ESO, Europeiska sydobservatoriet, bygger och driver många av de mest avancerade astronomiska teleskop i världen.

Pressmeddelanden

ESON, ESO:s nätverk för utåtriktad forskningsinformation

ESO:s avdelning för utbildning och utåtriktad information har byggt upp ett nätverk av personer i ESO:s medlemsländer och andra länder som fungerar som lokala konktaktpersoner för medierna när det gäller händelser på ESO, pressmeddelanden, m. m. Samtidigt hjälper de till att förmedla kontakt mellan medierna och forskare inom sitt geografiska område. ESON:s medlemmar, eller deras representanter, arbetar ofta heltid med forskningskommunikation och kan de nationella spelarna (både inom medierna och akademin, till exempel) och växelverkar regelbundet med dem. De kan hitta en nationell vinkel och har ett starkt intresse av att främja ESO, och de kommer regelbundet med idéer om hur man bäst kan nå olika målgrupper i respektive land. Mera precist uttryckt är målsättningen "att agera oms ESO:s representant för medier och utåtriktad information i medlemsstaterna och potentiella medlemsländer med det övergripande målet att främja ESO:s mål och visa upp astronomins många inspirerande aspekter."

Mer om ESO:s nätverk för utåtriktad forskningsinformation finns på ESON:s hemsida.

Kontakt och biografi

Onsala
439 92 Onsala
Tel: +46-31 772 5500
E-mail: eson-sweden@eso.org

Robert Cumming bor i Göteborg. Född 1967 i Skottland flyttade han till Stockholm 1994, men nu är han astronom och informatör vid Onsala rymdobservatorium, där han jobbar mest med observatoriets utåtriktade verksamhet. När han får tillfälle att forska är han mest intresserad av att mäta gas och stjärnor i de närliggande galaxerna som mest påminner om de blåa, energiska stjärnfabrikerna som var vanliga när universum var yngre. Haro 11 är en särskild favoritgalax. Han är dessutom redaktör för astronomitidningen Populär Astronomi och bloggar om astronomi och rymd på svenska på tidskriftens hemsida popast.nu. På Twitter hittar du honom som @maltesk – eller så finns han ute och spanar med kikaren i handen. Om natten efter stjärnorna såklart – eller fågelskådande på dagen.

Läs hans blogginlägg. Robert på Twitter

Johan Lindberg

Onsala rymdobservatorium
Institutionen för rymd- och geovetenskap, Chalmers tekniska högskola
439 92 Onsala
E-mail: eson-sweden@eso.org

Johan Lindberg studerade teknisk fysik och radioastronomi vid Chalmers tekniska högskola. Efter mastersexamen 2009 blev han studentastronom vid Nordiska Optiska Teleskopet på kanarieön La Palma under nio månader. Därefter inledde han doktorandstudier vid Köpenhamns Universitet och disputerade i slutet av 2013 med en avhandling om hur mycket unga protostjärnor och molekylerna i deras gasrika höljen påverkas av närbelägna massiva stjärnor. Målet med hans forskning är att bättre förstå hur de unga stjärnorna påverkas av miljön i deras stjärnbildningsområde. Detta har betydelse när man försöker förstå i vilken omgivning som vårt eget solsystem bildades för nästan 5 miljarder år sedan. Han är också intresserad av molekyler i galaxer, och har nu en kortare anställning vid Onsala rymdobservatorium för att studera sådan kemi. I höst kommer han att börja arbeta vid NASA:s Goddard Space Flight Center i Maryland, USA. När han inte studerar unga stjärnor med radioteleskop ägnar han sig åt att spela fiol i en amatörorkester, sjunga i kör och läsa böcker.

ESO på ditt språk