Brengt nieuws vanuit het Heelal naar kinderen over de hele wereld

De ‘dikke’ cluster van sterrenstelsels

10 januari 2012

Wat krijg je als je twee grote objecten in het heelal bij elkaar gooit? Eén hele dikke!

Nee het is geen grapje! Dit is precies wat hier is gebeurd. Twee verzamelingen van sterrenstelsels, die ‘clusters’ worden genoemd, zijn op elkaar gebotst. De cluster die als gevolg hiervan is ontstaan, wordt El Gordo genoemd, wat ‘de dikke’ betekent in het Spaans!

Op de nieuwe ruimtefoto hierboven kun je El Gordo zien. Een cluster van sterrenstelsels dat zo groot is als El Gordo en zo ver weg in het heelal staat, is erg zeldzaam. “Van alle clusters die tot nu toe zijn gevonden op deze afstand, is deze cluster het grootste en het heetste en geeft hij de meeste röntgen straling af”, zegt sterrenkundige Felipe Menanteau.

Om te meten hoe ver El Gordo van de aarde af staat, hebben sterrenkundigen de VLT telescoop gebruikt die in het land Chili in Zuid-Amerika staat. Met deze hele grote telescoop hebben ze ontdekt dat El Gordo ongelofelijk ver weg staat. De afstand in kilometers is 66 met daarachter nog 21 nullen!

Sterrenkundigen hebben ook een telescoop in de ruimte gebruikt om meer te weten te komen over de cluster. Deze telescoop heet het Chandra X-ray Observatory en hiermee hebben ze onderzoek gedaan naar het hete gas van de cluster.

Deze spannende nieuwe ontdekking is op 10 januari bekend gemaakt op een belangrijke bijeenkomst van sterrenkundigen in Texas in Amerika. Sterrenkundigen van over de hele wereld zijn daar samengekomen om hun nieuwe ervaringen en ontdekkingen met elkaar te delen.

Gaaf weetje: Clusters van sterrenstelsels zijn ontzettend groot en er zitten wel duizenden sterrenstelsels in!

Dit is de kinderversie van ESO-persbericht eso1203.