Over ESO

Loading player...

ESO, de Europese Organisatie voor Astronomisch Onderzoek op het Zuidelijk Halfrond, is de belangrijkste intergouvernementele sterrenkundeorganisatie in Europa, en de meest productieve sterrenwacht ter wereld. ESO voorziet astronomen van geavanceerde onderzoeksfaciliteiten en wordt gesteund door België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Ook verscheidene andere landen hebben interesse getoond om zich bij ESO aan te sluiten.

Naast het hoofdkwartier (het wetenschappelijke, technische en administratieve centrum van de organisatie), dat zich in Garching bei München in Duitsland bevindt, heeft ESO een kantoor in Santiago (Chili) en telescopen op drie unieke waarneemlocaties in de Chileense Atacamawoestijn. Op La Silla, 600 km ten noorden van Santiago, heeft ESO een aantal middelgrote optische telescopen in bedrijf, waaronder de meest succesrijke 'jager' op lichte exoplaneten. De Very Large Telescope (VLT), de meest geavanceerde optische sterrenwacht, bevindt zich op Paranal, een 2600 meter hoge berg. Hier staan ook de VLT Interferometer en twee surveytelescopen, de VST en VISTA. De derde locatie is de 5100 meter hoge Llano de Chajnantor, niet ver van San Pedro de Atacama. Hier is een nieuwe submillimetertelescoop (APEX) in bedrijf, en wordt er samen met Noord-Amerika, Oost-Azië en Chili een reusachtige array van 12-meter submillimeterantennes (ALMA) gebouwd.

ESO werkt momenteel aan een telescoop van de 40-meter klasse: de European Extremely Large Telescope, de E-ELT. Deze zal het grootste 'oog op de hemel' ter wereld worden.

De jaarlijkse contributies van de lidstaten bedragen ongeveer 140 miljoen euro, en de ESO heeft ongeveer 700 mensen in dienst.

Door een aantal van de meest krachtige telescopen op aarde te bouwen en beheren, waarmee belangrijke astronomische ontdekkingen kunnen worden gedaan, biedt ESO talrijke mogelijkheden voor technologische spin-off en kruisbestuiving. ESO is een geweldig visitekaartje voor de Europese industrie.

"An almost unique level of international cooperation is achieved at ESO, and everything is done by those who can do it best, irrespective of their country or institution. This spirit of excellence is an example for all Europe."

Mrs. Maria van der Hoeven, Minister of Education, Culture and Science, the Netherlands