Brengt nieuws vanuit het Heelal naar kinderen over de hele wereld

Een lesje sterrenkundetaal

4 januari 2012

Vind je ook niet dat in de sterrenkunde een heleboel abracadabra wordt gesproken? Er worden veel rare woorden gebruikt zoals Melkweg en nevel. Maar zullen we je wat verklappen? De meeste van deze woorden zijn gewoon vertalingen van alledaagse woorden uit de oudheid

Het woord Melkweg bijvoorbeeld (de naam van ons sterrenstelsel), komt van het Griekse woordgalaxia wat melk betekent. Het woord sterrenstelsel is weer een vertaling van het Engelse woordgalaxy. Het woord nevel komt van het Latijnse woord nebula, wat ook wolk betekent.

Zoals je misschien zou verwachten, betekenen al deze woorden ook precies wat ze voorstellen. Als je ’s nachts naar de hemel kijkt ziet ons sterrenstelsel eruit als een witte/melkachtige weg. We noemen ons sterrenstelsel daarom ook de Melkweg. Een nevel of nebula is gewoon een wolk van gas en stof in de ruimte en wordt daarom ook zo genoemd.

Hierboven zie je een nieuwe foto van een bekende nevel, namelijk de Omeganevel. Deze nevel kun je aan de nachthemel zien in het sterrenbeeld Boogschutter. De foto is genomen door de telescoop VLT, die in het land Chili in Zuid-Amerika staat. Het is een van de scherpste foto’s ooit genomen van deze nevel door een telescoop die op de aarde staat!

Gaaf weetje: Volgens een oude Griekse mythe is de Melkweg ontstaan omdat Hera, de vrouw van hemelgod Zeus, melk gemorst zou hebben terwijl ze haar zoon Heracles borstvoeding gaf!

Dit is de kinderversie van ESO-persbericht eso1201.