Supernovas store bibliotek med højopløsningsbilleder, flotte videoer, informationstekster og planetarium ressourcer, samt en digital version af stedets frontlinieudstilling om astronomi lagt ud til fri afbenyttelse online.

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre er Verdens første open-source planetarium, og en del af missionen er at udvikle og dele visuelt materiale, tekster og andet spændende med både offentligheden og personer, som arbejder med astronomiformidling. Nu, hvor ESO Supernova er is åben for offentligheden, er indholdet af den store udstilling, en række fængende planetarium shows og meget mere formidlingsmateriale af høj kvalitet tilgængeligt online til brug under en Creative Commons 4.0 license. Noget helt særligt i mængden af tilgængeligt materiale er indholdet i ESO Supernovas permanente udstilling i selve planetariebygningen i Garching. Temaet er Det Levende Univers , og det dækker over emnet liv i Universet i den bredeste forstand. Den besøgende bliver koblet på astronomiske emner via en focusering på forbindelsen imellem mennesket og Universet, og på, hvordan vi observerer Universet - naturligvis med særlig vægt på ESOs aktiviteter. Tekster og billeder fra vægpanelerne, storformat postere på vægge og gulve og touch-skærme udgør udstillingens 2200 kvadratmeter, og alt er frit tilgængeligt (se oversigten herunder).

Panelerne, som er designet og produceret af firmaet design und mehr, kan ses enten på websiden som HTML-indhold, som PDF-filer, eller endda som InDesign filer, så de kan tilpasses til ethvert formål. De giver svar på forskellige astronomiske spørgsmål på tre forskellige niveauer: meget kortfattet som infotainment, noget dybere til uddannelsesbrug, og mere let til børn. Hvert af panelerne indeholder imponerende billeder i høj opløsning og letforståelig grafik.

Ud over panelerne indeholder det nye online arkiv også mere end 100 kiosk applicationer, som giver interaktive og ikke-interaktive adgange i dybden til forskellige astronomiske emner. Ligesom panelerne er disse apps alle tosprogede (tysk og engelsk). De forskellige apps vil regelmæssigt blive opdaterede med nyt indhold og informationer fra den seneste astronomiske forskning. Alle applikationerne fungerer på enhver internettilkoblet computer, som kan afvikle en fuldskærms Chrome-browser, men de er optimerede til skærme i format 16:9 (med 1920 x 1080 pixels)[1].

Både almindeligt astronomiinteresserede og professionelle med arbejde i science centre kan også gennemsøge den store database med højopløsnings- og højkvalitets- astronomiske billeder og videoer som ESO Supernova har opbygget. I arkiverne er der imponerende astronomiske billeder indsamlet med teleskoper over hele Verden, der er videoklip til undervisningsbrug, letforståelige grafikker som forklarer astronomiske emner, illustrationer fra dygtige tegnere og betagende kig på nattehimlen.

Ud over det arkiv findes den allerede eksisterende database med billeder og videoerpå ESOs almindelige hjemmeside. Videoerne i ESOs arkiv omfatter også 360x180 graders 3D film,  som kan bruges med virtual reality (VR) briller, som for eksempel Zeiss VR One, Oculus Rift, HTC Vive eller Google Cardboard. Et tredje arkiv med  billeder og video findes på ESA/Hubble websiden, som også drives af ESO. Alt dette materiale kan anvendes under betingelserne i Creative Commons 4.0 licenser.

Ud over alt dette øjeguf, deler ESO også et  musikarkiv med næsten 500 gratis musikspor, komponeret af  ESO Musik Ambassadørerne, herunder  Jennifer Galatis, Johan B. Monell, tonelabs, John Dyson, STAN DART og Steve Buick. Vi har også 3D modeller  af alt fra ESO teleskoper til stjernekredsløb i Mælkevejen.

ESO har allerede frigivet masser af imponerende planetarium-materiale, og vil fortsætte med at gøre alt tilgængeligt online. Iblandt de gratis materiale er der to shows i fuld længde: : Europe to the Stars og The Sun, Our Living Star. I fremtiden vil Supernova også producere flot og fængende materiale, og ESO vil til stadighed udvikle materiale og faciliteter beregnet til offentlig formidling af astronomi.

Indholdsfortegnelse (ikke oversat, for at lette søgningen)

147

fully laid out exhibition panels as PDFs and Indesign files

147

Html panels

104

kiosk Apps (til enhver PC med Chrome browser og internetforbindelse)

18 500

High-resolution exhibition images, all under CC (up to 50,000 pixels)

5000

Videos (animations and vodcasts), all under CC (up to UHD resolution)

10

Virtual Reality videos

460

Music archive

13

3D models

11

Source code repositories for interactive applications developed by HITS

26

Webcams, including fish-eye views of Paranal and ALMA to be used in planetariums

[1] Alle apps publiceres som de er, og ESO kan desværre ikke bidrage med nogen form for teknisk support. Husk at billeder og videoer kræver nogle minutter om at blive downloaded og gemt i lageret den første gang appen startes. Brug den seneste Chrome browser, og lad den afvikle i Kiosk mode. (google-chrome --no-first-run --touch-events=enabled --disable-infobars --disable-session-crashed-bubble --disable-tab-switcher --disable-translate --kiosk URL ). Brug ikke Incognito-mode. Hav nok diskplads til de store filer. Materialet er kun tilgængeligt på engelsk og tysk.

The ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre

The ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre er et frontlinie astronomicenter for offentligheden og en uddannelsesinstitution. Placeringen er ved ESOs hovedkvarter i Garching bei München, Tyskland. I centeret findes det største tiltede planetarium i Tyskland, Østrig og Schweiz, samt interaktive udstillinger. Her deler ESO astronomiens fascinerende verden med nuværende og kommende generationer, så alle kan nyde og forstå Universet omkring os. Alt materiale er både på engelsk og tysk. Vore uddannelsesprogrammer, blandt andet for lærere er gratis. Der er flere detaljer at finde på : supernova.eso.org

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre er et samarbejde imelle European Southerne Observatory (ESO) og  Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS). Bygningen er doneret af Klaus Tschira Stiftung (KTS), som er et tysk fond, og ESO driver stedet.

ESO Supernova er støttet af LOR Foundation, Evans & Sutherland, Sky-Skan og Energie-Wende-Garching.

Klaus Tschira Stiftung (KTS) blev oprettet i 1995 af fysiker og medstifter af SAP Klaus Tschira (1940-2015). Det er en af Europas største private non-profit fonde. Fonden fremmer naturvidenskaberne, matematik og computer science, og søger at øge anerkendelsen af disse områder. Fondens interesseområder starter i børnehaven, og fortsætter i skoler, på universiteter og i forskningsinstitutioner. Fonden promoverer nye metoder til at udbrede videnskabelig viden, og støtter både udvikling og forståelig præsentation af forskningsresultater.

Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS gGmbH) blev stiftet i 2010 af fysiker og SAP medstifter Klaus Tschira (1940-2015) og Klaus Tschira Foundation som en privat non-profit forskningsinstitution. HITS udfører grundforskning indenfor naturvidenskaberne, matematik og computer science, med focus på behandling, strukturering og analyse af store datamængder. Forskningsområderne dækker helt fra molekylærbiologi til astrofysik. Ejerskabet til HITS er HITS Stiftung, som er en underafdeling af Klaus Tschira Foundation, Heidelberg University og Karlsruhe Institute of Technology (KIT). HITS samarbejder også med andre universiteter og forskningsinstitutioner og med industripartnere. Finansieringen af HITS leveres af HITS Stiftung, baseret på midler fra Klaus Tschira Foundation. De primære eksterne bidragydere er Federal Ministry of Education and Research (BMBF), the German Research Foundation (DFG), og den Europæiske Union.

ESO is the foremost intergovernmental astronomy organisation in Europe and the world’s most productive ground-based astronomical observatory by far. It has 16 Member States: Austria, Belgium, Czechia, Denmark, France, Finland, Germany, Ireland, Italy, the Netherlands, Poland, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland and the United Kingdom, along with the host state of Chile and with Australia as a Strategic Partner. ESO carries out an ambitious programme focused on the design, construction and operation of powerful ground-based observing facilities enabling astronomers to make important scientific discoveries. ESO also plays a leading role in promoting and organising cooperation in astronomical research. ESO operates three unique world-class observing sites in Chile: La Silla, Paranal and Chajnantor. At Paranal, ESO operates the Very Large Telescope and its world-leading Very Large Telescope Interferometer as well as two survey telescopes, VISTA working in the infrared and the visible-light VLT Survey Telescope. ESO is also a major partner in two facilities on Chajnantor, APEX and ALMA, the largest astronomical project in existence. And on Cerro Armazones, close to Paranal, ESO is building the 39-metre Extremely Large Telescope, the ELT, which will become “the world’s biggest eye on the sky”.