eso1916tr — Görüntülü Bülten

Kozmik Simit

Kıvrımlı gaz ve toz ağında büyüyen ikiz bebek yıldızlar

04 Ekim 2019

ALMA’yı kullanan gökbilimciler genç yıldızların büyüdüğü, kıvrımlı şekle sahip karmaşık bir gaz ve toz ağı tarafından beslenen iki diskin aşırı yüksek çözünürlüklü görüntüsünü elde etti. Bu dikkat çekici olgunun gözlenmesi yıldızların erken dönem yaşamlarına ışık tutarak gökbilimcilerin çift yıldızların oluşma koşullarını belirlemelerini sağlayacak.

11 sistem arasından bulunan iki bebek yıldız [BHB2007] – Pipo bulutsusu adı verilen yıldızlararası toz bulutlarının bir parçası olan, karanlık bulutsu Barnard 59’daki küçük bir yıldız kümesinin en genç üyeleridir. Bu çift sistemin daha önceki gözlemleri dış yapıyı belirlemiştir. Ancak, şimdi Atacama Büyük Milimetre/milimetre-altı Dizgesi’nin (ALMA) yüksek çözünürlüğü ve Almanya’daki Max Planck Yer-ötesi Fiziği (MPE) bünyesindeki bilimcilerin liderlik ettiği uluslararası gökbilimciler ekibi sayesinde bu nesnenin iç yapısını da görebiliyoruz.

İki genç yıldızın etrafında çöküntü çemberi olarak yorumladığımız iki yoğun kaynak görüyoruz,” diye açıklıyor çalışmaya liderlik eden MPE’den Felipe Alves. Bir çöküntü çemberi genç bir yıldızı çevreleyen gaz ve toz diskidir. Yıldız, halkadan madde çalarak büyümektedir. “Bu halkaların her birinin büyüklüğü Güneş Sistemi’mizdeki astreoid kuşağına benziyor, aralarındaki mesafe ise Güneş ile Dünya arasındaki uzaklığın 28 katı kadar,” diyor Alves.

İki çöküntü çemberi toplam kütlesi yaklaşık 80 Jüpiter kütlesi olan daha büyük bir çember ile çevrilmiştir, bu da sarmal şekillerde dağılmış toz yapılarından oluşan karmaşık bir ağı göstermektedir – pretzel düğümleri. “Bu gerçekten önemli bir sonuç,” diye vurguluyor MPE Direktörü, Astrokimya Çalışmaları Merkezi başkanı ve çalışmanın eş-yazarı Paola Caselli. “Sonunda genç çift yıldızları içinde  doğdukları diske bağlayan besleyici ipliksilerle birlikte tüm karmaşık yapıyı görüntülemiş olduk. Bu da güncel yıldız oluşum modelleri için önemli kısıtlamalar içeriyor.

Bebek yıldızlar büyük diskten iki aşamada kütle aktarımı yapmaktadırlar. İlk aşama yeni ALMA görüntüsünde ortaya çıktığı gibi, kütle her bir  çöküntü çemberine güzelce kıvrımlardan oluşan ilmekler şeklinde aktarıldığında başlar. Elde edilen görüntülerin analizine göre  görüntünün alt kısmında görülen daha az kütleli ancak parlak olan çöküntü diski daha fazla madde aktarmaktadır. İkinci aşamada yıldızlar çöküntü disklerinden kütle aktarmaktadırlar. “Bu iki aşamalı aktarma sürecinin çift sistemin kütle aktarım faz dinamiklerine güç sağlamasını bekliyoruz,” diye ekliyor Alves. “Bu gözlemlerin teoriyle uyumu şimdilik oldukça umut verici olsa da, çoklu yıldız sistemlerinin nasıl oluştuğunu anlamak için daha fazla sayıda genç yıldız sistemi incelemeliyiz.

Bu araştırma Science dergisinin 3 Ekim 2019 tarihli sayısında yayımlanmak üzere sunulmuştur.

Araştırma ekibinde F. O. Alves (Center for Astrochemical Studies, Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics, Garching, Germany), P. Caselli (Center for Astrochemical Studies, Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics, Germany), J. M. Girart (Institut de Ciències de l’Espai, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Spain and Institut d’Estudis Espacials de Catalunya, Spain), D. Segura-Cox (Center for Astrochemical Studies, Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics, Garching, Germany), G. A. P. Franco (Departamento de Física, Instituto de Ciências Exatas, Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil), A. Schmiedeke (Center for Astrochemical Studies, Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics, Garching, Germany) ve B. Zhao (Center for Astrochemical Studies, Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics, Garching, Germany) yer almaktadır.

Atacama Büyük Milimetre/milimetre-altı Dizgesi (ALMA) uluslar-arası bir gökbilim tesisidir ve Şili Cumhuriyeti ile işbirliğinde bir ESO, ABD Ulusal Bilim Vakfı (NSF) ve Japonya Doğa Bilimleri Ulusal Enstitüleri (NINS) ortaklığıdır. ALMA Avrupa'da Üye Ülkeler adına ESO tarafından, NSF ile Kanada Ulusal Araştırma Vakfı (NRC) tarafından, Tayvan Ulusal Bilim Konseyi (NSC) ve Tayvan Sinica Akademisi (AS) tarafından, NINS ve Kore Gökbilim ve Uzay Bilimleri Enstitüsü (KASI) işbirliği ile finanse edilmektedir.ALMA'nın yapımı ve işletilmesi Avrupa kısmında Üye Ülkeler adına ESO tarafından, Kuzey Amerika kısmında Üniversiteler Birliği Kuruluşu (AUI) tarafından yönetilen Ulusal Radyo Astronomi Gözlemevi (NRAO) tarafından, Doğu Asya kısmında Japonya Ulusal Gökbilim Gözlemevi (NAOJ) tarafından yürütülmektedir. Birleşik ALMA Gözlemevi (JAO), birleştirilmiş liderliği ve ALMA'nın oluşturulması, idaresi ve işletilmesinin yönetimini sağlamaktadır.

Tel: +903246514800 (1315)
E-posta: arifsolmaz@cag.edu.tr

Felipe Alves
Center for Astrochemical Studies — Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics
E-posta: falves@mpe.mpg.de

Bu bir ESO Basın Bülteni çevirisidir eso1916.

Bülten No.:eso1916tr