Synligt ljus upptäcks från källor till gravitationsvågor

Flerförmedlarastronomin inleds

ESO:s många teleskop i Chile har registerat och studerat den första synliga motsvarigheten till en gravitationvågskälla. Denna historiska observation tyder på att astronomer sett vad som händer när två neutronstjärnor smälter samman. De katastrofala efterdyningarna av denna typ av kollision – sedan länge förutspådda händelser som kallas kilonovor – sprider tunga grundämnen som guld och platina i universum. Denna upptäckt ger också det starkaste beviset hittills att kortvariga gammablixtar orsakas av neutronstjärnor som smälter samman.

För första gången har astronomer observerat både gravitationsvågor och ljus (elektromagnetisk strålning) från samma händelse tack vare ett globalt samarbete och snabba reaktioner från både ESO:s anläggningar och andra runtom i världen.

Observationerna inleder en ny tid av flerförmedlarastronomi (på engelska multi-messenger astronomy). Se ESO:s pressmeddelande eso1733.

– Det finns sällsynta tillfällen när en forskare har chansen att bevittna en ny tid från sin början. Detta är ett sådant tillfälle! säger Elena Pian, astronom vid INAF i Italien.

eso1733a.jpg