La Silla

ESO:s första observatorium

La Silla

La Silla-observatoriet, 600 km norr om Santiago de Chile och på en höjd av 2400 meter, har varit ett ESO-fäste sedan 1960-talet. Här håller ESO igång några av världens mest produktiva teleskop med spegeldiametrar i 4-metersklassen.

Det 3,5-meter stora New Technology Telescope (NTT, ”ny teknik-teleskopet”) var banbrytande inom teleskopdesign och var det första i världen med en datorstyrd huvudspegel. Denna teknik, så kallad aktiv optik, utvecklades vid ESO och har nu tagits i bruk på de flesta av världens nya stora teleskop.

La SillaESO:s 3,6-metersteleskop är nu hem till HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher, ”mycket noggrann planetsökare med hjälp av radialhastigheter”), en spektrograf med enastående precision.

La Silla-observatoriet är det första observatoriet i världsklass som har blivit certifierad av Internationella standardiseringsorganisationens (ISO) kvalitetsledningssystem 9001. La Sillas infrastruktur används även av många av medlemsländernas för riktade projekt så som det schweiziska, 1.2 meter stora Leonhard Euler-teleskopet, Rapid-Eye Mount (REM) and gammablixtjägaren TAROT, samt andra teleskop som är allmänt tillgängliga så som 2,2-meters-MPG/ESO-teleskopet och det danska 1,54-metersteleskopet. Många häpnadsväckande bilder på himmelsobjekt har tagits med 67-megapixelskameran Wide Field Imager på 2.2-metersteleskopet och några av dem har nått ikonstatus.

La Silla är ännu aktivt i astronomins framkant, och varje år publiceras cirka 300 refereegranskade artiklar med anknytning till observatoriets arbete. Observatoriet ligger bakom ett enormt antal vetenskapliga upptäckter, däribland flera där La Silla varit först i världen. Spektrografen HARPS är världens oomtvistade ledare när det gäller att hitta exoplaneter med låg massa. Det upptäckte planetsystemet runt Gliese 581, som innehåller det som kan vara den första steniga planeten i en beboelig zon utanför vårt eget solsystem (eso0722). Flera teleskop vid La Silla spelade nyckelroller i att koppla gammablixtarna – de kraftigaste explosioner i universum sedan stora smällen – med tunga stjärnor som exploderar. Sedan 1987 har La Silla-observatoriet spelat en viktig roll i studier av den närmast liggande supernovan i vår tid, SN 1987A.

La Silla-observatoriet ligger i utkanterna av den chilenska Atacamaöknen, ett av de torraste och ensligaste områdena i världen. Som andra observatorier i regionen ligger La Silla långt från källor till ljusföroreningar och har, liksom som Paranal-observatoriet, hem för jätteteleskopen VLT, en av jordens mörkaste himlar.

Fler detaljer om instrumenten som finns i drift vid La Silla finns på en separat sida under rubriken Instrument.

Fler bilder och videor finns i ESO:s multimedia-arkiv.

La Silla-trailer