Pressmeddelande

VLT tar den mest detaljrika infraröda bilden av Carinanebulosan

8 februari 2012

ESO:s jätteteleskop VLT, Very Large Telescope, bjuder på den mest detaljerade bilden hittills av Carinanebulosan, ett område i Vintergatan där nya stjärnor bildas. Ur ett spektakulärt kosmiskt landskap skapat av gas, stoft och unga stjärnor träder tidigare okända stjärnor och stjärnhopar fram. Bilden är en av de mest dramatiska som någonsin tagits med VLT.

Ungefär 7500 ljusår från jorden i hjärtat av Vintergatan ligger stjärnbarnkammaren Carinanebulosan, i stjärnbilden Kölen, på latin Carina [1]. Dettta moln av gas och stoft fungerar som en kuvös för mycket tunga stjärnor; här finns några av de tyngsta och mest ljusstarka stjärnorna som vi känner till. En av dem, den mystiska och instabila stjärnan Eta Carinae, var under flera år på 1840-talet den näst ljusstarkaste stjärnan på hela stjärnhimlen. Den kommer antagligen att explodera som en supernova inom en  - med astronomiska mått mätt - snar framtid. För astronomer är Carinanebulosan ett perfekt laboratorium där de kan studera den våldsamma födseln och tidiga utvecklingen hos stjärnor.

Även om nebulosan ser spektakulär ut i bilder tagna i synligt ljus (eso0905), döljs många av dess hemligheter bakom tjocka stoftlager. För att kika genom dessa stofthöljen har ett team av astronomer ledda av Thomas Preibisch (Universitetsobservatoriet i München, Tyskland), använt sig av ESO:s kraftfulla teleskop VLT (Very Large Telescope) och kameran HAWK-I, som observerar infrarött ljus [2].

Den här bilden är också den mest detaljrika infraröda mosaiken av denna nebulosa som någonsin gjorts, samt en av de mest dramatiska bilderna som tagits av VLT. För att åstadkomma den har man kombinerat hundratals individuella exponeringar. Bilden visar inte bara de ljusstarka tunga stjärnorna, utan också tusentals tills nu okända ljussvaga stjärnor [3].

Den bländande stjärnan Eta Carinae ligger i den nedre vänstra delen av den nya bilden. Den omges av gasmoln som lyser tack vare den starka ultravioletta strålningen från stjärnan. Spridda över bilden finns även små mörka molntussar som inte ens vid infraröda våglängder är genomskinliga. Dessa kokonger av stoft är ställen där helt nya stjärnor håller på att bildas.

Under de senaste par miljoner år har ett stort antal stjärnor bildats i det här området, både ensamma och i hopar. Den ljusstarka stjärnhopen i mitten av bilden kallas Trumpler 14. Även om den syns väl även i synligt ljus framträder många fler stjärnor i den nya infraröda bilden. Till vänster i bilden finns dessutom en klunga av gula stjärnor. De upptäcktes först när den här bilden togs och går inte att se över huvud taget i synligt ljus. Dessa nyupptäckta stjärnor är bara några av hemligheterna som avslöjats tack vare detta storslagna himmelspanorama.

[1] Stjärnbilden Kölen, på latin Carina, föreställer en del av Jasons skepp Argo, känt från den grekiska mytologin.

[2] Områden i rymden som innehåller mycket stoft absorberar och sprider kortvågigt blått ljus mer än det röda ljuset, vars våglängd är längre. Den här effekten förklarar till exempel varför solnedgångar på jorden ofta är röda, speciellt om det finns stoft och damm i atmosfären. På vissa håll i rymden finns det så mycket stoft att inget synligt ljus kommer igenom alls. Stjärnbildningsområden som Carinanebulosan är ett exempel på ett sådant. Astronomerna löser det här problemet genom att observera infrarött ljus med speciella kameror, som HAWK-I på VLT eller teleskopet VISTA.

[3] Ett av huvudmålen med studien var att leta efter stjärnor i regionen som lyser svagare och är lättare än solen. Bilden är också tillräckligt djup att det är möjligt att hitta unga “misslyckade stjärnor”, så kallade bruna dvärgar.

År 2012 är det 50 år sedan Europeiska sydobservatoriet (ESO) grundades. ESO är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 15 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop: VISTA, som observerar infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop, samt VST, det största teleskopet som konstruerats för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO bidrar dessutom till ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och världens hittills största astronomiska projekt. ESO planerar för närvarande bygget av ett europeiskt extremt stort teleskop i 40-metersklass för synligt och infrarött ljus, E-ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.