Meddelelse

Spændende eksperimenter under den totale solformørkelse på La Silla

10. juni 2019

2. juli 2019 kan en total solformørkelsen iagttages fra ESOs La Sillaobservatorium i Chile. I den anledning åbnes dørene til La Silla for 1000 gæster, som allerede har fået billet. Observatoriets normale beboere er også til stede for at udføre astronomiske observationer, og disse astronomer gør god og innovativ brug af La Sillas fine observationsforhold og det udstyr, som findes på stedet, i anledning af denne sjældne mulighed.

ESO har godkendt syv forslag til astronomiske observationer enten med videnskabelige eller formidlingsmæssige formål i løbet af formørkelsen. Nogle af grupperne bruger de teleskoper, som findes på La Silla, her iblandt NTT, ExTrA, TAROT og REM, og andre bygger midlertidige opstillinger, hvor La Sillas infrastruktur og ressourcer tages i anvendelse.

Der er en lang historie bag brugen af formørkelser til videnskabelige observationer. Det har drejet sig om tidlige studier af Solens atmosfære og for eksempel også Eddingtons berømte bekræftelse af den generelle relativiteteteori i 1919. Det er imidlertid sjældent, at en total solformørkelse passerer over et allerede eksisterende observatorium med store teleskoper - faktisk er det indenfor de sidste halvtreds år kun sket to gange: i 1961 ved L’Observatoire de Haute-Provence i Frankring og i 1991 ved Mauna Kea på Hawaii.

Ved den kommende formørkelse kommer forskerne til at observere en mængde forskellige fænomener, fra klassiske formørkelsesobservationer af for eksempel Solens atmosfære og test af den generelle relativitetsteori til mere usædvanlige forslag, som for eksempel et samarbejde med ESA om at observere planeten Merkurs yderste exosfære som forberedelse til rummissionen BepiCollombo.

Gruppenavn Partner Institution(er) Hovedformål
CesaR ESA/ESAC Videnskabelige observationer af Solens atmosfære og Jordens ionosfære, samt generelle observationer for formidling og uddannelse.
ExTrA IPAG

Test af teleskopet ExTrA ved en meget usædvanlig slags transit.

OPC NTT Institut d'Astrophysique de Paris–CNRS, Sorbonne Universities and Institut d’Astrophysique Spatiale/Université Paris-Sud Spectrografiske målinger med NTT af Solens korona, samt hurtigoptagelser af koronaen med et mindre teleskop. Observationerne med NTT vil forbedre dem, som blev gjort i 1991 på Mauna Kea på Hawaii.
PACA_SolPol19 Space Science Institute Måling af den lineære polarisation af lyset fra Solens K-korona og formidlingsaktiviteter.
REM INAF

Optagelser under formørkelsen med REM i forskellige bølgelængder og situationer som blandt andet skal øge opmærksomheden omkring italienske teleskoper.

TAROT IRAP En gentagelse af Eddingtoneksperimentet, som testede den generelle relativitetsteori i 1919; denne gang ved hjælp af teleskopet TAROT.

Id:ann19031