Wieści z Kosmosu dla dzieci z całego świata

Tajemnicza Gwiazda

5 września 2012

Rozejrzyjcie się po pokoju, w którym teraz jesteście. Pewnie znajduje się w nim wiele rzeczy w różnych kolorach wykonanych z przeróżnych materiałów. Mimo  tej różnorodności, wszystkie te rzeczy zbudowane są z tego samego: pierwiastków chemicznych.

Na pewno znacie już nazwy niektórych pierwiastków takich choćby jak złoto, tlen czy miedź. W sumie jest ich jedynie 118. Oznacza to, że wszystko co znajduje się w Waszym pokoju - oraz wszystko co istnieje na Ziemi - zbudowane jest z niektórych z tych pierwiastków dobranych w różnych ilościach (proporcjach). Wystarczy jedynie 118 pierwiastków chemicznych, by stworzyć to wszystko co nas otacza!

Dotyczy to również obiektów znajdujących się Kosmosie. Niewykluczone, że istnieją jeszcze inne pierwiastki chemiczne, ale obecnie astronomowie wiedzą o istnieniu około 118.

Większość z pierwiastków może zostać jedynie wytworzona we wnętrzach gwiazd. Są one stamtąd uwalnianie w chwili, gdy gwiazda eksploduje. Uwolnione pierwiastki wykorzystywane są dalej przez inne gwiazdy do wytworzenia kolejnych pierwiastków. Oznacza to, że z każdym nowym pokoleniem gwiazd, dostępnych jest coraz to więcej pierwiastków chemicznych, które mogą zostać wykorzystane  przez nowo rodzące się gwiazdy.

Wynika z tego, że bardzo stare gwiazdy - takie jak te wewnątrz gromady gwiazd przedstawionej na zdjęciu obok - nie zawierają w sobie wielu różnorodnych  pierwiastków. Wręcz przeciwnie, są one zbudowane w większości z wodoru i helu.  Jednak wśród tych gwiazd astronomowie znaleźli jedną dość dziwną gwiazdę,  która zawiera w sobie duże ilości litu. Astronomowie nie mają pojęcia skąd ten pierwiastek się wziął w tej gwieździe!

Ciekawostka: Ciągle odkrywane są nowe pierwiastki chemiczne. Najnowsze odkrycie miało miejsce w 2010 roku, kiedy to naukowcy ogłosili znalezienie pierwiastka “unuseptium”. Dziwnie brzmi? - nie przejmujcie się jeśli nie wiecie jak poprawnie wymówić tę nazwę - my też tego nie wiemy

Jest to wersja dla dzieci Komunikatu Prasowego ESO eso1235.