Pressmeddelande

Gömda i rymden: VISTA hittar 96 stjärnhopar

ESO:s kartläggningsteleskop gräver djupt i stoftmolnen hos Vintergatans stjärnfabriker

3 augusti 2011

Med data från kartläggningsteleskopet VISTA vid ESO:s Paranalobservatorium har ett internationellt astronomteam upptäckt 96 nya öppna stjärnhopar, gömda bakom stoftslöjor i Vintergatan. Dessa mycket små och ljussvaga objekt var osynliga för tidigare kartläggningsprojekt. Men de kunde inte komma undan den genomträngande blicken hos världens största kartläggningsteleskop och dess känsliga detektorer för infrarött ljus. Aldrig tidigare har så många nya ljussvaga och små stjärnhopar hittats på en och samma gång.

Upptäckten kommer från VVV-projektet [1], en av sex kartläggningar gjorda med det nya teleskopet som är tillgängliga för hela det astronomiska samfundet, och kommer bara ett år efter starten av projektet. Forskningsresultaten kommer att publiceras i tidskriften Astronomy & Astrophysics.

Jura Borissova är huvudförfattarinna till studien.

– Den här upptäckten belyser potentialen för VISTA och VVV-projektet att hitta stjärnhopar, särskilt de som gömmer sig inuti de stoftfyllda områden i Vintergatan där stjärnor föds. VVV går mycket djupare än andra kartläggningar, säger hon.

Majoriteten av stjärnor som är mer än hälften så tunga som vår sol bildas i grupper, så kallade öppna stjärnhopar. Dessa hopar är galaxernas byggstenar och är livsviktiga för bildandet och utvecklingen av galaxer som vår. Men stjärnhopar föds i områden som är fulla av stoft, som sprider ut och absorberar det mesta av det synliga ljuset som skickas ut från de unga stjärnorna. Detta gör dem osynliga för de flesta kartläggningar, men inte för 4,1-metersteleskopet VISTA som observerar i infrarött ljus.

Forskningsledaren för VVV-projektet, Dante Minniti tillägger:

– För att kunna komma bildandet av de allra yngsta stjärnhoparna på spåret koncentrerade vi våra ansträngningar på områden där vi visste att stjärnor föddes. I områden som sett helt tomma ut i tidigare kartläggningar gjorda i synligt ljus, kunde de känsliga infrarött-detektorerna i VISTA blottlägga många nya objekt, säger han.

Genom att använda ett välkalibrerat datorprogram kunde forskarteamet ta bort de stjärnor i förgrunden som låg framför hoparna, vilket gjorde det möjligt att räkna antalet stjärnor som verkligen tillhörde respektive hop. Efteråt inspekterade de bilderna med blotta ögat för att mäta storleken av hoparna. För de mer folkrika hoparna gjorde de mätningar av andra egenskaper såsom avståndet till dem, deras ålder och hur mycket rödare stjärnljuset från dem blivit på grund av det interstellära stoftet mellan dem och oss.

Radostin Kurtev är en annan av forskarna i teamet.

– Vi fann att de flesta av hoparna är mycket små och bara innehåller runt 10-20 stjärnor. Jämförda med en typisk öppen stjärnhop så är de mycket ljussvaga och kompakta objekt – stoftet framför hoparna gör att de ter sig 10 000 till 100 miljoner gånger ljussvagare i synligt ljus. Det är inte konstigt att de var gömda, förklarar han.

Sedan antiken har bara 2500 öppna stjärnhopar upptäckts i Vintergatan, men astronomer uppskattar att det skulle kunna finnas så många som 30 000 gömda bakom stoft och gas. Ljusstarka och stora öppna hopar är lätta att hitta, men det här är första gången som så många ljussvaga och små hopar har upptäckts på en och samma gång.

Dessutom skulle de 96 nya öppna stjärnhoparna bara kunna vara toppen av ett isberg.

– Vi har just börjat använda oss av ett mer sofistikerat, automatiskt program för att leta efter mindre kompakta och äldre hopar. Jag är säker på att många fler kommer upptäckas snart, avslutar Borissova.

[1]  Sedan 2010 så har VVV-projektet (“Vista Variables in the Via Lactea”) gjort observationssvep över de centrala delarna av Vintergatan och den södra delen av galaxskivan i infrarött ljus. Projektet tilldelades totalt 1929 observationstimmar över en femårsperiod. Via Lactea är det latinska namnet på Vintergatan.

Forskningen presenteras i en artikel vid namn “New Galactic Star Clusters in the VVV Survey” som kommer att publiceras i tidskriften Astronomy & Astrophysics.

Forskarteamet består av J. Borissova (Valparaísos universitet, Chile), C. Bonatto (Federal do Rio Grande do Sul-universitetet, Brasilien), R. Kurtev (Valparaísos universitet), J. R. A. Clarke (Valparaísos universitet), F. Peñaloza (Valparaísos universitet), S. E. Sale (Valparaísos universitet; Pontificia Universidad Católica, Chile), D. Minniti (Pontificia Universidad Católica, Chile), J. Alonso-García (Pontificia Universidad Católica), E. Artigau (Institutionen för fysik och Mont Mégantic-observatoriet, Montréals universitet, Canada), R. Barbá (La Serenas universitete, Chile), E. Bica (Federal do Rio Grande do Sul-universitetet), G. L. Baume (Institutet för astrofysik i La Plata, Argentina), M. Catelan (Pontificia Universidad Católica), A. N. Chenè (Valparaísos universitet; Concepcións universitet, Chile), B. Dias (Sao Paulos universitet, Brasilien), S. L. Folkes (Valparaísos universitet), D. Froebrich (Kents universitet, Storbritannien), D. Geisler (Concepcións universitet), R. de Grijs (Pekings universitet, China; Kyung Hee-universitetet, Sydkorea), M. M. Hanson (Cincinnatis universitet), M. Hempel (Pontificia Universidad Católica), V. D. Ivanov (Europeiska sydobservatoriet), M. S. N. Kumar (Portos universitet; Portugal), P. Lucas (Hertfordshires universitet, Storbritannien), F. Mauro (Universidad de Concepción), C. Moni Bidin (Universidad de Concepción), M. Rejkuba (Europeiska sydobservatoriet), R. K. Saito (Pontificia Universidad Católica), Nationella astronomiska M. Tamura-observatoriet i Japan, Japan), and I. Toledo (Pontificia Universidad Católica).

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 15 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop: VISTA, som observerar infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop, samt VST, det största teleskopet som konstruerats för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO bidrar dessutom till ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och världens hittills största astronomiska projekt. ESO planerar för närvarande bygget av ett europeiskt extremt stort teleskop i 40-metersklass för synligt och infrarött ljus, E-ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.