E-ELT

Världens största öga mot himlen

Extremt stora teleskop anses världen över som ett av de områden som bör prioriteras högst inom markbaserad astronomi. De kommer att ta vår astronomiska kunskap till helt nya höjder och möjliggör detaljerade studier inom områden som till exempel planeter runt andra stjärnor, de första objekten i universum, supermassiva svarta hål, den mörka materiens beskaffenhet och fördelning samt den mörka energin som dominerar vårt universum.

ESO har sedan slutet av 2005 jobbat tillsammans med europeiska astronomer och astrofysiker med att definiera det nya jätteteleskopet som kommer att behövas när vi närmar oss mitten av nästa årtionde. Mer än hundra astronomer från hela Europa har varit involverade och hjälpt ESO:s projektkontor med att göra en plan där kostnader, tidsramar och risker noga har utvärderats.

E-ELT är en förkortning för European Extremely Large Telescope. Detta revolutionerande markbaserade observatorium kommer att ha en huvudspegel med en diameter på 39 meter . Det blir världens största teleskop för synligt och kortvågigt infrarött ljus: ”världens största öga mot himlen”.

Forskning med E-ELT

När de vetenskapliga observationerna börjar, enligt planen tidigt nästa årtionde, kommer E-ELT ägna sig åt vår tids största vetenskapliga frågor. Man siktar på att vara först med en rad upptäckter, däribland jordliknande exoplaneter i den "beboeliga zonen" där liv kan existera – en av de heliga graalerna inom den moderna observationella astronomin. Teleskopet kommer också att bedriva "stjärnarkeologi" i näraliggande galaxer och dessutom göra fundamentala bidrag till kosmologin genom att mäta de första stjärnornas och galaxernas egenskaper, samt undersöka den mörka materien och den mörka energin. Utöver allt detta förbereder sig astronomerna på det oväntade: nya och oförutsägbara spörsmål kommer garanterat att dyka upp som en följd av E-ELT:s kommande upptäckter.

Forskningsmål

Universellt teleskop för synligt och infrarött ljus med extremt stor apertur. Bland vetenskapsområdena märks bland annat galaxer med hög rödförskjutning, stjärnbildningsområden, exoplaneter och unga planetsystem.

Live image

Follow Cerro Armazones on this live image taken from Cerro Paranal. It is updated every hour during daytime. Click on it to enlarge.

Live

Mer om E-ELT

Använd nedanstående innehållsförteckning för att läsa vidare.

Watch the trailer

Download this trailer in other formats from the Video Archive.

A Tour at Cerro Armazones

Virtual Tour at Cerro Armazones

Click on the image to take a Virtual Tour in and nearby Cerro Armazones.

E-ELT

Name: European Extremely Large Telescope
Site: Cerro Armazones
Enclosure: Hemispherical dome
Type: Optical/near-infrared Giant Segmented Mirror Telescope
Optical design: Five-mirror design — three-mirror on-axis anastigmat + two fold mirrors used for adaptive optics
Diameter. Primary M1: 39 m (798 hexagonal 1.4 m mirror segments)
Material. Primary M1: Not decided yet
Diameter. Secondary M2: 4 m
Material. Secondary M2: Not yet known
Diameter. Tertiary M3: 3.75 m
First Light date: Early 2020s
Adaptive Optics: 2.60 m adaptive M4 using 6 Laser Guide Stars
Images of the E-ELT: Link
Press Releases with the E-ELT: Link

The E-ELT will gather 100 000 000 times more light than the human eye, 8 000 000 times more than Galileo's telescope, and 26 times more than a single VLT Unit Telescope. In fact, the E-ELT will gather more light than all of the existing 8–10-metre class telescopes on the planet, combined.