Wieści z Kosmosu dla dzieci z całego świata

Drużyna Planet traci zawodnika

26 października 2011

Czym jest planeta? Odpowiedź na to pytanie wydaje się banalnie prosta, jednak kilka lat temu nastręczyła astronomom mnóstwo problemów. Kiedy ostatecznie udało się im ustalić definicję planety, pociągnęło to za sobą spore konsekwencję: liczba planet w naszym Układzie Słonecznym zmalała z dziewięciu do ośmiu!

Wyrzuconą z drużyny planetą był najdalej oddalony od Słońca Pluton. Był on na tyle małym ciałem (mniejszym nawet niż Księżyc), że od lat wielu astronomów zastanawiało się, czy w ogólne można go nazywać planetą. Zwali go wówczas małym ciałem niebieskim zamieszkałym zewnętrzne rejony Układu Słonecznego. W 2005 roku odkryto jednak obiekt nieco dalej oddalony od Słońca, który przekraczał swym rozmiarem wielość Plutona. Eris, bo tak nazwano ogromny kosmiczny kamień, zadecydowała o losach Plutona: został on zdeklasyfikowany i zaklasyfikowany (podobnie jak Eris) do klasy planet karłowatych.Biedaczysko!

Ostatnio naukowcy bliżej przyjrzeli się Eris i dokładniej ocenili jej rozmiary. Okazało się, że jej wielkość wcale nie przekracza wielkości Plutona, są bowiem bardzo podobnych rozmiarów. Kto wie, może gdyby naukowcy znaliby prawdziwe rozmiary Eris w 2005, Pluton nadal byłby planetą? Pechowiec…

Ciekawostka: Naukowcy wciąż spierają się o definicję „galaktyki”. Ciężko bowiem rozróżnić niektóre odkryte ostatnimi czasy gromady gwiazd od galaktyk

Jest to wersja dla dzieci Komunikatu Prasowego ESO eso1142.