Komunikat prasowy

Przekazanie budynku ALMA Residencia

Nowy hotel dla pracowników i gości ALMA w Chile

25 kwietnia 2017

Nowy budynek ALMA Residencia w ALMA Operations Support Facility został właśnie odebrany przez Joint ALMA Observatory. W uroczystości uczestniczyła Rada ALMA oraz dyrektorzy trzech instytucji zarządzających obserwatorium — ESO, NAOJ i NRAO. Obecni byli także architekci, który zaprojektowali budynek. ALMA Residencia jest ostatnią dużą konstrukcją budowlaną przekazaną przez ESO do projektu ALMA.

Przekazanie ALMA Residencia jest punktem zwrotnym w rozwoju Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA). Nowy budynek umożliwi zakwaterowanie personelu ALMA oraz gości odwiedzających ALMA Operations Support Facility (OSF), niedaleko San Pedro de Atacama w północnym Chile, około 28 kilometrów od samej sieci teleskopów Residencia jest ostatnim dużym wkładem od ESO do projektu ALMA.

Projekt budynku został wykonany przez fińską firmę architektoniczną Kouvo & Partanen oraz zaadaptowany do chilijskiego rynku przez chilijską firmę Rigotti & Simunovic. Kontrakt na budowę ALMA Residencia został przyznany konsorcjum AXIS LyD Construcciones Ltda, obejmującemu Constructora L y D S.A. i Axis Desarrollos Constructivos S.A. Obie firmy są chilijskimi przedsiębiorstwami, które posiadają szerokie doświadczenie w budowaniu budynków mieszkalnych w trudnym otoczeniu w północnym Chile. Budowa rozpoczęła się oficjalnie 23 lutego 2015 r.

Budynki zaprojektowano tak, że kształt i kolor zewnętrzny tego dużego projektu architektonicznego będzie wpasowywał się w topografię, otoczenie i krajobraz obszaru ALMA. Z uwagi na ciężkie pustynne warunki, odległe położenie i tryb pracy (zmiany zarówno dzienne, jak i nocne) personelu ALMA, Residencia została zaprojektowana tak, aby dostarczyć miłe otoczenie dla pracowników i gości, który licznie przyjeżdżają tu z całego świata.

Residencia posiada dwie główne strefy: obszar wspólny i obszar sypialny. Projekt oparto na modułowych założeniach, tak iż w przyszłości będzie można dodać więcej pokoi hotelowych. Obecnie znajduje się 120 pokoi rozmieszczonych w sześciu budynkach. Obszary wspólne mają imponujące miejsca do odpoczynku, w tym bibliotekę, kawiarnię, hol, spa z salą gminastyczną, basen do pływania, saunę i obszar do pieczenia na rożnie. Jest także kuchnia i obszerna jadalnia, która za jednym razem pomieści połowę mieszkańców.

OSF, miejsce w którym powstała Residencia, znajduje się 2000 metrów niżej niż sama sieć teleskopów stojąca na płaskowyżu Chajnantor. ALMA składa się z sieci 66 precyzyjnych anten radiowych, o średnicach 12 metrów i 7 metrów, pracujących na falach milimetrowych i submilimetrowych. Obserwatorium rozpoczęło naukowe obserwacje pod koniec września 2011 r. Bada elementy budulcowe gwiazd, systemy planetarne, galaktyki i poszukuje życia, pozwalając astronomom odpowiedzieć na niektóre z najgłębszych pytań o nasze kosmiczne pochodzenie.

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) jest międzynarodowym kompleksem badawczym w ramach partnerstwa pomiędzy ESO, U.S. National Science Foundation (NSF) oraz National Institutes of Natural Sciences (NINS) of Japan, we współpracy z Chile. ALMA jest finansowana przez ESO w imieniu Krajów Członkowskich, przez NSF we współpracy z National Research Council of Canada (NRC) i National Science Council of Taiwan (NSC) oraz przez NINS we współpracy z Academia Sinica (AS) na Tajwanie i Korea Astronomy and Space Science Institute (KASI). Budowa i zarządzanie ALMA są kierowane przez ESO w imieniu Krajów Członkowskich, przez National Radio Astronomy Observatory (NRAO), zarządzane przez Associated Universities, Inc. (AUI), w imieniu Ameryki Północnej oraz przez National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ) w imieniu Azji Wschodniej. Joint ALMA Observatory (JAO) umożliwia zunifikowane kierowanie i zarządzanie budową, testowaniem i działaniem ALMA.

ESO jest wiodącą międzyrządową organizacją astronomiczną w Europie i najbardziej produktywnym obserwatorium astronomicznym na świecie. Wspiera je 16 krajów: Austria, Belgia, Brazylia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania oraz Włochy. ESO prowadzi ambitne programy dotyczące projektowania, konstrukcji i użytkowania silnych naziemnych instrumentów obserwacyjnych, pozwalając astronomom na dokonywanie znaczących odkryć naukowych. ESO odgrywa wiodącą rolę w promowaniu i organizowaniu współpracy w badaniach astronomicznych. ESO zarządza trzema unikalnymi, światowej klasy obserwatoriami w Chile: La Silla, Paranal i Chajnantor. W Paranal ESO posiada teleskop VLT (Very Large Telescope - Bardzo Duży Teleskop), najbardziej zaawansowane na świecie astronomiczne obserwatorium w świetle widzialnym oraz dwa teleskopy do przeglądów. VISTA pracuje w podczerwieni i jest największym na świecie instrumentem do przeglądów nieba, natomiast VLT Survey Telescope to największy teleskop dedykowany przeglądom nieba wyłącznie w zakresie widzialnym. ESO jest głównym partnerem ALMA, największego istniejącego projektu astronomicznego. Z kolei na Cerro Armazones, niedaleko Paranal, ESO buduje 39-metrowy teleskop ELT (Extremely Large Telescope - Ekstremalnie Wielki Teleskop), który stanie się “największym okiem świata na niebo”.