E-ELT

Världens största öga mot himlen

Extremt stora teleskop anses världen över som ett av de områden som bör prioriteras högst inom markbaserad astronomi. De kommer att ta vår astronomiska kunskap till helt nya höjder och möjliggör detaljerade studier inom områden som till exempel planeter runt andra stjärnor, de första objekten i universum, supermassiva svarta hål, den mörka materiens beskaffenhet och fördelning samt den mörka energin som dominerar vårt universum.

ESO har sedan 2005 jobbat tillsammans med forskare och industri med att utveckla ett nytt jätteteleskopet för optiskt och infrarött ljus. E-ELT är en förkortning för European Extremely Large Telescope. Detta revolutionerande markbaserade observatorium kommer att ha en huvudspegel med en diameter på 39 meter. Det blir världens största teleskop för synligt och kortvågigt infrarött ljus: ”världens största öga mot himlen”.

E-ELT programmet godkändes 2012 och grönt ljus för byggandet gavs vid slutet av 2014. Första ljus är planerat 2024.

Forskning med E-ELT

När de vetenskapliga observationerna börjar, enligt planen tidigt nästa årtionde, kommer E-ELT ägna sig åt vår tids största vetenskapliga frågor. Man siktar på att vara först med en rad upptäckter, däribland jordliknande exoplaneter i den "beboeliga zonen" där liv kan existera – en av de heliga graalerna inom den moderna observationella astronomin. Teleskopet kommer också att bedriva "stjärnarkeologi" i näraliggande galaxer och dessutom göra fundamentala bidrag till kosmologin genom att mäta de första stjärnornas och galaxernas egenskaper, samt undersöka den mörka materien och den mörka energin. Utöver allt detta förbereder sig astronomerna på det oväntade: nya och oförutsägbara spörsmål kommer garanterat att dyka upp som en följd av E-ELT:s kommande upptäckter.

Forskningsmål

Universellt teleskop för synligt och infrarött ljus med extremt stor apertur. Bland vetenskapsområdena märks bland annat galaxer med hög rödförskjutning, stjärnbildningsområden, exoplaneter och unga planetsystem.

Live-bild

Följ Cerro Armazones i denna live-bild från Cerro Paranal. Den uppdateras varje timme under dagtid. Klicka för att förstora bilden.

Webcam | 04 Dec 2015 13:00 CET
LIVE

Mer om E-ELT

Använd nedanstående innehållsförteckning för att läsa vidare.

Se trailern

00:00

Ladda ner denna trailer i andra format från Videoarkiven.

En rundtur vid Paranal och Cerro Armazones

Virtual Tour of Paranal and Cerro Armazones

Klicka på bilden för en Virtuell rundtur vid Paranal och nära Cerro Armazones.

E-ELT

Name: European Extremely Large Telescope
Site: Cerro Armazones
Enclosure: Hemispherical dome
Type: Optical/near-infrared Giant Segmented Mirror Telescope
Optical design: Five-mirror design — three-mirror on-axis anastigmat + two fold mirrors used for adaptive optics
Diameter. Primary M1: 39 m (798 hexagonal 1.4 m mirror segments)
Material. Primary M1: Not decided yet
Diameter. Secondary M2: 4 m
Material. Secondary M2: Not yet known
Diameter. Tertiary M3: 3.75 m
First Light date: 2024
Adaptive Optics: 2.60 m adaptive M4 using 6 Laser Guide Stars
Images of the E-ELT: Link
Press Releases with the E-ELT: Link

Stars form in dense clouds of the interstellar medium, but even in these densest regions the pressure is comparable to the most tenuous vacuum created in a laboratory on Earth. In these clouds, the temperatures are below -200 degrees Celsius.